1

خیز ترامپ جهت مداخله در جنگ یمن

  • کد خبر : 214866
  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱:۰۱

حملات هوایی آمریکا پس از رسیدن ترامپ به ریاست جمهوری شدت گرفته است و این نشان می دهد یمن بار دیگر در کانون هدف گیری مستقیم آمریکا قرار گرفته است، زیرا واشنگتن مشاهده کرد که عربستان و امارات در تجاوز خود علیه یمن نتوانستند هیچ یک از اهداف شوم خود را تحقق ببخشند.

خبرگزاری فارس: خیز ترامپ جهت مداخله در جنگ یمن

شاید بتوان یکی از دلایل اصلی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را شعارهای ضد جنگ وی دانست. وی بارها اعلام کرد که آمریکا باید به جای ورود در جنگ های خاورمیانه به دنبال بازسازی در داخل کشور باشد. این اظهارات بخش عظیمی از مردم آمریکا را به ترامپ متمایل کرد، اما وی پس از پیروزی لحن خود را تغییر داد و همانند سایر روسای جمهور آمریکا بر طبل جنگ کوبید. در همین جهت اخیرا نیروهای نظامی آمریکا چند عملیات را با دستور مستقیم ترامپ در یمن انجام دادند. در این مطلب نگاهی به این مسئله خواهیم داشت.

هزینه ۶ تریلیون دلاری جنگ های آمریکا
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا اخیرا در کارولینای شمالی متعهد شد تا مداخله‌های نظامی این کشور در غرب آسیا را کاهش دهد و از طرف دیگر به تشدید جنگ علیه داعش در این منطقه بپردازد. ترامپ با تأکید بر اینکه چرخه مخرب مداخله و هرج و مرج باید به پایان رسد، در ادامه سخنرانی خود در جمع مردم کارولینای شمالی گفت که آمریکا باید از مداخله و مشارکت در درگیری‌های سراسر جهان عقب‌نشینی کند، زیرا چنین مداخله‌گری‌هایی به‌نفع منافع ملی حیاتی آمریکا نیست.
رئیس جمهور منتخب آمریکا در ادامه سخنان خود سوگند خورد که نظامیان آمریکایی دیگر در مناطقی که آمریکا نباید در آنها بجنگد، نخواهند جنگید. ترامپ همچنین وعده داد که پول پس‌انداز شده ناشی از عدم مداخله آمریکا در غرب آسیا را در زیرساخت‌های آمریکا سرمایه گذاری کند. ترامپ گفت: ما حداقل ۶ تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده‌ایم، در حالی که جاده‌های ما تماماً پر از چاله است و بزرگراه‌های ما در حال تکه تکه شدن، پل‌های ما در حال ریختن هستند و تونل‌های ما دیگر خوب نیستند و فرودگاه‌های ما به‌اندازه‌ای وحشتناک است که گویی فرودگاه کشورهای جهان سومی است.
این اظهارات ترامپ اما تنها نوعی بازار گرمی رسانه ای بود و وی چند هفته بعد دستور حمله به یمن را صادر کرد تا نشان دهد او نیز رئیس جمهوری جنگ طلب است.
یمن به عنوان اولین میدان نبرد دونالد ترامپ انتخاب شده است. در حالی که طی دو هفته اخیر، سه محموله نظامی تسلیحاتی به دست القاعده در جنوب یمن افتاده است، اکنون اسپوتنیک گزارش داده که دونالد ترامپ دستور تشدید حملات نظامی به گروه تروریستی القاعده در شبه جزیره عرب در یمن را داده است. به نظر نمی‌رسد این مقدار تسلیحاتی و اقدام نظامی صرفا برای القاعده باشد. ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر مقابله با القاعده در یمن در حالی مطرح شده است که درباره مواضع واقعی این کشور در یمن، سوالات و تردیدهای جدی مطرح است.

بر همین اساس، برخی رسانه‌های یمنی در گزارش‌هایی تاکید کردند که آمریکا از طریق ائتلاف عربستان در حال تغذیه تسلیحاتی القاعده در یمن است. کارشناسان سیاسی یمن معتقدند که نقض حاکمیت ملی یمن توسط پهپادهای آمریکایی زمینه ساز اشغال این کشور توسط آمریکاست. به گزارش شبکه تلویزیونی نبأ، هواپیماهای بدون خلبان آمریکا بیش از ۳۰ بار مواضع به اصطلاح القاعده و داعش را در استان های ابین و شبوه و البیضاء در جنوب یمن را مورد حمله قرار دادند و علاوه بر آن نیروهای چترباز آمریکایی در این استان ها عملیات فرود انجام دادند.
حملات هوایی آمریکا پس از رسیدن ترامپ به ریاست جمهوری شدت گرفته است و این نشان می دهد یمن بار دیگر در کانون هدف گیری مستقیم آمریکا قرار گرفته است، زیرا واشنگتن مشاهده کرد که عربستان و امارات در تجاوز خود علیه یمن نتوانستند هیچ یک از اهداف شوم خود را تحقق ببخشند. این در حالی است که دولت نجات ملی یمن وابسته به انصارالله و علی عبدالله صالح، مداخله مستقیم آمریکا در این کشور و اتخاذ اقدامات نظامی یکجانبه به بهانه مبارزه با تروریسم را محکوم کرده است.

مهم ترین حقایق در مورد جنگ های آمریکا
چرا ترامپ بر خلاف وعده های خود آغازگر جنگی جدید شده است؟ واقعیت آن است که تاریخ آمریکا با جنگ و خشونت در هم آمیخته است. نگاهی به برخی از آمارها به خوبی این موضوع را تأیید می کند:
– ایالات متحده ۹۳% از تاریخ خود را در جنگ گذارنده است. به عبارت دیگر ۲۲۲ سال از تاریخ ۲۴۰ ساله آمریکا در جنگ سپری شده است.
– هیچ رئیس جمهوری در طول تاریخ آمریکا نبوده است که کل دوره خود را در صلح گذرانده باشد و به بیان دیگر رئیس جمهور جنگ بوه اند نه رئیس جمهور صلح.
– ایالات متحده هیچ گاه یک دهه پشت سر هم را در صلح و بدون جنگ پشت سر نگذاشته است.
– تنها زمانی که آمریکا پنج سال پشت سر هم را بدون جنگ پشت سرگذاشته است به سال های ۱۹۳۵ تا ۱۹۴۰ میلادی بر می گردد. این سال ها دوره انزوای آمریکا در نظام بین الملل بوده است.

بنابراین می توان به این نتیجه رسید که سیستم سیاسی- امنیتی آمریکا به گونه ای طراحی شده است که بقای آن منوط به مداخله نظامی آمریکا در مناطق دیگر است، چرا که این کشور شعار جهانشمولی ایدئولوژی خود را دارد و برای این منظور باید در مناطق مختلف حضور داشته باشد. از این رو چندان تفاوتی بین روسای جمهور آمریکا وجود ندارد. ترامپ حتی اگر با نیت دوری از جنگ وارد کاخ سفید شده باشد، اما سیستم سیاسی آمریکا وی را مجبور به مداخله نظامی خواهد کرد. همانگونه که در مورد یمن این مسئله اتفاق افتاد. در واقع ترکیب کابینه ترامپ به گونه ای است که امکان این که وی بتواند آمریکا را از جنگ های منطقه ای خارج کند وجود ندارد، چرا اکثر وزرا و مشاوران وی افرادی جنگ طلب هستند و به این مسئله عقیده دارند که آمریکا برای حفظ منافع حیاتی خود باید در کشورها و مناطق دیگر مداخله نظامی کند.
از سوی دیگر ترامپ در این مدت نشان داده است که چندان قابل پیش بینی نیست و به هیمن دلیل احتمال تصمیمات عجیب تر از سوی دونالد ترامپ وجود دارد. درنهایت این که همواره بین شعارهای سیاستمداران با اقدامات آن ها تفاوت های عمیقی وجود دارد. ترامپ را نیز دقیقا با این معیار باید سنجید./ب/گ.

پایگاه بصیرت

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=214866

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر