6

ترامپ با لغو برجام آمریکا را به سوی انزوا سوق می‌دهد

  • کد خبر : 208211
  • ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰

زبانشناس و نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی تصریح کرد اگر رئیس‌جمهور منتخب آمریکا وعده خود را درباره لغو برجام عملی کند، گامی به سوی انزوای آمریکا در جهان برداشته است.

خبرگزاری فارس: ترامپ با لغو برجام آمریکا را به سوی انزوا سوق می‌دهد

«نوآم چامسکی» زبان‌شناس، نظریه‌پرداز و تحلیلگرسرشناس آمریکایی در بیستمین سالگرد تأسیس پایگاه ایننترنتی «دموکراسی حالا» (Democracy Now) درباره انتخاب «دونالد ترامپ» بعنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفت: «با انتخاب ترامپ، ما هم‌اکنون با تهدیداتی برای بقای نوع بشر مواجه هستیم».

وی در این خصوص توضیح داد: «برای شما جوانان حرفهای ویژه‌ای دارم: شما با مشکلاتی مواجه خواهید شد که در ۲۰۰ هزار سال تاریخ بشریت وجود نداشته است…..ما باید به شدت تلاش کنیم تا نوع بشریت را از یک سرنوشت بسیار شوم نجات دهیم».

وی سپس به انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری آمریکا که در آن ترامپ با غلبه بر رقیب دموکرات خود یعنی «هیلاری کلینتون» پیروز شد، اشاره کرد و گفت: «واکنش به انتخابات ۸ نوامبر در اروپا در واقع بی اعتقادی، حیرت و وحشت بود».

چامسکی سپس به کاریکاتوری از ترامپ در هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» اشاره کرد که در آن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بعنوان یک شهاب سنگ نمایش داده شده بود که با دهانی باز به سمت زمین حرکت می‌کرد  و آماده بلعیدن زمین بود. در زیر این کاریکاتور نوشته شده بود: «پایان جهان».

چامسکی به انزوای آمریکا در منطقه شانگهای اشاره کرد و ادامه داد که چین از طریق «سازمان همکاری شانگهای»، جاده ابریشم مستقر در چین، در حال توسعه و گسترش خود به سمت غرب است. سیبری با منابع غنی خود شامل این سازمان می‌شود. هند و پاکستان نیز شامل این سازمان می‌شوند و ایران نیز به زودی عضو این سازمان خواهد شد و احتمال می‌رود که ترکیه نیز عضو  این سازمان شود. این سازمان همکاری شانگهای از چین به اروپا تعمیم می‌یابد. آمریکا درخواست داده که بعنوان عضو ناظر این سازمان باشد که درخواست این کشور رد شده است و یکی از تعهدات این سازمان، این است که هیچ پایگاه نظامی آمریکا در این منطقه نباید وجود داشته باشد.

وی ادامه داد، یکی دیگر از گامها به سوی انزوای آمریکا درست زمانی رخ می‌دهد که ترامپ به وعده خود برای پایان دادن به برجام عمل کند. کشورهای دیگر عضو ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) همچنان به این توافق عمل می‌کنند و این به مفهوم آن است که تحریم‌های آمریکا را نادیده می‌گیرند و این مسئله انزوای آمریکا را حتی از اروپا نیز گسترش می‌دهد.

چامسکی تصریح کرد: «در واقع اروپا تحت چنین شرایطی به سمت کنار کشیدن از تقابل با روسیه حرکت خواهد کرد. خروج بریتانیا (برگزیت) به این امر کمک می‌کند زیرا بریتانیا صدا آمریکا در ناتو است و هم‌اکنون با خروج این کشور، اروپا برای تحقق این امر فرصت پیدا می‌کند».

این زبانشناس برجسته آمریکایی تصریح کرد، در سال ۱۹۷۰، جهان سه قطبی شد: سه مرکز مهم اقتصادی به وجود آمد که شامل آلمان، آمریکا و ژاپن به عنوان سه قطب اصلی در اروپا، آمریکای شمالی و شمال شرقی آسیا بودند که هم‌اکنون چین بعنوان یک قطب مهم در آسیا به شمار می‌آید.

وی با اشاره به این موارد در پایان گفت که تهدیداتی همچون جنگ هسته‌ای و فاجعه محیط زیست برای بقای نوع بشریت وجود دارد و انتخاب ترامپ بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا وقوع این تهدیدات را برای بشریت، قریب الوقوع کرده است.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=208211

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر