1

موسویان: مسئله اصلی آمریکا، سلطه بر خاورمیانه است

  • کد خبر : 216742
  • ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴

سید حسین موسویان تاکید کرد: ایرانی‌ها بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی بعد از جنگ جهانی هستند و از سلاح‌های شیمیایی متنفرند و محکوم می‌کنند.

کنفرانس موسسه مطالعاتی کارنگی آمریکا در مورد سوریه در واشنگتن برگزار شد.

به گزارش افق نیوز، شرکت کنندگان در این نشست حدود دویست تن از کارشناسان ارشد از خاورمیانه، روسیه، ترکیه، اروپا و چین و آمریکا بودند.

همچنین ۱۰ تن از رهبران معارضان سوریه به ریاست ریاض حجاب، نخست وزیر پیشین سوریه و هماهنگ کننده فعلی هیئت مذاکره اپوزیسیون سوریه در مذاکرات بین‌المللی در این نشست حضور داشتند.

برخی از مطالب مطروحه توسط معارضان سوری در این نشست به شرح زیر است:

– رژیم اسد، بارها از سلاح شیمیایی علیه شهروندان سوریه استفاده کرده است و باید مجازات شود.

– روسیه و ایران درقتل عام مردم سوریه شریک جرم اسد هستند.

– هرکس به دنبال احیاء رژیم اسد باشد، سخت در اشتباه است چون مادامی‌که او باشد، دیکتاتوری و بی ثباتی و کشتار ادامه خواهد یافت.

– پنج دور مذاکرات ژنو بی نتیجه بوده و ایران و روسیه با کش دادن مذاکرات ، موجب کشتار بیشتر مردم سوریه شده‌اند.

– ایران هشتادهزار نیروی نظامی خارجی را در سوریه مدیریت می‌کند و مسئول جنگ قومی است.

– همه نیروهای خارجی اعم از ایران و روسیه و تروریستها باید خاک سوریه را ترک کنند.

– اسد وحامیانش باید به عنوان جنایتکار بین‌المللی به دادگاه بین‌المللی لاهه کشانده شوند.

– اوباما به دنبال برخورد با اسد نبود اما ترامپ موضعی روشن تر و قاطع تر دارد.

برخی از مطالب سخنران اروپایی نیز به این شرح است:

– ایران و روسیه شرایط در مورد سوریه را به جهان دیکته می‌کنند. موفقیت آنها در سوریه، موجب گسترش نفوذ آنها در خاورمیانه خواهد شد و عن‌قریب نظرات خود در سایر موارد همچون عراق و یمن را دیکته خواهند کرد.

– رایزنی‌های آمریکا و انگلیس آغاز شده و باید این دو کشور رهبری عملیات نظامی ناتو در روسیه را به عهده گرفته و به این وضعیت خاتمه دهند.

– عملیات نظامی محدود برای مجازات اسد در به کارگیری سلاح‌های شیمیایی باید هر چه سریعتر آغاز شود.

سخنرانان آمریکایی نیز بیان کردند که :

– با حمله شیمیایی اخیر، تمام تصورات ترامپ در مورد شانس همکاری با اسد برای نابودی داعش سوریه از بین رفت.

– برای پایان بخشیدن به اشغال سوریه توسط ایران و روسیه، کاری خواهد شد که حتی یک دلار کمکهای بین المللی به مناطق تحت اختیار اسد نرسد.

دولت ترامپ منابع کمک‌ها و هزینه‌های مالی ایران در منطقه را خواهد بست.

– حمله نظامی محدود به تاسیسات نظامی اسد به ویژه پایگاههای نظامی هوایی ، در دستور کار ترامپ خواهد بود.

– حزب الله برای ایران از استان خوزستان هم بیشتر اهمیت دارد و لذا به دنبال حفظ اسد می‌باشد.

– ترامپ از این پس به دنبال سیاستها و اقداماتی خواهد بود که اسد نتواند به کشتار بیرحمانه و آزادانه مردم سوریه ادامه دهد. هدف حفظ جان شهروندان سوری خواهد بود.

– روسها بطور عجیب و در سطح گسترده به ترامپ متوسل شده اند که همکاری با آمریکا در مورد سوریه را شکل دهند. چنین توسلی، بی سابقه و مهمترین تحول در روابط مسکو – واشنگتن است.

خلاصه اظهارات کارشناس روس به این شرح است:

– مسکو علاقه‌مند است که در قالب یک همکاری مشترک با آمریکا، به بحران سوریه خاتمه دهد.

– روسیه نگران تهدید جهادی‌های افراطی است.

– روسیه با برخی از سیاستهای ایران در سوریه مشکل دارد و موافق نیست.

به گزارش ایسنا، سید حسین موسویان که در سخنرانی اصلی در این نشست حضور داشت گفت: در چند روز گذشته چند حادثه تلخ انسانی در منطقه داشتیم. استفاده از سلاح شیمیایی که منجر به کشته شدن حدود هفتاد شهروند سوری شد و همه هم دراین کنفرانس دراین مورد سخن گفتند. حادثه تلخ دیگر جنایت داعش بود که سی و سه جوان سوری را دریک منطقه و دوازده جوان سوری دیگر را در منطقه دیگر سر برید. هیچ کس هم در این جلسه راجع  به این جنایت صحبت نمی‌کند.
وی افزود: حادثه سوم هم کشته شدن دویست شهروند بیگناه عراقی در موصل بر اثر حمله هواپیماهای نظامی آمریکا بود. برای جلوگیری از کشتن شهروندان بیگناه باید اقدام شود اما نه گزینشی. کشته شدن شهروندان توسط هر کشوری باید محکوم شود حال آمریکا باشد یا دولت سوریه، یا تروریستها و یا عربستان که شهروندان یمنی را کشتار می کند.
وی ادامه داد: بحران سوریه تا کنون نتیجه باخت-باخت برای همه بوده است اعم از سوریه، آمریکا، ایران یا روسیه.
مسئله آمریکا و غرب به کارگیری سلاح شیمیایی نیست زیرا اولا، صدام در دوران تجاوز به ایران، از سلاح شیمیایی استفاده کرد و حدود صدهزار ایرانی را کشته و مجروح کرد و آمریکا و اروپا هم مواد و تکنوژی لازم برای ساخت و استفاده سلاحهای شیمیایی را دراختیار او گذاشتند. ایرانی ها بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی بعد از جنگ جهانی هستند و از سلاحهای شیمیایی متنفرند و محکوم می کنند.

این دیپلمات پیشین ایرانی گفت: ثانیا آمریکا و ناتو به بهانه سلاح های کشتار جمعی به عراق و لیبی حمله کردند و رهبران این کشورها را ساقط کردند بعد هم برای دنیا معلوم شد که سلاح کشتار جمعی وجود نداشته و دروغی بیش نبوده است. ثالثا به محض اینکه در سوریه سلاح شیمیایی به کار گرفته می شود، قبل از هرگونه تحقیق و بررسی، یک دقیقه بعد آمریکا و اروپا دولت اسد را عامل جنایت معرفی می کنند.  این نشان می دهد که آمریکا و اروپا به داعش و القاعده اعتماد دارند.

موسویان اظهار کرد: مسئله آمریکا و غرب در سوریه مقابله با دیکتاتوری و برقراری دموکراسی هم نیست زیرا اساس سیاست آمریکا در خاورمیانه در پنجاه شصت سال گذشته، حمایت از رژیم های دیکتاتوری بوده، از شاه و مبارک گرفته تا دیکتاتوری های امروز در منطقه.

وی ادامه داد: مشکل آمریکا و غرب در سوریه مسائل انسانی و حقوق بشر هم نیست زیرا دهها میلیارد دلار پیشرفته ترین سلاح ها را به عربستان می فروشد که حقوق بشر در این کشور صفر است و این سلاح ها را برای کشتار انسان های بی‌گناه در یمن به کار می برد. مسئله اصلی آمریکا، سلطه بر خاورمیانه است. آمریکا چند دهه نیازمند نفت منطقه بوده اما حالا که بی نیاز از نفت شده، به دنبال تحکیم سلطه اسراییل است. ساقط کردن رژیم هایی همچون لیبی و عراق، حمله نظامی به افغانستان و حالا در سوریه بخشی از این استراتژی است چون اسد در خط مقدم مقابله با اسراییل بود.

این دیپلمات با سابقه کشور تصریح کرد: بعد از برجام و برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۵ ایران به اجلاس بین المللی سوریه دعوت شد و یک مجموعه ای مورد توافق قرارگرفت شامل تامین تمامیت ارضی سوریه، مبارزه با تروریسم و انتخابات آزاد تحت نظر سازمان ملل. اگرجامعه جهانی برای اجرای این توافق جدی باشد، ایران هم همراهی خواهد کرد. مسئله اصلی برای ایران مقابله سیاست آمریکا برای تغییر رژیم در ایران و در خاورمیانه و مقابله با تروریسم تکفیری است که منطقه را فراگرفته است.

موسویان تاکید کرد: آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران بوده، قبلا با استفاده از حمله نظامی در عراق و لیبی رژیم‌ها را تغییر داده و اکنون هم به دنبال تغییر رژیم در سوریه است.

وی گفت: اگر دقت کنید منبع ایدئولوژی همه گروههای تکفیری اعم از القاعده و داعش و جبهه النصره و بوکوحرام، ایدئولوژی وهابیت است که منشاء آن عربستان و یکی از مقاصد آن هم ایران است. آمریکا هم به خوبی از این واقعیت مطلع است. نیویورک تایمز سند محرمانه ای را منتشر کرد که هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا، عربستان را منبع اصلی حمایت از تروریسم خوانده بود. اوباما رییس جمهور وقت در مصاحبه با مجله آتلانتیک تصریح کرد که عربستان در طی چند دهه و با صرف میلیاردها دلار، افراگرایی را ترویج کرده است. جو بایدن معاون وقت رییس جمهور آمریکا در سخنرانی دانشگاه هاروارد تصریح کرد که متحدین منطقه ای آمریکا پول و سلاح به تروریست ها می دهند تا اسد را ساقط کنند. ترامپ هم در دوره انتخابات رسما گفت که عربستان منبع اصلی تروریسم است. دولت ایران هم همین اعتقاد رادارد و لذا در منطقه در خط مقدم مقابله با داعش است و تاکنون دهها نظامی ایرانی درمقابله با داعش در عراق و سوریه جان باخته اند.
موسویان گفت: ایران و روسیه در دو موضوع هم نظرند. اول مبارزه با تروریسم و دوم مقابله با سیاست تغییر رژیم آمریکا در کشورهای منطقه از طریق زور. در واکنش به اظهارات موسویان، نیکلای کوژانف گفت روسیه با ایران در برخی از مسایل سوریه هم نظر نیست.

هنگام سخنرانی موسویان، یک معارض سوری با اعتراض، جلسه را ترک کرد.

موسویان همچنین در پاسخ به اتهامات معارضان سوری خطاب به آنها گفت: وقتی صحبت از معارضان می شود، باید این واقعیت را درک کنید که حدود چهل درصد از خاک سوریه در اختیار داعش و بیست درصد هم در اختیار سایر گروه‌های تروریستی مثل القاعده و جبهه النصره است. حدود شصت درصد از خاک کشور شما دست تروریست هاست. اپوزیسیون تحصیلکرده مدرن و محترم مثل شخصیت هایی که در این کنفرانس هستند، نهایت در چند کنفرانس در آمریکا و اروپا شرکت می کنند و در صحنه عملیات واقعی جنگ، نقش تعیین کننده‌ای ندارید و مدعی هستید. شماها باید بروید و با دولت اسد متحد شوید و ابتدا کشورتان را از لوث اشغال تروریست ها نجات دهید و بعد هم با همکاری و توافق، یک انتخابات آزاد آن هم زیر نظر سازمان ملل انجام دهید و به رای مردمتان گردن نهید.

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=216742

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر