4

بازدید اعضای کمیته کشوری ایدز و نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران از کانون اصلاح و تربیت

  • کد خبر : 211832
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸

اعضای کمیته کشوری ایدز و نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران از کانون اصلاح و تربیت بازدید کردند.

به گزارش افق نیوز، اعضای کمیته کشوری ایدز و نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران به منظور آگاهی از نتایج پروژه جهانی مبارزه با ایدز در زندان‌های ایران، از کانون اصلاح و تربیت تهران بازدید کردند.

در ابتدا جلسه ای با حضور مصطفی محبی، مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران، علی‌اشرف رشیدی، معاون سلامت، اصلاح و تربیت اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران، علی رستمی، مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران، دکتر بهمن ابراهیمی، معاون مدیر کل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، دکتر محمد نظری پویا، کارشناس درمان سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، دکتر مرتضی محمدی، مسئول بهداشت و درمان اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران، دکتر مصطفی موحدی، مسئول واحد بهداشت و درمان کانون به همراه خانم آن ماری اسلات کارلسن، معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد UNDP (دفتر توسعه سازمان ملل متحد در ایران)، دکتر ندیم رحمان، هماهنگ کننده منطقه‌ای UNODC (دفتر مقابله با جرم و مواد سازمان ملل متحد در ایران)، فرداد درودی مدیر کشوری UNAIDS (دفتر ایدز سازمان ملل متحد در ایران)، دکتر علی نظری‌دوست، دستیار نماینده مقیم دفتر توسعه سازمان ملل متحد در ایران و مدیر برنامه‌های توسعه، پروین پاکزادمنش، تحلیل‌گر پروژه ایدز سازمان ملل متحد، هدیه خانقاه‌پناه، مدیر پروژه ایدز صندوق جهانی برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران، دکتر مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز، دکتر سیدرضا قاسمی، عضو کمیته کشوری ایدز و گلاره مستشاری، کارشناس دفتر مقابله با جرم و مواد سازمان ملل متحد در ایران تشکیل شد.

در ابتدای جلسه مصطفی محبی، مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران ضمن خیرمقدم و خوش‌آمدگویی به میهمانان، طی سخنانی به وضعیت کنونی کانون و خدمات ارائه شده به مددجویان اشاره داشت و گفت: امیدوارم برنامه‌ها همان طور که پیش بینی می شود ادامه یابد؛ چرا که از زمانی که بحث ایدز در جهان مطرح شده، یکی از نگرانی های زندان‌های ایران نیز به شمار می آید. خوشبختانه برنامه های خوبی در این زمینه آغاز شده که امیدوارم تداوم این برنامه ها، آینده درخشان‌تری را برای ما دربرداشته باشد.

او افزود: در کانون اصلاح و تربیت تهران با توجه به سن مددجویان که زیر ۱۸ سال می‌باشند، شرایط خاص خود را دارد. خوشبختانه در کانون به دلیل همان شرایط سنی موارد ابتلا به ایدز و همچنین رفتارهای پرخطر بسیار نادر است ولی نیاز به آموزش و پیگیری زیاد دارد. بنابراین جهت‌گیری فعالیت‌های ما باید بیشتر جنبه پیشگیری داشته باشد. در واقع مجموعه برنامه‌هایی که در اینجا برای مددجویان وجود دارد، با هدف بازگشت سالم و سعادتمندانه مددجو به آغوش خانواده و جامعه انجام می‌شود که برخی از این برنامه‌ها در غالب پیشگیری از بیماری‌های پرخطر می‌باشند.

سپس علی رستمی، مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران در مورد روند فعالیت‌های کانون در راستای اصلاح و تربیت مددجویان توضیحاتی ارائه کرد: کانون اصلاح و تربیت تهران از سال ۱۳۴۷ به منظور جداسازی مددجویان زیر ۱۸ سال از زندانیان بزرگسال تاسیس شده و محل نگهداری کودکان معارض با قانون زیر ۱۸ سال می‌باشد و همچنین تلاش بر این است تا کودکانی که به دلیل آسیب های اجتماعی، دچار بزه شده‌اند، در این مکان مورد اصلاح قرار گیرند.

وی در خصوص روند پذیرش و تشخیص و ترخیص مددجویان افزود: مددجویان بعد از آن که با حکم قضائی وارد کانون می‌شوند در بدو ورود به بهداری اعزام می شوند و پس از معاینات اولیه به واحد پذیرش و تشخیص برده می‌شوند که بین ۷ تا۱۰ روز در این واحد نگهداری می شوند. از جمله کارهایی که در آنجا انجام می گیرد عبارتند از: تشکیل پرونده شخصیتی توسط روانشناس و مددکاراجتماعی – بیماریابی و آموزش کلینیک مثلثی در رابطه با بیماری‌های پر خطر در زمان اقامت مددجویان – اطلاع‌رسانی در مورد کانون و قوانین و مقررات آن و آشنایی با حقوق شهروندی.

او همچنین گفت: در واقع به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی یک ارزیابی اولیه (غربالگری) انجام می‌شود و متناسب با این ارزیابی مددجویان در یکی از ۵ گروه موجود در کانون بر اساس سن و جثه و همخوانی با دیگر مددجویان آن گروه تقسیم بندی می شوند. برای مددجویانی که در خوابگاه مستقر می‌شوند برنامه‌های آموزشی متفاوتی با گرایش های مختلف ترتیب داده می شود؛ یک بخش از این آموزش‌ها مربوط است به آموزشهای کلاسیک شامل تکمیل دوره‌ی تحصیلی که تحت نظر آموزش و پرورش می باشد و بخش دیگر شامل آموزش‌های فنی و حرفه ای از جمله سفالگری، معرق کاری، مکانیک خودرو، برق خودرو و غیره است که زیر نظر سازمان فنی حرفه‌ای کشور می‌باشد.

همچنین رستمی به آموزش‌های هنری و ورزشی مانند تئاتر، موسیقی، فوتبال، والیبال، کشتی، تنیس و … اشاره نمود و اذعان داشت این پروسه مجموعه اقداماتی است که برای بازپروری مددجویان، بکار گرفته می‌شود یا به عبارتی مجموعه فعالیت‌هایی است که برای بازگشت سعادتمندانه مددجو به جامعه صورت می‌گیرد.

در ادامه دکتر موحدی مسئول واحد بهداشت و درمان کانون ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان، در خصوص سابقه و خدمات کلینیک مثلثی بهداری کانون و آمار عملکرد کلینیک در طی پنج سال گذشته اشاره کرد و افزود: در بدو ورود، کلیه مددجویان تحت آموزش بیماری‌های پر خطر ایدز و هپاتیت قرار می گیرند و برای مددجویان متقاضی، استفاده از خدمات این کلینیک به صورت داوطلبانه تشکیل پرونده محرمانه صورت می‌پذیرد و مواردی که نیاز به آزمایش و احیاناً درمان داشته باشند بطور کامل تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی ویژه قرار می‌گیرند.

در پایان دکتر موحدی با اشاره به فراگیر و مستمر بودن آموزش در داخل خوابگاه ها و با توجه به پایش انجام شده در سال گذشته، وضعیت این کلینیک را مثبت ارزیابی کرد و همچنین تعداد مددجویان تبعه افغانستان که اعتیاد دارند و بدلیل ورود غیر مجاز به کانون آورده می‌شوند را معضلی مضاعف عنوان کرد.

همچنین عنوان داشت: بر اساس فرم های بیماریابی افرادی که مشکوک یا مبتلا به بیماری‌های پرخطر هستند تحت مشاوره قرار می گیرند. بعد از ورود مددجو به خوابگاه، فعالیت بهداری بیشتر روی آموزش متمرکز است. ما همچنین با گروه های مختلفی همکاری داریم که هفته ای یکبار کلاس برای آنها تشکیل می شود.

صندوق توسعه سازمان ملل و صندوق جهانی با کشورهای مختلفی همکاری دارد و این فرصت بسیارخوبی برای سازمان زندانها می باشد که یکی از اهداف این بازدید، آگاهی از نتایج طرح مبارزه با بیماری ایدز درزندانها و درکل بازدید از این مرکز و آشنایی با فعالیتهای انجام شده در آن است که توسط بازدید کنندگان صورت پذیرفت.

پس از پایان جلسه، تمامی مدعوین از نقاط مختلف کانون از جمله واحد پذیرش و تشخیص و قسمت‌های مختلف کانون دختران شامل؛ خوابگاه‌ها، کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای (معرق، کامپیوتر، آرایشگری، عروسک دوزی و سفال)، خوابگاه‌های پسران، سالن‌های ورزشی و تماشاخانه باران بازدید نمودند و مددجویان گروه سرود کانون یک قطعه موسیقی را برای بازدید کنندگان اجرا نمودن که بسیار مورد توجه آنها قرار گرفت. سپس از واحد بهداری و خدمات انجام گرفته درآن دیدن کردند و از نزدیک با فعالیت‌های کلینیک مثلثی آشنا شدند.
در ادامه بازدید، مدیر کانون اشاره به وجود شورای شهر مددجویان نمود و بیان داشت: در کانون اصلاح و تربیت تهران به جهت تمرین مشارکت این نوجوانان در فعالیت‌های اجتماعی، از میان مددجویان و به انتخاب خودشان تعدادی به عنوان اعضای شورای شهر انتخاب می شوند که عمده فعالیت این شورا، ارتباط با مدیریت و دیگر واحدها است و کمک به اداره کانون می‌کنند تا ضمن مشارکت دادن این نوجوانان در امور مربوط به خود آنها، تمرین فعالیت‌هایی باشد که در آینده انجام خواهند داد.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=211832

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر