2

فعالیت علمی چشمگیری تاکنون در زمینه نظام اقتصاد شهری انجام نشده است

  • کد خبر : 21019
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۶

تنها ۳۰درصد طرح های جامع و تفصیلی در مشهد اجرا شده است و تاکنون درزمینه اقتصاد، نظام و ساختار شهری، مکان یابی فعالیت های درون شهری، فعالیت علمی و دانشگاهی چشمگیری در کشور انجام نشده است.

به گزارش افق  از مشهد ، این مطلب را استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران در اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران که در مشهد برگزار شد، عنوان کرد و افزود: عمده فعالیت های انجام شده در زمینه اقتصاد شهری در کشور درباره مسکن و مباحث پیرامونی آن و در برخی موارد هم درباره مهاجرت و حمل و نقل شهری بوده است.

«دکتر سعید عابدین درکوش» با یادآوری این نکته که مباحث نوین اقتصاد شهری برای اولین بار در ایران در دانشکده های معماری و شهرسازی هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شد، گفت: بیشتر مباحث علمی در آن زمان اقتصاد سیاسی شهری بود و پس از آن هم به مباحث مسکن و… توجه شد.

وی با بیان این که اقتصاد شهری باید به طور خاص به خود شهر و ساختار آن بپردازد، اظهار داشت: در زمینه ساخت و توسعه نظام شهری نیز هنوز فعالیت خاصی در دانشگاه های ما انجام نشده است.

این استاد دانشگاه در تعریف اقتصاد شهری عنوان کرد: اقتصاد شهری مانند هر رشته تخصصی اقتصاد به مسائل مربوط به تخصیص عوامل تولید و توزیع درآمد واقعی درون و بین شهرها می پردازد.وی افزود: نکته مهمی که در اقتصاد شهری باید به آن توجه کرد این است که مسائل اجتماعی وارد مسائل اقتصاد شهری می شود.

برای هزینه های جاری شهری با مشکل مواجه هستیم
در این مراسم، شهردار مشهد هم طی سخنانی با بیان این که طرح های جامع و تفصیلی ۱۰تا۲۰ساله در مشهد برنامه ریزی می شود؛ گفت: به دلیل این که منابع مالی پایداری نداریم در نهایت تنها ۳۰درصد از این طرح ها اجرا می شود.«مهندس پژمان» با اشاره به این که برای هزینه های جاری شهری با مشکل مواجه هستیم، افزود: مدیریت شهری هزینه های زیادی در بر دارد و ما در حال حاضر برای تامین هزینه های شهری با مشکل مواجهیم.وی ادامه داد: برای برخی از هزینه ها در زمینه بهبود وضعیت و ایجاد فرصت های جدید که از توان مدیریت شهری خارج است، باید مکانیزم های جدید در نظر گرفته شود.

سهمی از ارزش افزوده شهری در اختیار شهرداری ها قرار گیرد
پژمان با اشاره به هزینه های شهرداری گفت: باید سهمی از ارزش افزوده شهری در اختیار شهرداری ها قرار بگیرد تا با صرف هزینه از منابع مالی لازم سطح رفاه و آرامش در شهرها افزایش یابد.شهردار مشهد همچنین حاشیه نشینی و مهاجرت به شهرها را یکی دیگر از مشکلات مدیریت شهری ذکر کرد و گفت: برای بازسازی و فراهم کردن شرایط زندگی حاشیه نشینان باید هزینه شود.

وی بافت های فرسوده را یکی دیگر از مشکلات در زمینه مدیریت شهری عنوان کرد.پژمان با بیان این که مهاجرت به کلان شهرها بدون برنامه ریزی لازم انجام می شود، افزود: بسیاری از افرادی که به کلان شهرها مهاجرت کرده اند قادر به پرداخت هزینه های شهری نیستند و هزینه های زیادی را بر دوش مدیریت شهری می گذارند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش رونق شهر مشهد گفت: مشوق هایی برای حضور سرمایه گذاران به ویژه بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در پروژه های مشهد برای افزایش رفاه مردم در نظر گرفته شده است.وی در بخش دیگری از سخنانش درباره اهمیت اقتصاد شهری اظهار داشت: ۷۰درصد جمعیت کشور در هزار و ۷۰ شهر و ۳۰درصد جمعیت در نقاط روستایی ساکن اند؛ همچنین عمده فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… در شهرها انجام می شود که این عوامل اهمیت اقتصاد شهری را نشان می دهد. وی با تاکید بر لزوم برقراری تعامل اقتصادی در کلان شهرهای کشور گفت: حدود ۸۰ درصد از سرمایه کشور در کلان شهرها متمرکز است.

منابع مالی شهرها باید رفاه مردم را به دنبال داشته باشد
دبیر اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران نیز در این مراسم با تاکید بر رویکرد کاربردی این کنفرانس گفت: رویکرد اقتصاد شهری این است که منابع مالی موجود در شهرها به نحوی هزینه شود که افزایش رفاه مردم را به دنبال داشته باشد.

«دکتر ناصر شاه نوشی» بهره گرفتن مدیران و کارشناسان اقتصاد شهری از تجارب دانش پژوهان اقتصاد شهری را از مهم ترین اهداف برگزاری این کنفرانس ذکر کرد.

وی با بیان این که ۲۰۰ مقاله علمی به دبیرخانه این کنفرانس فرستاده شده است، افزود: ۲۷ مقاله برای ارائه شفاهی و ۳۵ مقاله به شکل پوستر برای ارائه در این کنفرانس ۲ روزه انتخاب شده است.این گزارش حاکی است که ۳ کارگاه تخصصی با عنوان راهکارهای جذب سرمایه و سرمایه گذاری در شهرها، نظام درآمدی شهرداری ها در ایران و راه های بهبود آن و کاربردهای روش انتخاب تجربی هم زمان با این کنفرانس برگزار می شود. قابل ذکر است در این مراسم از ۳ کتاب در زمینه اقتصاد شهری رونمایی شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=21019

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر