1

بقعه خضر نبی(ع) در جوار خلیج فارس میعادگاه ساحل‌نشینان

  • کد خبر : 209346
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۶:۵۰

بقعه متبرکه حضرت خضر نبی(ع) در کنار خلیج فارس روزانه میعادگاه بسیاری از مردم هرمزگان و همچنین زائرانی از استان‌های همجوار است.

خبرگزاری فارس: بقعه خضر نبی(ع) در جوار خلیج فارس میعادگاه ساحل‌نشینان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بقعه متبرکه حضرت خضر نبی(ع) در کنار خلیج فارس، روزانه میعادگاه بسیاری از مردم هرمزگان و همچنین زائرانی از استان‌های همجوار است.

این بقعه که در روستای کولغان در ۴۰ کیلومتری شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد روزانه به‌خصوص پنج‌شنبه و جمعه‌ها، خیل عظیمی از عاشقان عصمت و طهارت(ع) را به‌سوی خود می‌کشاند و جلوه خاصی را به این روستا بخشیده است.

آخر هر هفته مردم هرمزگان از دور و نزدیک خود را به زیارتگاه خضر نبی(ع) در روستای کولغان رسانده و قربانیان خود را در جوار این بقعه قربانی کرده و در میان مردم همان منطقه و روستاهای اطراف توزیع می‌کنند.

مردم خداجوی هرمزگان ارادت خاصی نسبت به خضر نبی(ع) قائلند و در چند نقطه از سواحل این استان بقاع متبرکی تحت عنوان قدمگاه خضر(ع) وجود دارد و همه روزه مملو از اردتمندان به ائمه اطهار(ع) است.

خضر از نوادگان نوح پیامبر است و خدای متعال او را به‌سوی قومش مبعوث فرموده بود و او مردم را به سوی توحید و اقرار به انبیا و فرستادگان خدا و کتاب‌های او دعوت می‌کرد.

مردم هرمزگان بر این باورند که خضر(ع) زنده است و با حضرت بقیه‌الله(عج) ارتباط دارد و در زمان ظهور مهدی موعود(ع) در کنار اوست و از همین رو جالب است مردم هرمزگان برای رسیدن به حاجت خود از امام زمان(عج) به خضر نبی(ع) متوسل می‌شوند و همه دعاهای مربوط به حضرت حجت(ع) را در این بقاع متبرکه قرائت می‌کنند.

بدون تردید خضر نبی(ع) زنده است و هم‌اکنون بیش از شش هزار سال از عمر شریفش مى‌گذرد و جزء سى نفرى است که همواره در محضر حضرت بقیه‌الله(ع) هستند و رتق و فتق امور به فرمان آن حضرت در دست آن‌هاست.

حضور حضرت خضر در مراسم عید غدیر در سرزمین غدیر خم و در مراسم سوگوارى رسول اکرم(ص) به‌هنگام رحلت آن حضرت و در سوگ حضرت على(ع) به هنگام شهادت آن حضرت در کتاب‌هاى مختلف آمده است .

از معجزات خضر نبی(ع) این بود که بر روی هر زمین خشکی می‌نشست، زمین سبز و خرم می‌شد و دلیل نامش، خضر به معنای «سبز» نیز همین است و نام اصلی خضر نبی(ع) «تالیا بن ملکان بن عامر بن ارفخشید بن سام بن نوح(ع)» است.

امام جعفر صادق(ع) درباره خضر نبی می‌فرمایند: اما آن بنده صالح خدا خضر، خداوند عمر او را نه به‌خاطر رسالتش طولانى گردانید و نه به‌خاطر کتابى که بدو نازل کند و نه به‌خاطر اینکه به وسیله او و شریعت او، شریعت پیامبران پیش از او را نسخ کند و نه به‌خاطر امامتى که بندگانش بدو اقتدا نمایند و نه به‌خاطر طاعتى که خدا بر او واجب ساخته بود، بلکه خداى جهان‌آفرین، بدان دلیل که اراده فرموده بود عمر گرامى قائم(ع) را در دوران غیبت او بسیار طولانى سازد و مى‌دانست که بندگانش بر طول عمر او ایراد و اشکال خواهند نمود، به‌همین جهت عمر این بنده صالح خویش «خضر» را طولانى ساخت که بدان استدلال شود و عمر قائم(ع) بدان تشبیه گردد و بدین وسیله اشکال و ایراد دشمنان و بداندیشان باطل گردد.

علاقه شدید مردم هرمزگان به بقعه متبرکه حضرت خضر نبی(ع) در روستای کولغان بندرعباس موجب شده است که کاروانسرایی بزرگ را در جوار این بقعه بنا نمایند و سرپناهی را برای زائران استان‌های همجوار ایجاد کنند و همچنین با جمع‌آوری کمک‌های مردمی به‌دنبال توسعه بقعه متبرکه خضر نبی(ع) در این روستا شوند.

مدیر اجرایی پروژه بقعه خضر نبی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس عنوان کرد: بقعه خضر نبی(ع) در این منطقه به حدود ۳۰۰ سال قبل برمی‌گردد و نیاز به بازسازی مجدد دیده شد که بحمدالله با جمع‌آوری کمک‌های مردمی تا حدودی توانسته‌ایم تغییراتی را در این بنا ایجاد نمائیم.

موسی آذرنگ افزود: برای ادامه کار به مصالح ساختمانی ازجمله سیمان، سرامیک، آجر سفال، شن و ماسه نیاز است و نمی‌توان کار را نیمه‌کاره رها کرد چراکه همه‌روزه خصوصا جمعه‌ها خیل عظیم جمعیت از روستاهای اطراف و بندرعباس گرفته تا مردم استان‌های کرمان و فارس برای حضور در مراسم ادعیه‌های مختلف مانند دعای کمیل و ندبه و توزیع نذری به این بقعه می‌آیند و از همین رو جایز نیست کار نیمه‌تمام باقی بماند.

وی ادامه داد: تاکنون تمامی پروژه با کمک‌های مردمی و دوست‌داران عصمت و طهارت(ع) انجام شده است و قطعا در ادامه نیز مردم ما را تنها نخواهند گذاشت و الباقی کار هم به لطف خدا به پایان می‌رسد.

آذرنگ در پایان تصریح کرد: شهرداری بندرعباس نیز قول همکاری و مساعدت در زمینه تامین مصالح داده است که اگر این امر میسر شود با کمک نیروهای جهادی بسیج، با سرعت فزاینده‌ای این پروژه را به اتمام خواهیم رساند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=209346

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر