3

‌اولین ایرباس ۳۲۱ ‌ایران‌ایر در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست + ‌‌عکس و جزئیات

  • کد خبر : 208827
  • ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰

اولین ایرباس در قالب قرارداد ایران‌ایر با کمپانی فرانسوی ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما، پس از آنکه دیروز به طور رسمی در فرانسه تحویل ایران‌ایر شد، لحظاتی پیش با هدایت خلبانان ایرانی در باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و رسماً به ناوگان هوایی کشور پیوست.

خبرگزاری فارس: ‌اولین ایرباس ۳۲۱ ‌ایران‌ایر در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست + ‌‌عکس و جزئیات

 اولین فروند از هواپیمای ایرباس در قالب قرارداد ایران‌ایر با کمپانی ایرباس، روز گذشته (۲۲ دی‌ماه) در فرانسه تحویل ایران‌ایر شد.

این هواپیما با مدل ‌A321 و رجیستر EP-IFA‌‌ تحویل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شد و صبح امروز توسط خلبانان ایرانی از از فرودگاه تولوز فرانسه به سمت ایران پرواز کرد و لحظاتی پیش در باند ۲۹ چپ مهرآباد به زمین نشست.

در این پرواز مدیرعامل کمپانی ایرباس و مدیرعامل ایران‌ایر حضور دارند.

هدایت این ایرباس به عنوان مدرن‌ترین و جوان‌ترین هواپیمای کشور را خلبانان ایرانی کاپیتان شیرزاد (استاد خلبان ایرباس ۳۲۰ )، کاپیتان فرهادی و کاپیتان قاسمی بر عهد‌ه دارند.

* مدیرعامل ایرباس: ۲ ایرباس قرارداد‌ ایران‌ایر بازخرید یک سفارش لغو شده است

فابریس برژیر، مدیرعامل ایرباس، روز گذشته در زمان تحویل ایرباس ۳۲۱ به هما مدعی شد: ایرباس بدون نگرانی از انتخاب ترامپ، در حال آماده‌سازی هواپیماهای ‌ایران‌ایر است و این موضوع قرارداد را تهدید نمی‌کند.

بنا به گفته برژیر، ‌قرارداد هما یکی از بزرگترین قرارداد‌ها در‌ تاریخ صنعت هوایی است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد با تحویل این هواپیماها توسعه اقتصادی ایران با سرعت بیشتری دنبال شود.

بنا به گفته فابیس برژیر‌‌، طبق قراردادی که با ایران‌ایر امضا شده است، هواپیماهای بعدی نیز به‌تدریج به شرکت‌ ایران‌ایر تحویل می‌شود.

برژیر اعلام کرد: از ۱۰۰فروند هواپیمای خریداری شده ایران، ٩٨ فروند سفارش جدید و ٢ فروند بازخرید از یک سفارش لغو شده یک شرکت هواپیمایی دیگر است.

بنا به گفته برژیر، قرارداد ایران‌ایر با ایرباس برای خرید این هواپیماها با مجوز خزانه‌داری آمریکا و قوانین بین‌المللی امضا شده است.

وی بیان کرد: درصدد هستیم ‌طبق این قرارداد، هواپیماهای خریداری شده را به ایران‌ایر تحویل دهیم و امسال نیز شماری از این هواپیماها به این شرکت تحویل می‌شود.

‌به گفته مدیرعامل شرکت ایرباس، قرارداد این شرکت با ایران‌ایر یک هفتم کل سفارش‌هایی است که در سال ٢٠١۶ میلادی دریافت کرده است.

‌فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران‌ایر هم روز گذشته در مراسم تحویل ایرباس ۳۲۱ هما گفت: امروز روز بزرگی برای ایران‌ایر و برای رابطه ایران و اتحادیه اروپا است.

 
* نخستین ایرباس خریداری شده هما تحت پوشش بیمه ایران‌
 
بنابراین گزارش ایرباس ۳۲۱ مذکور‌ به عنوان نخستین ایرباس خریداری شده هما، تحت پوشش بیمه ایران قرار دارد.
بنا به گفته ‌مدیرعامل بیمه ایران، این هواپیما تحت پوشش کامل بیمه‌ای توسط شرکت سهامی بیمه ایران‌، است؛ بیمه ایران از بدو جدی شدن خرید این هواپیما با ارایه مشاوره بیمه‌ای و گواهی‌های بیمه‌ای لازم همکاری‌های مربوطه را به‌عمل آورده است.

مدیرعامل بیمه ایران افزود: هم اینک این هواپیما با کاملترین نوع پوشش‌های بیمه‌ای ارایه شده از سوی بیمه ایران شامل سرنشینان هواپیما، اشخاص ثالث و بدنه این قابلیت را خواهد داشت که به معتبرترین فرودگاه‌های دنیا پرواز کند.

* مدیرعامل ایران‌ایر: استفاده از نخستین ایرباس ۳۲۱ در پروازهای داخلی

طبق گفته مدیرعامل ایران‌ایر به فارس، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران‌ از اولین فروند ایرباس ۳۲۱ به عنوان هواپیمایی ۱۹۰ نفره که ‌با رجیستر EP-IFA‌‌ از سازمان هواپیمایی کشوری گواهینامه ثبت اخذ کرد‌ه است،‌ در مسیرهای داخلی‌ استفاده خواهد کرد‌، البته ظرفیت انجام پروازهای خارجی را دارد اما برنامه‌ریزی شده است این ایرباس فعلاً در پروازهای داخلی پرواز کند.

پرورش ‌این را هم گفت که امیدواریم تا قبل از نوروز ۱۳۹۶ چند فروند از هواپیماهای قرارداد ایرباس با ایران‌ایر تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شود.

به گزارش فارس، کل قرارداد ایران‌ایر با کمپانی ایرباس برای تحویل هواپیما شامل ۱۰۰ فروند انواع ایرباس با رقم حدود ۱۰ میلیون دلار (به ادعای دولت) است که مقرر شده است به تدریج تحویل ایران‌ایر شود.
 
بر اساس این قرارداد، ایران‌ایر جمعاً ۴۶ فروند هواپیما ۳۲۱ از ایرباس خریداری می‌کند که در مجموع بیش از هشت هزار و ۳۰۰ صندلی را به ظرفیت هما می‌افزاید.
 
همچنین ایران‌ایر ۳۸ فروند ایرباس از نوع ۳۳۰ از کمپانی ایرباس تحویل می‌گیرد که ۲۵۳ صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی‌های این سری از هواپیماها برای ایران‌ایر بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ صندلی ظرفیت ایجاد می‌کند.

در قالب این قرارداد، هما ‌همچنین ۱۶ فروند هواپیمای ۳۵۰ ایرباس را برای پروازهای دور‌برد خود متشکل از پنج هزار و ۶۰۰ صندلی در آینده تحویل خواهد گرفت تا بتواند در پروازهای بین المللی از این هواپیما استفاده کند.
 
بنابراین گزارش، خانواده هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ در دسته‌بندی هواپیماهای باریک پیکر قرار دارند؛ این خانواده شامل مدل‌های ایرباس ۳۱۸، ایرباس ۳۱۹، ایرباس ۳۲۰ و ایرباس ۳۲۱ است. 

برد این هواپیما در مدل ۳۲۱ ‌حدود ۵ هزار و ۹۵۰ کیلومتر و سرعت بهینه این هواپیماها‌ در مقیاس زمینی حدود ۸۲۹ کیلومتر بر ساعت است.

ایرباس ۳۲۱ ‌هواپیمایی باریک پیکر با برد متوسط است، نخستین پرواز این هواپیما در یازدهم مارس سال ۱۹۹۳ با موفقیت انجام شد و شرکت‌های هواپیمایی لوفت هانزا و آلیتالیا نخستین سفارش دهندگان این پرنده بودند.

این هواپیما مجهز به دو موتور توربوفن است که هرکدام توانایی تولید حداکثر ۳۳۰۰۰ پوند نیرو را دارند و سرعت هواپیما با کمک آن ها به ۸۲۹ کیلومتر بر ساعت می‌‌رسد.

ابعاد بدنه ایرباس ۳۲۱ به ترتیب برای طول ۴۴٫۵۱ متر، عرض ۳٫۹۵ متر، فاصله دو سر بال ۳۵٫۸ متر و ارتفاع آن از دم تا زمین ۱۱٫۷۶ متر است.

این هواپیمای باریک پیکر توسط دو خدمه پرواز هدایت می‌شود و حداکثر وزن برخاست آن ۹۳٫۵ تن است و می‌تواند بدون توقف مسیری به طول ۵ هزار ۹۰۰ کیلومتر را پرواز کند.

بنابراین گزارش، در حال حاضر آیینی‌ به مناسبت ورود این هواپیما‌ در آشیانه مهندسی و تعمیرات ایران‌ایر (آشیانه انقلاب) با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل ایران‌ایر، مدیران عامل ایرلاین‌ها، جمعی‌‌ از مسئولان کشور و دست‌اندرکاران صنعت هوایی در حال برگزاری است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=208827

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر