1

اولین جبهه گیری ترامپ در قبال کریمه

  • کد خبر : 211866
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰

سخنان صریح رئیس جمهور آمریکا در مورد پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه و افزایش تمایلات ضدروسی در کنگره آمریکا نشان داد که مسکو دیگر نمی تواند به لغو تحریمهای آمریکا امیدی داشته باشد.

افق نیوز /روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو می نویسد: “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا برای نخستین بار از مسئله الحاق شبه جزیره کریمه به فدراسیون روسیه سخن به میان آورد. وی در صفحه «تویتر» خود نوشت: «کریمه در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به روسیه پیوست. آیا برخورد اوباما با روسیه در این رابطه بیش از اندازه ملایم نبود؟» ترامپ پبش از این چنین اظهارنظر صریحی در رابطه با شبه جزیره کریمه نکرده بود.

چنین سخنان صریحی از جانب رئیس جمهوری آمریکا که امید مقامات مسکو برای تغییر مواضع واشنگتن در قبال بحران اوکراین و مسئله کریمه را از بین برد، بلافاصله چند ساعت بعد از سوی کاخ کرملین پاسخ داده شد. “دمیتری پسکوف” سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در واکنش به این مسئله گفت که مقامات کرملین سعی می کنند با صبوری به دونالد ترامپ توضیح دهند که چرا مردم کریمه تصمیم گرفتند تا بخشی از خاک روسیه شوند.

علاوه بر این “شون اسپایسر” سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد که «رئیس جمهوری آمریکا از روسیه انتظار دارد تا اقداماتی برای تنش زدایی در اوضاع اوکراین و بازگرداندن کریمه به این کشور انجام دهد.» در مسکو توجه زیادی به این سخنان نشده بود.

برخی سیاستمداران روس روی این مسئله حساب کرده بودند که ترامپ تحریمها علیه روسیه در رابطه با پیوستن کریمه به این کشور و مداخله مسکو در اوضاع دونباس را لغو خواهد کردو حتی بر این باور بودند که رئیس جمهوری جدید آمریکا دیدگاه کاملا متفاوتی در این رابطه دارد، ولی تنها تحت فشار محافل ضدروسی نمی تواند اقدامی در این زمینه انجام دهد.

سخنگوی کرملین در تفسیر اظهارات اسپایسر در مورد موضع گیری دونالد ترامپ، تاکید کرد که مسئله «بازگشت کریمه» اصلا در دستور کار قرار نداشته و مسکو چنین مسئله ای را مورد مذاکره قرار نخواهد داد. پسکوف همچنین افزود که مواضع مسکو در این زمینه به رئیس جمهوری آمریکا و دیگر شرکای خارجی توضیح داده خواهد شد.

البته با توجه به اظهارنظر توییتری دونالد ترامپ، به نظر می رسد که وی نیازمند توضیحات مضاعفی برای درک واقعیات در مورد وضعیت شبه جزیره کریمه است.

تلاش سناتورهای آمریکایی برای دوری جستن از روسیه

روزنامه «کامرسانت» در ادامه می نویسد: گروهی از سناتورهای آمریکایی از هر دو جناح دموکرات و جمهوری خواه در تاریخ ۶ فوریه ابتکارعمل مشترکی را تهیه کردند تا بر اساس آن مانع از نزدیک شدن احتمالی دولت دونالد ترامپ به مسکو و ملایم شدن تحریمها علیه روسیه شوند. این پیش نویس با عنوان «قانون مربوط به ارزیابی روابط با روسیه» این امکان را برای کنگره آمریکا فراهم می کند تا هر تصمیم گیری که از سوی ترامپ در رابطه با لغو دستورات اجرایی صورت گرفته در دولت باراک اوباما در رابطه با روسیه اتخاذ شود، بدون تایید نمایندگان کنگره، امکان اجرایی پیدا نکند.

بدین ترتیب در مسکو به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به تمایلات ضدروسی در کنگره آمریکا و احتمال «وتوی تصمیمات ترامپ»، تحریم‌های آمریکا علیه روسیه برای مدتهای مدید به قوت خویش باقی خواهد ماند.

برکناری فلین و تغییر مواضع ترامپ

این روزنامه همچنین یادآور شده است که به عقیده کارشناسان غربی، ترامپ اکنون مواضع خویش در قبال روسیه را به دلیل جنجال بوجود آمده پیرامون مشاور امنیت ملی خود تغییر خواهد داد.

“ریچارد وایتس” مدیر مرکز تجزیه و تحلیل سیاسی-نظامی در موسسه هادسون آمریکا می گوید: «به نظر می رسد که موضع گیری قاطع ترامپ در مورد پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه، واکنش وی به برکناری مایکل فلین باشد، هرچند بجز ترامپ، برخی مقامات دولت وی پیش از این نیز گفته بودند که تحریمهای روسیه در رابطه با بحران اوکراین، همچنان به قوت خویش باقی خواهند ماند.»

کارشناس دیگری یادآور شده است که نه انتقاد رهبران کنگره و نه وخامت اوضاع در شرق اوکراین، باعث متقاعد شدن دونالد ترامپ در مورد اهمیت تحریمها علیه روسیه نشد، و تنها برکناری فلین، در این مورد کارساز شد. “جان هربست” مدیر مرکز اورآسیا در شورای آتلانتیک آمریکا گفته است: «این نخستین بار است که دولت جدید آمریکا چنین موضع گیری قاطع و صریحی را در مورد مسئله کریمه اتخاذ کرده است. ممکن است این اقدام کمی باعث آرامش مردم آمریکا شود. این احتمال هم وجود دارد که این آغاز درک واقعی تری در رابطه با سیاستهای مسکو و سیاست قاطع تر واشنگتن در این رابطه باشد.»

منبع: فارس
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=211866

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر