1

سیدافقهی: هدف سفر الجبیر به بغداد احتمالا دور کردن عراق از ایران است

  • کد خبر : 212904
  • ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با توجه به سفر وزیر امور خارجه عربستان به عراق گفت: ممکن است هدف سفر الجبیر به بغداد دور کردن عراق از ایران باشد.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با فارس، در خصوص سفر غیرمنتظره «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی به عراق، اظهار داشت: سفر ناگهانی عادل الجبیر ما را به سوی دو فرضیه سوق می‌دهد. اول اینکه آیا دستگاه سلطنتی عربستان سعودی به طور مستقل دست به چنین اقدامی زده‌ و وزیر خارجه خود را به عراق فرستاده است و یا اینکه عربستان در منظومه استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل حرکت می‌کند و با آنها هماهنگ است.

وی ادامه داد: اگر عربستان این اقدام را به طور مستقل انجام داده باشد موضوعاتی از قبیل شرایط منطقه و تحولات میدانی خصوصا در سه محور چالش‌برانگیز یعنی سوریه، عراق و یمن و همچنین شکست‌های نظامی و امنیتی عربستان باعث شده تا این کشور به طور جدی‌تر موضع‌گیری‌ها و نگاه تحقیرآمیز خود نسبت به عراق را تغییر داده و دست به چنین اقدامی بزند.

سیدافقهی افزود: اما اگر عربستان از سوی ترامپ مامور به انجام این اقدام باشد هدف اصلی آنها ایجاد ائتلاف آمریکایی ضد ایران متشکل از عربستان، اسرائیل، آمریکا و ترکیه و دیگر کشورها و دور کردن عراق از ایران است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا الجبیر به دنبال نوعی تنش‌زدایی با ایران از طریق عراق است؟ اظهار داشت: نمی‌توان به طور قطعی بیان کرد اما اگر شایعه دیدار محرمانه عادل الجبیر با دو مقام ایرانی در این سفر به اثبات برسد و این موضوع را در کنار دعوت عربستان از حجاج ایرانی برای انجام مراسم حج قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که هدف الجبیر برای سفر به بغداد واسطه‌گری عراق میان ایران و عربستان بوده است.

وی در پایان با اشاره به چالش‌های خطرناک پیش‌روی عربستان، خاطرنشان کرد: امیدواریم دربار آل‌سعود به نصایح و هشدارهای ایران گوش داده و بدان عمل کند و در سیاست‌های خارجی و امنیتی خود تجدیدنظر کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=212904

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر