2

فرهادی: قسم می‌خورم ۲۰۳۰ را امضا نکردم/ کبگانیان: ۲۰۳۰ باید بررسی شود

  • کد خبر : 211211
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳

سند ۲۰۳۰ که در توافق بین یونسکو و وزارت علوم سندی آموزشی است با اعتراض اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس روبه رو شده و قرار است در شورایعالی انقلاب فرهنگی بررسی و اشکالات آن حل شود.

به گزارش افق نیوز/ سندی که کمیسیون علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) در ایران در چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰ آن را مصوب کرده است با عنوان سند ۲۰۳۰ مطرح می‌شود که پس از توافق وزارت علوم در رابطه با این سند، اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس به آن اعتراض کردند و معتقد بودند که این سند مغایرت‌هایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی دارد.

در این زمینه منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: اصل موضوع این است که مرجع عالی رسیدگی و پیگیری مسائل مربوط به راهبردها و سیاست‌های آموزش عالی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر اساس قانون اساسی نیز بند مشخصی وجود دارد که هرگونه تعهد بین‌المللی حتما باید از طریق مجلس شورای اسلامی پیش برود.

وی افزود: بنابراین حداقل یکی از دو مرجع شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان مسئول حوزه آموزش عالی مطرح شده و مجلس که از سوی قانون اساسی مرجع این موضوع است باید بر مسائل مربوط به آموزش عالی نظارت کند.

کبگانیان گفت: در سند ۲۰۳۰ یک اشکال ساختاری وجود دارد و آن هم این است که هیچ کدام از این دو مرجع در روند امضای سند نبودند، البته از نظر محتوایی کار خوبی شده ولی تحولات بسیاری در این سند وجود دارد که از نظر ما برای آینده نظام مناسب نیست بنابراین بررسی سند و مغایرت‌‌های آن با قانون اساسی را در دستور بررسی قرار دادیم.

وی گفت: ممکن است بخشی از این موارد از نظر ما مشکل داشته باشد ولی دوستان پاسخ قانع‌کننده‌ای به آن بدهند.

همچنین محمد فرهادی وزیر علوم با بیان اینکه قسم می‌خورم سند ۲۰۳۰ را امضا نکردم، گفت: ۲۰۳۰ یک سند نیست بلکه یک بیانیه است، یونسکو از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ بیانیه آموزش برای همه را تهیه کرده بود و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ نیز آموزش کیفی برای همه و همه‌جا را مطرح کرده است که صرفاً آموزش سوادی نباشد که این مسئله در قالب بیانیه وزرای آموزش و پرورش کار شد و یک سال پیش در کره جنوبی در رابطه با آن بحث شد.

وزیر علوم عنوان کرد: وزیر آموزش و پرورش نیز در آن زمان در رابطه با این مسئله نظر داده بود و گفته بود ما این مسئله را در قالب چهارچوب‌ها و اسناد کشورمان خودمان انجام می‌دهیم.

فرهادی ادامه داد: چند ماه پیش در مجمع عمومی یونسکو قرار شد این مسئله به کشورها ابلاغ شود که برنامه‌های عملی خود را بگویند ولی هیچ وزیری آن را امضا نکرده است و قسم می‌خورم من هم آن را امضا نکردم.

وی افزود: ۲۰۳۰ یک معاهده نیست بلکه تفاهمی است تا از توان کشورها در مسئله آموزش استفاده شود و تعهد آور هم نیست.

به گفته وی، دبیرخانه ۲۰۳۰ از سوی دولت در آموزش و پرورش مستقر شده است.

حال برای یافتن پاسخ اینکه سند ۲۰۳۰ چه اشکالاتی دارد و چگونه این اشکالات رفع می‌شود باید منتظر بمانیم تا این سند در شورایعالی انقلاب فرهنگی بررسی شده و نتایج آن اعلام شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=211211

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر