1

محمدعلی کلی، افسانه‌ای که تکرار نمی‌شود

  • کد خبر : 216190
  • ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱:۲۹

بهترین بوکسور قرن بیستم که قهرمانی‌های بسیاری در کارنامه‌اش دارد، همانند افسانه‌ای است که شاید تاریخ دیگر به خود نبیند.

محمد علی کلی 1

به‌ گزارش افق نیوز، محمدعلی کلی یکی از افسانه‌های بوکس حرفه‌ای جهان به حساب می‌آید. مردم این ستاره بوکس را با نام مستعار «بزرگترین» می‌شناسند.

حرکات پای سریع و مشت‌های بسیار قوی این بوکسور او را از بوکسورهای زمان خود متمایز می‌کرده است. کلی نه فقط به خاطر عملکرد خارق العاده در بوکس بلکه به خاطر انسانیت و مردم‌داری در جهان شناخته شده است. محمدعلی کلی در ۱۷ ژانویه ۱۹۴۲ در ایالت کنتاکی آمریکا متولد شد. جالب است بدانیم یک پلیس اهلی لوییز ویل، سرنوشت او را تغییر داده است.

زمانی که یک دزد، دوچرخه‌ کلی را در کودکی می‌دزدد، او به جو مارتین پلیس محلی می‌گوید که دوست دارد این دزد را پیدا کند و او را بزند. مارتین به او می‌گوید که باید اول بوکس یاد بگیرد و به ‌این‌ ترتیب ایده بوکسور شدن در ذهن کلی شکل می‌گیرد. مارتین خودش به کلی تکنیک‌های اولیه بوکس را یاد می‌دهد. سپس کلی چهار سال تحت سرمربیگری چاک بوداک بوکس آماتور را می‌آموزد.

نوجوانی محمد علی

کار حرفه‌ای

اولین مبارزه کلی در سال ۱۹۵۴ انجام می‌شود و او در این مبارزه پیروز می‌شود. در سال ۱۹۵۶ کلی در مسابقات گلدن گلا و در بوکس سبک وزن قهرمان می‌شود. عملکرد خارق العاده کلی در بوکس آماتور باعث می‌شود او در سال ۱۹۶۰ به تیم بوکس المپیک آمریکا راه پیدا کند. او در این سال اولین مدال طلای خود در  المپیک را کسب می‌کند.

بیشتر بردهای کلی با ناک اوت حریفان همراه بوده است. این مبارزات سرسختانه باعث می‌شود کلی در نگاه مردم به یک قهرمان تبدیل شود. در آن زمان، سانی لیستون قهرمان بوکس جهان بوده است و مبارزه‌ای بین او و کلی در سال ۱۹۶۴ در میامی برگزار می‌شود. در این مبارزه کلی در راند ششم لیستون را شکست می‌دهد که یکی از پیروزی‌های به یاد ماندنی کلی بوده است.

بعد از برد لیستون، کلی جوان‌ترین بوکسوری شناخته می‌شود که قهرمان سنگین وزن شده است.

پیروزی کلی مقابل لیستون

در همان سال کلی نام خود را از کاسیوس مارسلوس به محمد علی تغییر می‌دهد و مسلمان می‌شود. بعد از تغییر دین کلی، دوباره مبارزه‌ای بین او و لیستون برگزار می‌شود که  نتیجه‌ آن شبیه به مبارزه اول بوده است. با این تفاوت که این بار کلی تنها در دو ‌دقیقه لیستون را شکست می‌دهد. در سال‌های بعد کلی قهرمانان دیگری همچون جرج چووالو، هنری کوپر، بریان لاندن و کارل میلدن‌برگ را شکست می‌دهد.

در سال ۱۹۶۷ کلی با ترل، قهرمان سنگین وزنی که پنج سال شکست نخورده بود، مبارزه می‌کند. هر دوی این بوکسورها در این مبارزه جنگنده ظاهر می‌شوند و مبارزه به راند پنجم کشیده می‌شود اما در نهایت این کلی است که پیروز از رینگ خارج می‌شود. در آن سال محمدعلی کلی از پیوستن به ارتش آمریکا در ویتنام سرباز می‌زند که باعث می‌شود مقام قهرمانی از او گرفته و مجوز بوکس او نیز باطل شود. کلی به سه سال و نیم زندان و پرداخت جریمه هم محکوم می‌شود.

بعد از گذراندن دوران محرومیت، کلی در سال ۱۹۷۰ دوباره به رینگ مبارزه بازمی‌گردد.

اولین مسابقه او که مسابقه قرن نامیده می‌شود، با جو فریرز بوده است. این مسابقه در هشتم مارچ ۱۹۷۱ انجام شد. فریزر در این مسابقه موفق به شکست دادن کلی شد. این اولین شکست کلی بعد از شروع کار حرفه‌ای اش بود.

مبارزه ی کلی و فریزر

در سال ۱۹۷۳ ، کلن فورتون موفق به شکست دادن کلی می‌شود و کلی متحمل دومین شکست می‌شود. علی و فریرز در سال ۱۹۷۴ دوباره با هم روبرو شدند و این بار محمد علی موفق می شود فریرز را شکست بدهد. در سال ۱۹۷۵ یکی از سخت‌ترین نبردهای بین علی و فریرز انجام شد. این مبارزه ۱۴ راند به طول انجامید که در نهایت محمد علی پیروز شد.

بعد از این نبرد، کلی متحمل شکست‌های مختلف شد. او مقابل لری هولمز ناک اوت شد و در سال ۱۹۷۹ بازنشستگی خود را اعلام کرد.

محمد علی بعداز بازنشستگی

زندگی خصوصی

محمد علی کلی چهار بار در طول زندگی اش ازدواج کرد. او هفت دختر و دو پسر دارد. کلی در سال ۱۹۸۴ مبتلا به بیماری پارکینسون شد. بیماری او به دلیل ضرباتی بود که در بوکس به سر او وارد شده بود. کلی در روز سوم ژوئن ۲۰۱۶ به دلیل مشکل تنفسی در ۷۴ سالگی درگذشت. او در اسکاتسیدل آرویزونا به خاک سپرده شد.

محمد علی و اولین همسرش
محمد علی و خانواده اش

سرگرمی‌های محمدعلی کلی

محمدعلی به مطالعه، نوشتن شعر و ورزش کردن علاقه داشت. او در زمینه موسیقی فعالیت داشته است و دو آلبوم به نام‌های «من بزرگترین هستم» و «علی و دار و دسته‌اش در مقابل آقای توث دیکی» بیرون داده است . بعضی از آهنگ‌های این دو آلبوم توسط خود علی نوشته شدند.

محمد علی در حال آواز خواندن

فعالیت سیاسی و مذهبی محمد علی کلی

کلی در ابتدا مسیحی بود اما بعدها مسلمان می‌شود. او سفیر دین اسلام بود و این دین را ترویج می‌کرد. او معتقد بود که دین‌ها اسامی مختلفی دارند اما همگی برای رسیدن به حقانیت هستند. محمدعلی کلی طرفدار حزب دموکرات بوده است. او در سال ۱۹۸۰ برای حمایت از جیمی کارتر، کمپینی تشکیل داد. او در طول زندگی‌اش از برابری نژادی و حقوق شهروندی حمایت کرد. کلی همچنین حامی فلسطین نیز بود.

محمد علی و جیمی کارتر

جملات به یاد ماندنی محمد علی

– دوستی چیزی نیست که در مدرسه به ما یاد بدهند. اگر معنی دوستی را نفهمیدید، واقعا هیچ چیز یاد نگرفتید.

– از تمرین متنفر بودم اما به خودم می‌گفتم ادامه‌ بده. رنج بکش باقی زندگی‌ات را مانند قهرمان زندگی کن.

– اگر حتی خواب شکست دادن من را دیدید، بهتر است بیدار شوید و عذرخواهی کنید.

– سکوت زمانی که نمی‌توانید  یک پاسخ خوب پیدا کنید، راه حل طلایی است.

– قوانین من از پول و مقام مهم‌ترند.

محمد علی در دوران بیماری

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=216190

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر