1

بحران مارها در جزیره گوام/خطر برای حیوانات و گیاهان

  • کد خبر : 214390
  • ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۷:۱۷

اگر با مشکل ناخوشایند مارهای جزیره گوآم آشنایی ندارید، بهتر است بدانید این جزیره جولانگاه تعداد زیادی از مارهای درختی سمی قهوه‌ای است که جمعیت حیوانات بومی جزیره را دچار مشکلات فراوانی ساخته‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین،محققان به تازگی دریافته‌اند که تنها حیوانات نیستند که از حضور این مارها در عذابند، رشد درختان نیز در این جزیره به لطف اشتهای مهار نشدنی این مارهای سمی تا ۹۲ درصد کاهش یافته‌است.

این جزیره ۵۴۴ کیلومتر مربعی بخشی از قلمرو آمریکا است که در جایی میان استرالیا و ژاپن واقع شده‌است که به واسطه اشغال‌ شدنش توسط نیروهای ژاپنی در جنگ جهانی دوم و آزاد شدن دوباره‌اش توسط نیروهای امریکایی در سال ۱۹۴۴ مشهور است.

نکته دیگری که موجب شهرت این جزیره شده‌است، وفور مارهای درختی قهوه‌ای در آن است. این گونه‌ها چندان برای انسان خطرناک نیستند اما روی جمعیت گروهی از حیوانات کوچک که شکار آنها محسوب می‌شوند اثرگذار است. از زمان آغاز شکل‌گیری حیات وحش در این جزیره،‌ این مارها از تخم حیوانات دیگر تغذیه کرده‌اند و اکنون جمعیت آنها دچار انفجار شده و به دو میلیون رسیده‌است،‌ یعنی در هر کیلومتر مربع از جزیره ۵۰۰۰ مار وجود دارد.

جمعیت این مارها به اندازه‌ای زیاد است که طی هفت سال گذشته به دلیل ایجاد اتصالی در سیستم برق‌رسانی جزیره بیش از ۴٫۵ میلیون دلار خسارت وارد آورده‌اند.

علاوه بر این جمعیت پرندگان این جزیره نیز به شدت از جمعیت بالای مارها در عذابند. در اواسط دهه ۱۹۸۰ از ۱۲ گونه پرنده ساکن در جزیره ۱۰ گونه توسط این مارها از بین رفتند در حدی که حتی دیگر صدای آواز پرندگان نیز به گوش نمی‌رسد و اکنون اینگونه به نظر می‌رسد که رشد درختان نیز تحت تاثیر جمعیت بالای مارها قرار گرفته‌است.

به گفته محققان میزان پراکنده شدن بذر درختان میوه در این جزیره به واسطه از بین رفتن پرندگانی که مسئولیت انتقال دانه‌ها را به عهده دارند،‌ به کمتر از ۱۰ درصد رسیده‌است، درحالی که در بخش‌های بدون مار جزیره، بیش از ۶۰ درصد از دانه‌های درختان به اطراف پراکنده می‌شوند.

با توجه به اینکه دوسوم درختان جزیره برای رشد و نمو و تولید مثل به حیوانات وابسته‌اند،‌ انتظار می‌رود تاثیر کاهش رشد درختان منجر به افت ۶۱ تا ۹۲ درصدی جمعیت درختان در این جزیره شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=214390

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر