1

آمریکا مهد زندان های جهان/ از دستگیری کودکان خردسال تا افزایش ۵۰۰درصدی زندانی های آمریکا در کمتر از ۴۰ سال

  • کد خبر : 212061
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۷:۳۱

در آمریکا «عدالت قضایی» ماهیت «ایالتی» دارد، نه «فطری»، «اخلاقی» و«عقلانی». در این کشور هر ایالت مطابق قانون اساسی، دارای اقتدار درجه دوم بعد از حکومت مرکزی است. بر همین اساس، ایالت ها حق تدوین مقررات قضایی را با تأمین نظر «سنا» دارند. بنابراین می توان گفت که در آمریکا مفهوم «عدالت» از یک ایالت به «عدالت» دیگر فرق می کند و این مهمترین مصداق «تبعیض» در مناسبات شهروندان آمریکایی است.

 

مصادیق نقض عدالت قضایی در آمریکا/ از دستگیری کودکان خردسال تا افزایش 500درصدی زندانی های آمریکا در کمتر از 40 سالخبرگزاری میزانگروه سیاسی:  حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح سه شنبه(۱۹ بهمن ماه) در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و قرارگاه پدافند هوایی ارتش  دستگیری و بازداشت یک کودک پنج ساله ایرانی را مصداقی از حقوق بشر امریکایی برشمردند و افزودند: رحمت پروردگار بر امام بزرگوار که حقیقت امریکا را بارها و بارها در بیانات و نوشته‌هایشان گوشزد می‌کردند و اصرار داشتند که ملت و مسئولان با شناخت ماهیت دشمن، از اعتماد به شیطان بزرگ پرهیز کنند که امروز حقانیت حرفهای آن عزیز به عرش سفر کرده به روشنی در جلوی چشمان همگان است.

این بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب که اشاره به «دستبند زدن دولت آمریکا  به کودک ۵ ساله» داشت، از سوی کاربران شبکه های اجتماعی  مورد توجه قرار گرفت.
در سال‌های اخیر، بارها و بارها کودکانی چند ساله، به جرم مضحک اقدام علیه امنیت ملی آمریکا دستگیر و بازداشت شده‌اند. موضوعی که شاید در هیچ کجای جهان سابقه نداشته باشد.
علی‌رغم اینکه خبر بازداشت کودک پنج ساله‌ی ایرانی در فرودگاه شهر واشنگتن، در روزهای اخیر، بازتاب زیادی در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی داشت، اما این ماجرا، فقط به همین‌جا ختم نمی‌شود. در حقیقت، این اولین بار و آخرین باری نبود که چنین اتفاقی در آمریکا به‌وقوع پیوسته است.
۱-  در سال ۲۰۱۶ خبری در هافینگتون پست منتشر شد مبنی بر اینکه یک کودک در مدرسه فقط به این دلیل که در کلاس گریه می‌کرده بازداشت شده است! اثرات روانی این اقدام تا حدی بوده است که آن کودک، حالا بعد از گذشت دوسال، تازه به وضعیت عادی خود برگشته است.
۲- واشنگتن پست نیز در تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۱۶ خبری منتشر کرد و در آن نوشت که کودکی شش ساله و چندین کودک دیگر توسط پلیس آمریکا دست‌بند زده شده و به‌وسیله‌ی آنها برده شده‌اند.
۳- «سی.ان.ان» نیز در سال ۲۰۱۵ خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه یک پسر بچه‌ی ۵ ساله، بعد از یک حادثه در مدرسه، توسط پلیس دست‌بند زده شده و در صندلی عقب ماشین پلیس قرار گرفته است.
۴-در سال ۲۰۱۴ نیز ان.بی.سی نیویورک، از دست‌گیری یک کودک پنج ساله در مدرسه خبر داده بود.

در ادامه این گزارش تنها به مواردی کوتاه از نکاتی که مصادیق نقض عدالت قضایی در آمریکا به شمار می رود را می توانید بخوانید:

در آمریکا «عدالت قضایی» ماهیت «ایالتی» دارد، نه «فطری»، «اخلاقی» و«عقلانی». در این کشور هر ایالت مطابق قانون اساسی، دارای اقتدار درجه دوم بعد از حکومت مرکزی است. بر همین اساس،  ایالت ها حق تدوین مقررات قضایی را با تأمین نظر «سنا» دارند. بنابراین می توان  گفت که در آمریکا مفهوم «عدالت» از یک ایالت به «عدالت» دیگر فرق می کند و این مهمترین مصداق «تبعیض» در مناسبات شهروندان آمریکایی است.

*******
آمریکا از بسیاری جهات با بقیه کشورهای جهان تفاوت دارد. بسیاری از این تفاوت ها امتیازی برای آمریکا به شمار می رود. اما یکی از تفاوت ها، تمایل آن کشور به زندانی کردن شهروندان خویش است. براساس گزارش نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۸، از هر صد فرد بزرگسال آمریکایی یک نفر یا بیشتر محکوم هستند و در زندان حضور دارند که گذراندن چند سال از عمر خود درپشت میله های زندان قانون شکن تر می گردد( در خصوص مورد مردان جوان سیاه پوست، این درصد تغییر می کند).

********
براساس تحقیقات صورت گرفته، آمریکا ۵درصد جهان و ۲۵درصد زندانیان جهان را در خود جا داده و به بزرگ ترین زندان جهان تبدیل شده است.

********
به گزارش وب سایت politifact در سال ۲۰۱۶، در چهل سال گذشته تعداد زندانیان آمریکایی بیش از ۵۰۰درصد افزایش یافته است، تعداد زندانیان آمریکا دو میلیون و سیصد هزار نفر است که از جمعیت پانزده ایالت آمریکا نیز بیشتر است. هیچ کشور ثروتمند دیگری به اندازه سرزمین آزادی برای مجازات متخلفان این همه اهمیت قائل نیست. میزان زندانی کردن افراد در انگلستان یک پنجم، در آلمان یک نهم و در ژاپن یک دوازدهم آمریکاست.

بنابراین گزارش، برخی از مناطق آمریکا از دیرباز موضع گیری سرسختانه ای در پیش گرفته اند. گرایش مزبور حدود چهل سال پیش شدت بیشتری یافت؛ زیرا تعداد روزافزون جرم ها به یک مسئله سیاسی – عاطفی مبدل شده بود و رأی دهندگان به هواداری از سیاست مدارانی می پرداختند که وعده متوقف ساختن جرم ها را می دادند.

*******

افزایش جرم های خشونت بار در کشورهای دیگر نیز مشاهده شده است. طی همان دوره میزان زندانیان انگلستان دو برابر شده است و در ژاپن نیز پنجاه درصد افزایش یافته است. اما این روند در آمریکا از هر کشور ثروتمند دیگر جهان شدیدتر بوده است و تفاوت میان آمریکا و سایر کشورها از این نظر بیشتر شده است. تفاوت در نوع جرم ( انگلیسی ها مجرم تر از آمریکایی ها هستند هر چند کمتر از آمریکایی ها جنایت کار هستند) نمی تواند این تفاوت میان آمریکا و کشورهای دیگر را توجیه کند. موفقیت در اجرای این شیوه نیز علت چنین تفاوتی را توضیح نمی دهد. اکنون میزان جرم های خشونت بار در آمریکا نسبت به چهل سال پیش بیشتر شده است.
قوانین “سه ضرب” ( Three Strikes) که دربدو امر برای مجرمان خشونت گرا به کار می رفت در چند ایالت در مورد خلاف کاران کم اهمیت تر نیز به کار گرفته شده است. از این رو بسیاری از مقررات فدرال، جریمه ها و مجازات هایی در بطن خود دارند که کارشناسان می کوشند تعداد آنها را مشخص کنند. بسایر از این مجازات ها قابل فهم نیستند و تنها تعداد اندکی از آنها تاکنون لغو شده است؛ هر چند دیوان عالی کشور به تازگی قانونی را که عموم مردم را از حق “نامحسوس وتوصیف ناپذیر خدمات صادقانه” محروم می ساخت جرح و تعدیل کرده است.
*******
حدود دویست هزارتن از زندانیان بیش از پنجاه سال سن دارند حال آنکه تعداد این زندانیان مسن تقریبا با تعداد همه زندانیان درآمریکا اعم از پیرو جوان درسال ۱۹۷۰ میلادی برابری می کند.

منابع:
http://criminal.findlaw.com/criminal-procedure/three-strikes-sentencing-laws.html

http://www.lao.ca.gov/2005/3_strikes/3_strikes_102005.htm

http://www.deathpenaltyinfo.org/international-perspectives-death-penalty-costly-isolation-us

https://www.bjs.gov/content/pub/pdf/sp13s.pdf

http://criminal.findlaw.com/criminal-procedure/three-strikes-sentencing-laws.html

http://www.politifact.com/california/statements/2016/sep/16/kamala-harris/mostly-true-americas-prison-population-has-skyrock/

http://www.economist.com/blogs/economist-explains/2013/08/economist-explains-8

https://mic.com/articles/110458/america-has-the-largest-prison-population-in-the-world-but-not-for-the-reason-you-think#.KaFsj3SDg

https://thinkprogress.org/the-united-states-has-the-largest-prison-population-in-the-world-and-its-growing-d4a35bc9652f#.iwjqy6z5g

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199902183400724#t=article

http://www.reuters.com/article/us-usa-euthanasia-oregon-idUSKCN0HX24920141008

http://www.patientsrightscouncil.org/site/oregon-ten-years/

http://euthanasia.procon.org/view.answers.php?questionID=001289

https://www.bjs.gov/content/pub/pdf/sp13s.pdf

نشریه سیاحت غرب، شماره ٨۶

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=212061

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر