2

ساخت دو دانشکده جدید دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۹۶

  • کد خبر : 215421
  • ۰۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از ساخت دو دانشکده جدید این دانشگاه در سال ۹۶ خبر داد و گفت: راه‌اندازی پنج رشته مشترک بین‌المللی، تکمیل و رفع نقایص احتمالی پروژه‌های افتتاح شده در سال ۹۵، برنامه‌ریزی برای افزایش ۳۰ درصدی رشد تولیدات علمی و کاهش نسبت استاد و دانشجو از مهمترین محورهای برنامه دانشگاه علامه طباطبایی برای سال ۹۶ است.

دکتر حسین سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب، اصلاح نسبت استاد به دانشجو و رشد تولیدات علمی را دو عملکرد موفق دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۹۵ عنوان کرد و افزود: حدود سه سال پیش که مدیریت دانشگاه را تحویل گرفتم، تعداد ۴۲۰ استاد و ۱۷ هزار دانشجو در دانشگاه حضور داشتند. در واقع نسبت استاد به دانشجو یک به ۴۳ بود، در حالی که با جذب اعضای هیات علمی طی یک سال گذشته حدود ۵۰ استاد جدید به دانشگاه علامه طباطبایی اضافه شدند. این در حالی است که فقط ۱۰ استاد بازنشسته شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ۵۳۰ استاد در دانشگاه علامه طباطبایی مشغول فعالیت هستند و تعداد دانشجویان در این دانشگاه ثابت مانده است و نسبت استاد به دانشجو حدوداً یک به ۳۲ رسیده است. البته این میزان با احتساب دانشجویانی است که در پردیس خودگردان دانشگاه تحصیل می‌کنند که اگر این دانشجویان را در نظر نگیریم، نسبت استاد به دانشجو یک به ۲۸ خواهد رسید که تقریباً آمار استاندارد و قابل قبولی در دانشگاه‌های کشور است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی رشد تولیدات علمی این دانشگاه در سال ۹۵ را قابل قبول دانست و گفت: طی سال ۹۵ حدود ۱۴۰۰ مقاله علمی در دانشگاه تولید شده است که این میزان نسبت به سال ۹۴، ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد داشته است؛ این در حالی است که در دوره‌ای تعداد مقالات بین‌المللی این دانشگاه از انگشتان دست نیز تجاوز نمی‌کرد.

به گفته وی، تعداد طرح‌های پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی که با دستگاه‌های اجرایی اعم از بخش دولتی و خصوصی اجرا شده است، در سال ۹۵ رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ به طوری که حدود ۱۰ میلیارد تومان قرارداد پژوهشی با دستگاه‌های اجرایی منعقد کردیم و این رقم در سال ۹۴ حدود ۸ میلیارد و در سال ۹۲ حدود ۳۰۰ میلیون تومان بود.

دکتر سلیمی همچنین خاطرنشان کرد: دانشگاه علامه طباطبایی سعی دارد با تفاهم‌نامه‌هایی که با دستگاه‌های اجرایی امضا می‌کند، فعالیت‌های پایان‌نامه‌های دانشجویی را تحت پوشش قرار دهد تا اینگونه تولیدات علمی دانشگاه در خدمت نیازهای کشور و دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد. به طوری که در حوزه‌هایی مثل وزارت رفاه، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و ارتباطات بیشترین تعداد تفاهم‌نامه‌ها را امضا کردیم تا پایان‌نامه‌های دانشجویان در مسیر نیازهای این دستگاه‌ها قرار بگیرد.

برگزاری ۶۰ کرسی نظریه‌پردازی در دانشگاه علامه طباطبایی

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از این دانشگاه به عنوان پایگاه اصلی نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی یاد کرد و افزود: خوشبختانه با توجه به توسعه نشاط علمی در دانشگاه علامه طباطبایی توانستیم این دانشگاه را به پایگاه اصلی نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی تبدیل کنیم، به طوری که نظریه‌های ترویجی در سال ۹۵ رشد قابل توجهی داشته و توانستیم حدود ۵۷ کرسی نظریه‌پردازی را  برگزار کنیم و در زمینه نظریه‌های اصیل نیز که تعداد آن در کل کشور تاکنون ۱۱ نظریه بوده، در سال ۹۵ دو کرسی از این نظریه‌ها را در دانشگاه علامه طباطبایی تصویب و برگزار کردیم، البته یک کرسی نظریه‌پردازی نوآوری نیز در این دانشگاه وجود داشته که در مجموع ۶۰ کرسی در دانشگاه برگزار شده است.

وی ادامه داد: ما در سال ۹۵ به رغم محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای فراوان، سطح علمی دانشگاه علامه طباطبایی را از لحاظ تعداد استاد، سطوح استاد، تولید مقالات و تالیف کتاب، طرح‌های پژوهشی و نظریه‌ها به رشد قابل توجهی رساندیم. به طوری که روند ارتقای اساتید دانشگاه سرعت گرفته و در حال حاضر بیشتر از ۴۰ درصد اعضای هیات علمی رتبه بالای دانشیاری دارند. در حالی که طی سه سال پیش این میزان حدود ۲۵ درصد بود.

دکتر سلیمی در خصوص بازنگری برنامه‌های آموزشی در دانشگاه‌ علامه طباطبایی نیز اضافه کرد: در حوزه بازنگری دروس آموزشی هنوز اختیار کافی به دانشگاه‌ها داده نشده است و بازنگری معمولا در اختیار شورای تحول علوم انسانی زیر نظر انقلاب فرهنگی انجام می‌گیرد و دانشگاه‌ها مجری برنامه‌ریزی این شورا هستند. دانشگاه علامه طباطبایی با توجه به ارتباط نزدیکی که با این شورا دارد به هم‌اندیشی بیشتر استادان و نظریه‌پردازان اعضای هیات علمی می‌پردازد و استادان این دانشگاه در این حوزه بسیار فعال هستند به همین دلیل امکان بازنگری و تصویب رشته‌های مورد نظر این دانشگاه بسیار راحت‌تر از گذشته است.

اختیار دانشگاه‌ها برای بازنگری ۲۵ درصد از برنامه‌های درسی

به گفته وی، البته دانشگاه‌ها این اختیار را دارند که ۲۵ درصد از محتوای برنامه‌های درسی خود را مورد بازنگری قرار دهند که دانشگاه علامه طباطبایی نیز گروه‌های آموزشی را موظف کرد تا برنامه‌هایی را که بیش از ۱۰ سال از عمر آنها می‌گذرد؛ مورد ارزیابی قرار بدهد. اگرچه این دانشگاه در زمینه به‌روزرسانی رشته‌های تحصیلی نیز کارهایی را انجام می‌دهد. به طور کلی تصویب نهایی بازنگری برنامه‌های آموزشی و رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها زیر نظر وزارت علوم است.

اضافه شدن ۵۰ هزار متر مربع بنای جدید در دانشگاه علامه طباطبایی

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی توسعه فضاهای فیزیکی دانشگاه را از دیگر فعالیت‌های موفق این دانشگاه طی سه سال گذشته عنوان کرد و گفت: دانشگاه علامه طباطبایی برخلاف قدمت و جایگاه بالای علمی‌ای که داشت، از لحاظ فضاهای دانشگاهی جزء فقیرترین دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شد؛ به طوری که برخی فضاها مثل کتابخانه و مسجد را در اختیار نداشت. حتی چهار دانشکده این دانشگاه مکان مشخصی نداشتند و سایر دانشکده‌ها نیز از فضای استانداردی بهره‌مند نبودند،‌ بنابراین ما توانستیم در طول سه سال گذشته حدود ۵۰ هزار متر مربع بنای جدید در دانشگاه ایجاد کنیم که در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و تنها ۷۰ میلیارد آن از اعتبارات دولتی تامین شده است.

دکتر سلیمی درخصوص فعالیت‌های دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه بین‌المللی نیز گفت: طی سه سال گذشته برای اولین بار دفتر روابط بین‌الملل دانشگاه تاسیس شد که توانست ارتباطات بین‌المللی را گسترش دهد تا شائبه مسائلی نظیر نفوذ خارجی‌ها و سایر فعالیت‌های سیاسی پیش نیاید. به طوری که در حال حاضر برخی کشورها نظیر روسیه، ترکیه، کره، هند، اسپانیا و فرانسه از شرکای اصلی دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه مقالات علوم انسانی به شمار می‌روند.

ظرفیت ۷۰۰ نفری دانشگاه علامه برای جذب دانشجوی خارجی

به گفته وی، ما هنوز در زمینه جذب دانشجوی خارجی وضعیت مناسبی نداریم، اگرچه در حال حاضر تعداد دانشجویان خارجی از ۶۰ به ۱۷۰ رسیده است؛ اما این ظرفیت می‌تواند تا حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ دانشجو افزایش یابد.

دکتر سلیمی ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه امکانات رفاهی دانشجویان وضعیت خوابگاه‌ها و کیفیت غذایی دانشجویی را در سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد ارتقاء داده است و دو خوابگاه این دانشگاه که بیش از ۵۰ درصد دانشجویان خوابگاهی ساکن آن هستند، جزو بهترین خوابگاه‌های وزارت علوم محسوب می‌شود و ۷۰ درصد دانشجویان خوابگاه این دانشگاه در شرایط مناسب و استاندارد زندگی می‌کنند. در واقع ما توانستیم با هزینه میلیاردها تومان موجبات ارتقای کیفیت زندگی خوابگاهی را فراهم کنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص برنامه‌های این دانشگاه برای سال ۹۶ نیز گفت: امیدوار هستیم در سال ۹۶ نسبت استاد به دانشجو به سطح دانشگاه‌های درجه یک کشور برسد و در حوزه تولیدات علمی نیز شاهد رشد حداقل ۳۰ درصدی در این عرصه باشیم. از نظر فضاهای رفاهی مثل خوابگاه دانشجویان نیز بتوانیم وضعیت را به سطح استاندارد برسانیم.

وی یادآور شد: در سال ۹۶ تلاش داریم علاوه بر تکمیل کردن پروژه‌های باقی‌مانده نقایص پروژه‌های افتتاح شده نیز برطرف شود، ضمن اینکه قرار است ساخت دو دانشکده جدید برای دانشگاه را نیز آغاز کنیم که اعتبار آن از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه تامین می‌شود.

دکتر سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه همکاری‌های بین‌المللی نیز دانشگاه علامه طباطبایی در نظر دارد پنج رشته مشترک با دانشگاه‌های خارجی بویژه در زمینه زبان‌های خارجی راه‌اندازی کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=215421

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر