1

مسکن یعنی مکان سکونت/بعضی‌ها گاز ماشین‌شان به بوق وصل است

  • کد خبر : 212818
  • ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳

رئیس جمهور با اشاره به عواملی که موجب سلامت انسان می شود، گفت: مسکن یکی از عوامل تامین کننده سلامت انسان است. مسکن به معنی مکان سکونت و آرامش است.

  به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی در نخستین مجمع ملی سلامت با گرامیداشت ایام شهادت حضرت زهرا(س) گفت: فاطمه اطهر همواره خیر کثیر برای جامعه بشری و به ویژه برای ما مسلمانان بوده، هست و خواهد بود. او کوثر است، سرچشمه همه نیکی ها و برکت ها و ما باید از این سرچشمه  آب زلال برای تعالی زندگی خود بهره بگیریم.

وی با اشاره به اهمیت مقوله سلامت گفت: سلامت فرای درمان مهمتر و مقدم تر بر آن است. سلامت ارگان خاص، جایگاه خاص و نهاد خاصی نداشته و به قشر خاصی هم تعلق ندارد.

رئیس جمهور ادامه داد: بیمارستان ها، کلینیک ها و مطب ها مکان هایی است که درمان در آنجا صورت می گیرد البته عده ای هم خود درمانی می کنند اما درمان صحیح در این مکان های خاص انجام می شود.

وی با اشاره به عواملی که در سلامت انسان تاثیرگذارند، گفت: مسکن، عامل سلامت انسان است؛ مسکن یعنی محل سکونت یعنی محل آرامش، هر مشکلی که بیرون از خانه داریم وقتی قدم به قدم به خانه نزدیک می شویم قلب مان آرام می شود. سلامت از مسکن، غذا و هوا شروع می شود.

روحانی افزود: اگر خانم ما یا خواهران ما در خیابان و پیاده رو راه بروند و آزار کلامی ببینند این حرف در ذهن آنها اثر می گذارد و باعث می شود سلامت آنها از بین برود.

وی عنوان کرد: برخی ها گاز ماشین شان به بوق وصل است و مدام بوق می زنند اینها سلامت انسان را از بین می برد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه سلامت یک دنیای وسیع دارد گفت: اگر از تعامل مان با جهان بگوییم بعضی ها بدشان می آید، برخی فقط از تقابل خوششان می آید نمی دانم تقابل برای آنها چه چیزی دارد البته تقابل با جهان برای بعضی ها نان آورده است.

روحانی افزود: وقتی شما با جهان تعامل ندارید مجبورید از کود و سم غیراستاندارد استفاده کنید؛ اصلا عده ای از کشورها ساخته شده اند برای تحریمی ها و اگر تحریم نباشد دکان آنها برچیده می شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: دانشگاه های ما باید با دنیا در تعامل باشند و یاد بگیرند و سپس آموخته های خود را یاد دهند، زکات علم یاد دادن آن به دیگران است.

وی با بیان اینکه بعضی ها فکر می کنند هر چه دروازه کشور و قفل هایش بیشتر است امنیت و سلامت بیشتر است خاطرنشان کرد: اساتید ما می توانند در رفت و آمد باشند و تحقیقات خود را بیشتر کرده تا علم شان بیشتر شود؛ یک تحقیق کوچک وقتی در مسیر خود قرار گرفته و تبدیل به یک دارو یا واکسن می شود تا چه مقدار از بیماری ها پیشگیری می کند.

روحانی گفت: من نمی خواهم به سال های قبل  و سال ۹۲ برگردم چون آن زمان آمارها خیلی مشعشع بود؛ برخی ناراحت می شوند و می گویند به دولت قبل چه کار دارید کار خودتان را انجام دهید.

وی افزود: آن وقت که دولت قبل بود می خواستیم انتقاد کنیم می گفتند نکنید دولت تضعیف می شود الان می خواهیم انتقاد کنیم می گویند به آن دولت چه کار دارید.

رئیس جمهور ادامه داد: آن زمان را در نظر بگیرید البته برخی آلزایمر سیاسی دارند یادشان می روند که آن وقت وضع دارو، قیمت دارو و تجهیزات پزشکی چگونه بود.

روحانی با اشاره به اینکه به جای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گفتیم وزیر سلامت عنوان کرد: من از وزیر سوال کردم که از آغاز دولت یازدهم تا امروز داروهای خارجی و وارداتی ما گران شده یا ارزان گفت حداقل ۲۰ درصد داروهای خارجی و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی نسبت به آغاز دولت ارزان شده است؛ خب اینها را به مردم بگویید.

وی گفت: یک جا گوشت گران می شود برنامه تلویزیونی خبر یک خود را به آن اختصاص داده و به قصابی می رود، من خودم این را دیدم اگر ارزان شود می شود خبر آخر. باید هر چیزی که ارزان می شود را هم به مردم بگویید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم از نظر سلامت و درمان وضع شان یک قدم بهتر شده است، افزود: ما به وضع مطلوب نرسیده ایم؛ گام هایی را برداشته ایم و گام های فراوان دیگری را هم باید برداریم.

وی با اشاره به اینکه باید کیفیت زندگی مردم را بالا ببریم تصریح کرد: در حقوق شهروندی که منشور آن منتشر شد از آغاز به حق حیات، کیفیت زندگی و آب سالم پرداخته شده است تا همه مردم بدانند حق شان چیست و دولت هم بداند چه وظیفه ای دارد البته منظور من از دولت تمام دستگاه ها از جمله قوه مقننه، قوه قضاییه و نیروهای مسلح است که امروز وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

روحانی ادامه داد: در مساله درمان برای آنکه بتوانیم مردم را از رنج بیماری نجات دهیم نیازمند ساخت بیمارستان، تامین تجهیزات و استخدام نیروی انسانی هستیم که اینها سرمایه می خواهد.

وی گفت: بزرگترین بودجه جاری ما تعلق به آموزش، بهداشت، امنیت، مسائل رفاه اجتماعی، بیمه ها و حقوق بازنشستگان دارد. برخی فکر می کنند بودجه جاری خیلی بد است و بودجه عمرانی خوب است البته بودجه عمرانی مهم و ضروری است اما بودجه جاری دولت به معنی این است که به مردم در بخش آموزش، بهداشت و امنیت خدمت بدهیم.

روحانی یادآور شد: تمام سرمایه لازم برای این کار را دولت نمی تواند تامین کند.

رئیس جمهور در ادامه اظهارات خود با اشاره به تاثیر فرهنگ و سبک زندگی در سلامت گفت: سبک زندگی این است که پیاده روی نداریم؛ ما تصور کرده ایم که دین مبین اسلام تنها به ما گفته که چگونه نماز بخوانیم، روزه بگیریم و حج برویم. اسلام، فرهنگ بسیار وسیعی دارد. روایات مختلفی داریم از اینکه صبحانه، نهار و شام چگونه و در چه ساعتی باشد.

وی افزود: بسیار مهم است که نوع و حجم غذای ما چگونه باشد. یکی از دغدغه‌های وزیر بهداشت، چاقی است. خوب این چاقی از کجا نشأت می گیرد؟ دلایلی دارد که باید آن را مرتفع کنیم. یکی از این دلایل، سبک زندگی و ورزش است. ما فکر می‌کنیم که ورزش، تشریفات است. ما که قدیم در حوزه قم بودیم، اگر طلبه‌ای صبح در حجره‌اش نرمش می‌کرد، می‌گفتند تقوایش کم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی به ورزش اعتقادی ندارند تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند ورزش از اضافات زندگی است. در حالی که ورزش جزء لوازم است. چرا ورزش پیش نمی‌رود به دلیل اینکه در مدرسه بدترین و بی ارزش ترین زنگ برای ما ورزش بوده است. فکر می‌کردیم که درس ریاضی بالاترین است و به معلم آن هم احترام می‌گذاشتیم اما برای ورزش چنین نبود.

روحانی افزود: ما باید از مدرسه، اهمیت ورزش را مطرح کنیم. وقتی زنگ ورزش بی‌ارزش تلقی می‌شود، آن وقت در سنین بالا کمردرد، زانودرد و چاقی به سراغ افراد می‌آید. این ها همه از سبک زندگی است.

رئیس جمهور گفت: در بحث سلامت، همه ارگان‌ها در بخش خود سهیم هستند، من فکر نمی کنم که ارگانی پیدا شود که سهم نداشته باشد. همه باید دست به دست هم بدهیم و لذا ما نیازمند مجمع ملی سلامت هستیم. یعنی اینکه همه ارگان ها، خیرین و سرمایه گذاران بیایند تا بتوانیم کشور را به حرکت درآوریم.

وی با بیان اینکه تا پایان دولت، ۲۱ هزار تخت بیمارستانی فعال خواهد شد گفت: البته این برای کشور ما کافی نیست، ما نیازمند هستیم. ما بخش‌هایی داشتیم که سلامت اصلا در آنجا راه نداشت. یعنی وقتی به حاشیه نشینی می‌رفتیم، چیزی وجود نداشت. حتی وضعیت روستاها بهتر از حاشیه نشینان بود.

روحانی با بیان اینکه دولت ۱۱ میلیون نفر را بیمه کرده است اظهار داشت: دولت همه مردم را بیمه کرده و درب بیمارستان‌ها را به روی مردم نیازمند و گرفتار و بیمار به طور کامل باز کرده است. حتی اعلام کردیم که متخصص باید بعد از ظهرها و شب‌ها نیز در بیمارستان و نقاط دوردست حضور داشته باشند؛ این به معنی عدالت در سلامت و درمان است.

رئیس جمهور  با بیان اینکه سال های ۹۴ و ۹۵، سال های راحتی برای ما نبوده است گفت: سختی‌های این سال ها به همه بخش ها از جمله به بخش سلامت می‌رسد. در سال ۹۲ با آغاز کار دولت یازدهم، قیمت نفت ما ۱۰۸ تا ۱۱۲ دلار بود. در سال های ۹۳ و ۹۴، ماه‌هایی بوده که قیمت نفت ما ۲۵ دلار فروش رفته است. اکنون که وضع خوب شده، قیمت نفت به ۵۲ دلار رسیده است. یعنی نسبت به آن ۱۰۸ دلار، قیمت نفت از نصف هم کمتر است.

روحانی در همین باره افزود: دیگر کشورهای نفت خیز، از ذخایر خود در این مدت استفاده کردند. ما پول صندوق ذخیره ملی را برای روز مبادا درست کرده‌ایم. در روز مبادا به ما می‌گویند که پول بریزید، ۲۰ درصد از درآمد سال های ۹۳ و ۹۴ را در این صندوق ریخته‌ایم. البته لایحه‌ای در مجلس است که می‌گوید ۲۰ درصد کم است و باید ۳۰ درصد دراین صندوق ریخته شود.

رئیس جمهور ادامه داد: برخی وقتی مشکلی به وجود می آید، می گویند رئیس جمهور و دولت. البته درست می گویند ما برای خدمت آمده ایم، وظیفه سنگینی هم به دوش داریم و آن ها حق دارند اما از آن طرف همه از جمله مجلس و دستگاه های دیگر باید حمایت کنند. عربستان سال گذشته ۱۰۰ میلیارد دلار از ذخیره خود استفاده کرده است، شما ببینید قطر، کویت و آذربایجان هر کدام چقدر از ذخیره خود برداشته اند. ما به جای استفاده از ذخایر، فقط درون آن ریخته ایم.

روحانی با بیان اینکه شرایط ما اصلا آسان نبوده است، گفت: ما سال گذشته و امسال به دلیل شرایط نفت، دوران سختی داشتیم. البته خداوند توفیقات فراوانی به ما و ملت داده و از مشکلات توانسته ایم عبور کنیم و عبور خواهیم کرد.

وی افزود: ما اگر آینده خوب و سلامت مردم را می خواهیم، بدون امید و نشاط مردم، نه آینده خوب رقم زده خواهد شد و نه سلامت مردم تامین می شود. سلامت فقط با هوا، غذا و حتی ورزش تامین نمی شود. اگر فردی در جامعه نسبت به فردایش امید نداشته باشد، نمی تواند سالم باشد.

رئیس جمهور گفت: چند روز دیگر عید است، اجازه دهید که مردم نشاط داشته باشند. وقتی که مردم اندکی نشاط پیدا می کنند، می گوییم که اشکال دارد. چطور وقتی گریه می کنیم، حلال است اما وقتی بخندیم، حرام می شود؟ اجازه دهید که جامعه نشاط داشته باشد. بدون نشاط، سلامت جسم و روح امکان پذیر نخواهد بود. ایام عید و میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در پیش است، دیگر آن وقت اجازه دهید که مردم چند روزی نشاط داشته باشند.

روحانی تصریح کرد: مردم را نسبت به آینده کشور و نظام مأیوس نکنید. ما آینده خوبی در پیش خواهیم داشت. در این تردیدی وجود ندارد. مجمع ملی سلامت به این معنی است که همه باید دست به دست هم بدهیم. استانداران و فرمانداران در استان ها و شهرستان ها باید این مجمع را تشکیل دهند.

وی در همین باره اضافه کرد: یک بخشی از خطبه های نماز جمعه، منبرها، سخنرانی ها و مداحی ها باید به سلامت، زندگی و نشاط مردم بازگردد. در همه جا باید مجمع داشته باشیم؛ چراکه دولت به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما دولتی هستیم که می گوییم باید از سرمایه خارجی استفاده کرد. اگر هر کسی چنین نظری ندارد، راه دیگری برود. اگر یک بیمارستانی می خواهد ساخته شود و شریک خارجی هم در آن شرکت کند که درمان مردم انجام شود، ما باید آن را انجام دهیم. ما می گوییم اگر ناوگان هوایی به هواپیما نیاز دارد باید خریداری شود. ما می گوییم اگر خطوط ریلی مان به لکوموتیو نیاز دارد، باید آن را تهیه کنیم.

روحانی تصریح کرد: برخی می گویند که کهنه مصرف کردن افتخار است، اما ما اهلش نیستیم. ما می گوییم که باید نو خریداری کنیم. ما می گوییم که باید تجهیزات نو بیاید و فناوری رشد کند. ما می گوییم که باید ارتباط با خارج تقویت شود البته روی اصول خود هستیم و پافشاری می کنیم. اصول و ارزش هایمان، ارزشمند و محترم است و آن را با کسی معامله نمی کنیم اما در عین حال باید با دنیا حرف بزنیم و تعامل کنیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=212818

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر