2

علیرضا منصوریان، دهخدای فوتبال ایران/ بگو که شوخی بود!

  • کد خبر : 215361
  • ۰۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰:۵۶

در بسیاری از روزهای سالی که پشت سر گذاشتیم، جملات عجیب منصوریان به سوژه اصلی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. در این مطلب هم صرفا از باب مرور خاطرات، تنها بخش کوچکی از ابداعات دهخدای فوتبال ایران را یادآوری می‌کنیم!

بانک ورزش– موقع بررسی کلیدواژه‌های سال۹۵، به این نتیجه رسیدیم که واقعا حیف است اگر حساب علیرضا منصوریان را از دیگران جدا نکنیم. سرمربی محبوب آبی‌ها در سال که گذشت، به طور کلی فاز جدیدی از ادبیات را در ورزش ایران راه‌اندازی کرد و توانست به اندازه ۵۰سال، کلمه و ترکیب‌های جدید تولید کند. در بسیاری از روزهای سالی که پشت سر گذاشتیم، جملات عجیب منصوریان به سوژه اصلی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. در این مطلب هم صرفا از باب مرور خاطرات، تنها بخش کوچکی از ابداعات دهخدای فوتبال ایران را یادآوری می‌کنیم!

فرشینگ: علیرضا منصوریان اوایل فصل معتقد بود دلیل ناکامی‌های استقلال این است که این تیم هنوز به «فضای فرشینگ» نرسیده. استفاده از این عبارت عجیب و من درآوردی حسابی سوژه شد و هنوز هم تیترسازی رسانه‌ها با این عبارت ادامه دارد.

پردازش: عجیب‌ترین مصدرسازی دنیا توسط منصوریان! سرمربی استقلال در مقطعی به این عبارت علاقه پیدا کرده بود و بارها از آن استفاده می‌کرد. او می‌گفت فقط به عشق رسیدن به نیمکت استقلال وارد دنیای مربیگری شده، وگرنه به فضای بیزینسی خودش «پردازش» می‌کرد!

بنزین سبز: این اصطلاح، سال‌ها پیش توسط یک روزنامه‌نگار قدیمی ابداع شد، اما احتمالا خود آن ژرونالیست هم در آن زمان پیش‌بینی نمی‌کرد روزی یک مربی لیگ برتری هفته‌ای ۴۸بار از این عبارت استفاده کند! علیرضا منصوریان به ویژه بعد از جوان کردن استقلال بارها این عبارت را به زبان آورده، هرچند به نظر می‌رسد شکل درست‌تر این تعبیر «سوخت سبز» باشد.

مالکیت خصوصی: ابتدای فصل استقلال هم مثل پرسپولیس دنبال جذب وحید امیری بود. منصوریان در آن زمان در مورد این بازیکن گفته بود: «امیری هر کجا برود، مالکیت خصوصی‌اش با من است.»

فضا: از محبوب‌ترین کلمات سرمربی استقلال است. او «فضا» را با هر پسوندی که فکرش را بکنید ترکیب کرده و به کار برده: فضای استقلال، فضای بیزینس، فضای مربیگری، فضای داوری و…

زاویه: علیمنصور این کلمه را هم خیلی دوست دارد. او بعضی مواقع به طور عجیبی از این واژه استفاده می‌کند. مثلا به این جمله توجه کنید: « البته کسانی که زاویه داشته‌اند، با خودشان هم زاویه داشته‌اند و فقط من بودم که با هیچ کسی زاویه نداشتم.»

پیشنهاد انگلیسی: در بدترین روزهای فصل استقلال، منصوریان ناگهان مدعی شد از یک تیم دسته یکی لیگ انگلستان پیشنهاد مربیگری دارد. این مساله موج خبری بزرگی را به وجود آورد که به سود منصوریان هم نبود. برخی رسانه‌ها صحت این پیشنهاد را در مکاتبه با باشگاه برایتون چک کردند که نتیجه‌بخش نبود!

امتیاز برداشتن: در حالی که یک قرن است همه در فوتبال ایران از عبارت «امتیاز گرفتن» استفاده می‌کنند، منصوریان این اصطلاح را به «امتیاز برداشتن» تغییر داده و مثلا گاهی می‌گوید: «می‌خواهیم هر سه امتیاز بازی را برداریم.»

رنکینگ: با رنکینگ فیفا اشتباه نشود لطفا؛ رنکینگ مورد علاقه منصوریان معنای خاصی دارد که فقط خودش می‌تواند توضیح بدهد. جمله‌اش را بخوانید: «فاصله بین دو کنفرانس خبری ۴روز است و نباید همیشه در رنکینگ صحبت کردن باشیم.»

آذوقه: منصوریان در مورد تدارکات و تمرینات پیش‌فصل تیمش می‌گفت: «در تابستان باید به اندازه کافی برای زمستان آذوقه برداریم.»

کافی خوردن: سرمربی استقلال که به عنوان کارشناس برای تحلیل بازی رومانی به تلویزیون دعوت شده بود، همان‌جا اعلام کرد سابقه «کافی خوردن» با یوردانسکو را دارد که این مساله هم کلی سوژه شد.

خرید شیک: اصطلاحی بود که منصوریان در مورد جذب کاوه رضایی به کار برد.

دیزاین: سرمربی استقلال این کلمه نامتعارف را هم به فرهنگ لغات فوتبال ایران افزوده است. از جمله مواردی که منصوریان از این کلمه استفاده کرده، این جمله است: «وقتی به دیزاین فوتبال دنیا هم نگاه کنید متوجه می‌شوید زمان می‌تواند بهترین مساله برای از بین رفتن این چالش باشد.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=215361

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر