5

شیطنتی که حیثیت واشنگتن را به باد می‌دهد!

  • کد خبر : 209225
  • ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۸:۵۶

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، برجام را معاهده ای چند جانبه خواند و تأکید کرد: این قرارداد همچون سایر توافق های بین‎المللی متضمن یکسری تکالیف و آثار است و علاوه بر آمریکا تمام طرفهای غربی ملزم به تمکین از آن هستند.

افق نیوز/”جلیل رحیمی جهان آبادی” نماینده تربت جام در خانه ملت، لغو قطعنامه های شورای امنیت را از مهمترین اهداف توافق هسته ای برشمرد و به مناسبت یکسالگی معاهده موسوم به برجام در گفت و گو با جام جم آنلاین گفت: در ذیل فصل هفتم منشور شورای امنیت چند قطعنامه تحریمی علیه ما تصویب شد که اقتصاد کشور را در سالهای اخیر زمین گیر کرده بود.

وی افزود: چنانچه در پی حصول توافق برجام روند گسترش تحریمها ادامه می یافت، صدمات جبران ناپذیری بر شاکله اقتصادی ایران وارد می شد.
عضو حقوقدان مجلس شورای اسلامی با نگاهی به آثار و نتایج توافق تهران با شش قدرت برتر دنیا تصریح کرد: برجام آثار حقوقی قطعنامه های شورای امنیت را از بین برد و موجب گسست حلقه محاصره اقتصادی کشور شد.

رحیمی تسهیل در زمینه بیمه، حمل و نقل، کشتیرانی و نیز افزایش فروش نفت را از مصادیق مثبت توافق هسته ای برشمرد و افزود: با فرو ریختن دیوار تحریم ها سرمایه گذاری در حوزه انرژی بهبود یافت و صادرات نفت به بیش از ۲ میلیون بشکه افزایش یافت. وی در خصوص ابعاد امنیتی و جنبه روانی توافق جامع هسته ای خاطر نشان کرد: با وجود قدرت بلامنازع بازدارنگی جمهوری اسلامی، خطر حمله نظامی به کشور سرمایه گذاری خارجی در داخل را با ریسکی بالا همراه کرده بود و برجام این خطر را برطرف نمود.

مسئول کمیته بین‎الملل کمیسیون قضایی مجلس با تأکید بر پایبندی تهران به تعهدات خود با گروه ۱+۵ عنوان داشت: طرف غربی خاصه ایالات متحده در اجرای تکالیف خود اهمال کرده و در بخشهایی از آن شیطنت به خرج می دهد. وی در توضیح این مطلب تصریح کرد: در حال حاضر آمریکا بین تحریمهای یک جانبه خود و محدودیتهای بین المللی علیه ما تفکیک قایل شده و در این زمینه به ایران فشار وارد می آورد.

رحیمی توافق برجام را در مجموع موفق ارزیابی نمود و یادآور شد: با وجود برخی کاستیها در اجرای آن ، تحقق کامل اهداف موافقت نامه هسته ای نیازمند صرف زمان بیشتری است.
کارشناس ارشد روابط بین الملل در پاسخ به این سوال که چنانچه آمریکا بر نقض برجام مباردت کند چه مکانیزمی از این امر جلوگیری خواهد کرد، گفت: اولا این قرار داد چند جانبه بوده و مادامی که سایر طرفهای امضا کننده بر توافق خود پایبند باشند اجرای آن الزام آور است.
رحیمی در ادامه با اشاره به مکانیزم موجود بمنظور ضمانت اجرای برجام اضافه کرد: شورای امنیت سازمان ملل عملیاتی شدن مفاد پیمان نامه را تضمین کرده در ثانی آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تأیید آن صحه گذاشته است.

افزون بر این وی از ساز و کارهای موجود در متن موافقت نامه سخن گفت و خاطر نشان کرد: مطابق برجام هرگاه حقوق ما رعایت نشود اجازه خروج از قطعنامه و بازگشت به حالت قبل را داشته و بر ادامه غنی سازی خود اهتمام خواهیم داشت.

وی پیرامون مواضع اخیر ترامپ درباره برنامه هسته ای ایران گفت: در تاریخ ایالات متحده روسای جمهوری بوده اند که رویکردی متفاوت با دنیا داشته اند اما در نهایت ساختار سیاسی موجود در آمریکا آنها را وادار به تمکین کرده و ترامپ هم از این قاعده مستثنی نیست.

رحیمی خاطر نشان کرد: برجام یک قرارداد شفاف و اثر گذار در معادلات بین المللی است و اگر طرف آمریکایی این توافق را پایمال کند بواقع آسیب جبران ناپذیری به حیثیت واشنگتن در منطقه و جهان وارد خواهد آمد.
منبع: جام جم
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=209225

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر