1

قاچاق کالا در مناطق آزاد، نبض اقتصاد کشور را کند کرده است

  • کد خبر : 210115
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴

قاچاق و واردات کالا از مناطق آزاد بحث جدیدی نیست و این مساله بارها اخبار و تیتر رسانه هاو خبرگزاریهای داخلی را به خود اختصاص داده و حتی در برخی موارد مسئولان مربوطه را به جان هم انداخته است.

به گزارش خبرنگار شمانیوز: درحالی که برخی از کالاهایی مانند لوازم آرایشی بهداشتی،الکتریکی و پوشاک در داخل نیز تولید می شوند اما واردات آنها از مناطق آزاد تهدیدی جدی برای سلامت اقتصاد کشور و مردم محسوب می شود.

قاچاق و واردات کالا از مناطق آزاد بحث جدیدی نیست و این مساله بارها اخبار و تیتر رسانه هاو خبرگزاریهای داخلی را به خود اختصاص داده و حتی در برخی موارد مسئولان مربوطه را به جان هم انداخته است.

اما حقیقتی که وجود دارد این است که متولیان مناطق آزاد کشور تلاش دارند نقش این مبادی رسمی در ورود کالای قاچاق را کمرنگ جلوه دهند؛ مناطق آزادی که در آن تعدادی اندکی شغل به قیمت نابودی تولید داخلی و پایین آمدن بهره‌وری و افزایش دلالی غیر قانونی ایجاد شده است. در واقع مناطق آزاد، به عنوان مناطق ویژه و استراتژیک کشور محسوب می‌شود که با هدف تولید مجدد و تقویت صادرات و رونق فعالیت‌های منطقه‌ای ایجاد شد اما اگر سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم گیری‌ها راجع به آن درست و منطقی نباشد و در کمال صراحت بیان نشود، نمی توان آن را به عنوان یک دروازه سالم برای توسعه اقتصاد کشور به حساب آورد.

هم اکنون ۹۰ درصد مبادی ورودی کشور منطقه آزاد و ویژه اقتصادی محسوب می‌شوند، بنابراین دور از ذهن نیست که بخش بزرگی از قاچاق از این مبادی وارد کشور شود برخی آمارها نیز که از مغایرت کالاهای وارد شده با خارج شده حکایت دارد و همچنین کشف محموله های میلیاردی قاچاق و خروج ۱۰۰۰تن کالا از درب‌های نامرئی مهر تاییدی بر این مساله است.
این در شرایطی است که یکی از پایه‌های مهم اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و مقابله با قاچاق کالا به شمار می‌رود و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدارها و سخنرانی‌های اخیر خود، بر ضرورت مبارزه بی‌امان و شدید با قاچاق کالا تاکید کرده بودند اما این مناطق و ویژه اقتصادی موجود در حال حاضر به منافذی برای قاچاق و حیات خلوت عده ای جهت رانت جویی و فشار بر تولیدکنندگان تبدیل شده‌اند و به جای آنکه سکویی برای صادرات باشند به به سکوی واردات تبدیل شده اند و این امر موجب تعطیلی کارخانه ها، افزایش آمار بیکاری، ورود قاچاق سازمان یافته کالا به کشور و سایر موضوعات از این دست در کشور شده که ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد کرده است.

نکته ای که در این میان باعث ایجاد نگرانی می شود این است که برخی از کالاهایی مانند لوازم آرایشی بهداشتی،الکتریکی و پوشاک که وارد کشور می شوند مشابه آن در داخل نیز تولید می شوند که قطعا قاچاق آنها سلامت اقتصاد کشور را تهدید خواهد کرد.

قاچاق کالا در مناطق آزاد راحت تر است
مبارزه با قاچاق کالا در بازار در مقایسه با مبارزه با قاچاق کالا در مبادی ورودی سخت و دشوارتر است بنابراین مبارزه اصلی با قاچاق کالا باید در مبادی ورودی گمرکات کشور صورت گیرد در واقع از آنجا که آن طور که باید و شاید در رابطه با واردات کالای خارجی به مناطق آزاد اقدامات سخت گیرانه مدونی صورت نمی گیرد به همین دلیل حجم واردات کالای قاچاق در مناطق آزاد بیشتر است، اما باید گمرکات کشور تقویت شده و مبادی ورودی گمرک به صورت جدی کنترل شوند.
به اعتقاد عزت الله یوسفیان ملا یکی از اعضا کمسیون و بودجه مجلس، تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی کشور را از واردات کالای خارجی بی نیاز می کند و اگر سه اصل افزایش کمیت و کیفیت تولیدات داخلی، فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق کالا در مبادی ورودی را مدنظر قرار بگیرد، حجم واردات کالای قاچاق به صفر رسانده می شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=210115

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر