1

وزیر نفت خبر داد: ایران وارد بازار نفت آفریقای جنوبی می‌شود

  • کد خبر : 213552
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹

موضوعی که در صورت وجود اراده در پرتوریا می تواند زودتر از موارد دیگر به نتیجه برسد، فروش محموله‎های نفت خام و فرآورده‎های نفتی است، زیرا آفریقای جنوبی همه نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند.

وزیر نفت از علاقه مندی ایران برای حضور در بازارهای جدید نفت خام مانند آفریقای جنوبی خبر داد.
بیژن زنگنه عصر روز شنبه (١۴ اسفندماه) پس از دیدار با تینا جومت پترسون، در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت، سفر وزیر انرژی آفریقای جنوبی به تهران را مقدمه سفر آقای دکتر روحانی به این کشور آفریقایی برشمرد و گفت: فروش نفت خام و فرآورده‎های نفتی و مذاکره برای سرمایه‎گذاری شرکت‎های آفریقای جنوبی در ایران، دو محور اصلی مذاکرات امروز بودند که برای ادامه مذاکرات کارشناسی در این باره دو کارگروه تشکیل شد.

به گزارش افق نیوز، وی با اشاره به علاقه‎مندی آفریقای جنوبی برای خرید نفت خام و فرآورده‎های نفتی از ایران و سرمایه گذاری آنها در زمینه تولید گاز طبیعی به مایع یا نفت گاز (جی‎تی‎ال GTL) و همچنین اعلام آمادگی ایران برای همکاری، گفت: قرار است فردا (یکشنبه، ١۵ اسفندماه) مذاکرات انجام شود و امیدواریم که در این ٢ بخش اصلی مذاکرات نتایج خوبی داشته باشد.

وزیر نفت ادامه داد: موضوعی که در صورت وجود اراده در پرتوریا می تواند زودتر از موارد دیگر به نتیجه برسد، فروش محموله‎های نفت خام و فرآورده‎های نفتی است، زیرا آفریقای جنوبی همه نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند.

زنگنه درباره مقدار تقاضای آفریقای جنوبی برای خرید نفت خام از ایران گفت: آنها باید مقدار نیاز خود را مشخص کنند و به نظر می‎رسد روزانه بیش از ١٠٠ هزار بشکه نفت خام نیاز دارند.

وی با بیان این که قرار است مسئولان شرکت دولتی نفت آفریقای جنوبی (پترو اس ای) و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران فردا مذاکره کنند، گفت: آفریقای جنوبی فناوری جی‎تی‎ال را در اختیار دارد و در سال‎های گذشته هم در این باره با آنها مذاکراتی داشته‎ایم اما به دلیل نبود تفاهم بر سر قیمت فروش گاز نتوانستیم به نتیجه برسیم اما در صورت تفاهم بر سر قیمت ما علاقه‎مند به همکاری با آنها هستیم.

وزیر نفت افزود: در صورت وجود دورنمایی مطلوب برای سرمایه گذاری شرکت دولتی نفت آفریقای جنوبی در بخش جی‎تی‎ال که گفته ایم امکان شریک شدن شرکت‎های ایرانی با آنها هم وجود دارد، گاز مورد نیاز را بر اساس قیمتی که تفاهم کنیم، تامین خواهیم کرد.

زنگنه درباره اجرای طرح‎های پالایشی در آفریقای جنوبی گفت: ما برای احداث طرح‎های جدید در خارج از ایران در شرایط سرمایه‎گذاری نیستیم زیرا ایران کشوری سرمایه پذیر است، اما آماده بررسی خرید بخشی از سهام پالایشگاه‎های موجود با هدف تضمین صادرات دراز مدت نفت آماده هستیم و این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.

وی افزود: البته این فعالیت‎ها در صورتی که بخواهد انجام شود باید از سوی بخش خصوصی و با پشتیبانی صندوق توسعه ملی باشد.

پیش از اعمال تحریمها علیه تهران، ایران بزرگترین تامین کننده نفت خام آفریقای جنوبی بود و این کشور آفریقایی روزانه حدود ٣٨٠ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد.

وزیر نفت تاکید کرد: ایران اکنون هیچ مشکلی در بازاریابی و فروش نفت خام ندارد و تقاضا برای نفت خام این کشور بیشتر از مقدار آمادگی اش برای صادرات است، با این حال ما علاقه مند حضور در بازارهای جدید مانند آفریقای جنوبی هستیم.

زنگنه با بیان این که آفریقای جنوبی علاقه دارد نیازش به نفت خام را ازسوی شرکت دولتی نفت خود تامین کند، گفت: آفریقای جنوبی باید نفت خریداری شده از ایران را در جایی استفاده کند که در اختیار و حیطه تصمیم‎گیری شرکت های خارجی نباشد.

وی همچنین در آغاز مذاکرات دوجانبه هیئت‎های نفتی جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی گفت: برای ایران و آفریقای جنوبی امکان توسعه روابط در شاخه های مختلف اقتصادی وجود دارد.

وزیر نفت تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با رفت و آمدها زمینه را برای همکاری های اقتصادی به ویژه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی فراهم کنیم.

به گزارش شانا، جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، اردیبهشت ماه امسال در راس یک هیئت ١٨٠ نفری وارد تهران شد. ۶ وزیر کابینه آفریقای جنوبی و نزدیک به ١٠٠ نفر فعال اقتصادی وی را همراهی کردند.

این نخستین سفر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی به ایران پس از ٣٧ سال بود، البته نلسون ماندلا، رهبر مبارز و فقید این کشور، پیش و پس از دوران ریاست جمهوری خود به ایران آمده بود.

ایران و آفریقای جنوبی  در جریان این سفر، هشت سند همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند تجارت و صنعت، ایجاد کارگروه مشترک سرمایه گذاری و همچنین همکاری کشاورزی امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری مدیریت منابع آبی، برنامه همکاری در زمینه فرهنگ و هنر، همکاری‌های بیمه ای، یادداشت تفاهم تبادل اطلاعات ملی مربوط به پولشویی و همکاری پژوهشگاه صنعت نفت ایران و شرکت ملی نفت آفریقای جنوبی (پترو اس ای) در زمینه فناوری مایع سازی گاز (جی تی ال) و فناوری اختلاط نفت خام از دیگر اسناد امضا شده میان ایران و آفریقای جنوبی بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=213552

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر