2

کاهش سن ابتلا به سرطان در ایران/وضعیت داروهای شیمی درمانی

  • کد خبر : 211900
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱

یک متخصص رادیوتراپی آنکولوژی گفت: مراکز جامع سرطان در کشور از مطلوبیت و تعداد کافی برخوردار نیستند که نظام سلامت باید در این حوزه گام بردارد.

شیمی درمانی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی یعقوبی جویباری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در همایش یک روزه برخورد با عوارض درمان‌های آنکولوژی گفت: در حوزه سرطان و کنترل سرطان ارائه خدمات درمانی مطلوب است اما نگاه جامع و در نظر داشتن شرایط مالی و اجتماعی در کنار درمان از نیاز بیماران سرطانی است که باید نگاه جامعی به برنامه سرطان و کنترل سرطان داشته باشیم.

وی بیان کرد: تهوع و استفراغ دغدغه اکثر بیماران سرطانی است که از داروهای شیمی درمانی استفاده می‌کنند، اما امروز با شناسایی مکانیزم‌ها و بیولوژی مولکولی داروهای شیمی درمانی شناخت بهتری نسبت به این پدیده پیدا کرده‌ایم که احتمال تهوع زایی داروهایی شیمی درمانی به حداقل ممکن رسیده است.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی افزود: انتخاب داروهای شیمی درمانی که امروز داروهای هدفمند محسوب می‌شوند از نکات اساسی است که پزشکان آنکولوژی باید آن را مدنظر قرار دهند تا شاهد حداقل عوارض شیمی درمانی باشیم.

یعقوبی جویباری اظهار داشت: در برخی از مواقع داروهای سرطانی با ایجاد انسداد، متاستاز مغزی و سایر اختلالات فرد را درگیر عوارض متعدد دیگر می‌کند که خوشبختانه امروز در حوزه دارو و روش‌های درمانی شاهد کاهش عوارض هستیم و اگر سرطان در گام‌های اول شناسایی شود، بیماران شاهد حداقل عوارض خواهند بود.

وی گفت: در حوزه سرطان ایران چند اتفاق افتاده که برخی آمار زیادی را از این بیماری انعکاس می‌دهند که باید گفت به دلیل تشخیص زودرس و روش‌های تشخیصی دقیق این بیماری شناسایی شده و بخشی از افزایش آمار به این دلیل است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: در مطالعات میدانی سن بروز سرطان در کشور پایین آمده که به عنوان مثال طی سال‌های گذشته سرطان سینه در سن ۵۵ سالگی خود را بروز می‌داد، اما اکنون سن ابتلا به سرطان سینه ۴۵ تا ۵۰ سال مطرح می‌شود.

وی بیان کرد: در گذشته سرطان، بیماران را از بین می‌برد اما امروز با روش‌های درمانی نظیر دارو درمانی، جراحی و سایر روش‌ها فرد با افزایش طول عمر زندگی کیفیت بهتری را نیز شاهد خواهد بود.

یعقوبی جویباری تصریح کرد: خوشبختانه کیفیت خدمات درمان سرطان در کشور مطلوب است اما در واقعیت امر مراکز جامع سرطان در کشور نداریم و مراکز کشور تمام تیم‌های تخصصی را ندارد.

وی گفت: در مراکز جامع سرطان علاوه بر متخصصین کلینیکال آنکولوژی باید شاهد متخصصین تغذیه، روان‌پزشک، مددکار اجتماعی و سایر تخصص‌هایی که در عوارض استفاده از داروهای شیمی درمانی فرد را به چالش می‌کشد، دیده شود و بیمار به جز درمان به دغدغه دیگری فکر نکند اما هنوز شاهد مراکز جامع خدمات درمان سرطان در کشور نیستیم.

این متخصص رادیوتراپی  آنکولوژی اظهار داشت: در نگاه جامع به جامعه سرطان و کنترل سرطان جای کار داریم و باید به استانداردهای مطلوب و تأیید شده جهانی برسیم تا بتوانیم شاهد بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی باشیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=211900

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر