1

رییس ستاد انتخابات به هیات‌های اجرایی: بررسی صلاحیت‌ها محرمانه‌است، اسرار را افشا نکنید

  • کد خبر : 216920
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸

رییس ستاد انتخابات کشور از هیات‌های اجرایی و نظارت انتخابات شورای شهر خواست درباره ردصلایت داوطلبان پاسخ قانع‌کننده ارائه دهند.

محمد محمودی شاه‌نشین در برنامه تلویزیونی شبکه خبر درخصوص زمان اعلام صلاحیت نامزدهای شوراهای شهر و روستا گفت: فرمانداری‌ها پس از پایان هر روز ثبت نام افراد برای انتخابات شوراها، اسامی و مدارک آنها را برای مراجع چهارگانه ارسال می‌کردند و براساس قانون، آن مراجع باید ظرف ۱۰روز به آن استعلام پاسخ دهند.

به گزارش افق نیوز، به او با بیان اینکه استعلام در روزهای گذشته به هیات‌های اجرایی تحویل داده شده است، اظهار داشت: بررسی صلاحیت‌ها براساس استعلام‌ها از روز گذشته شروع شده و هیات‌های نظارت رد و تایید صلاحیت‌ها را انجام می‌دهند که این کار در روستاها توسط هیات‌های اجرایی روستاها و در شهرها، توسط هیات شهرستان‌ها انجام می‌شود و سپس این نتایج به ثبت‌نام‌کنندگان اعلام می‌شود.

نماینده مردم شهریار با بیان اینکه کسانی که در بررسی صلاحیت‌ها، می‌توانند از روز اول اردیبهشت به هیات‌های نظارت مراجعه و شکایت خود را ارائه کنند، تصریح کرد: هیات‌های نظارت پس از دریافت شکایت‌ها، هفت روز به بررسی صلاحیت‌ها می‌پردازند که اگر در این مرحله، صلاحیت‌ افراد تایید یا رد شود، این مسئله قطعی است.

محمودی شاه‌نشین در خصوص زمان نهایی اعلام صلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: پس از دوم و سوم اردیبهشت و فرصت چهار روزه، هیات نظارت ۱۰ روز فرصت رسیدگی به این شکایت‌ها و بررسی را دارد. این بررسی نهایتا ۱۶ اردیبهشت به اتمام می‌رسد و نتایج آن، ۱۷ اردیبهشت به فرمانداری‌ها ابلاغ خواهد شد.

شرایط انتخاب‌کنندگان انتخابات شوراها

علی اصغر احمدی نیز در این گفت‌وگوی تلویزیونی درخصوص شرایط حداقلی شرکت‌کنندگان در انتخابات شوراها نیز ابراز داشت: در ماده ۲۵ قانون برای انتخاب‌کنندگان سه شرط قائل شده است: تابعیت ایران، دارا بودن حداقل ۱۸ سال سن و سکونت حداقل یک سال در محل اخذ رأی.

او درباره شرایط داوطلبان انتخابات شوراها نیز بیان کرد: دارا بودن حداقل سن ۲۵ سال تمام، سکونت حداقل یک سال متصل به زمان اخذ رأی در محل، اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه، ابراز وفاداری به قانون اساسی و دارا بودن سواد خواندن و نوشتن به اندازه کافی که این مدرک برای شهرها داشتن حداقل مدرک لیسانس است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه هیات‌های اجرایی باید براساس استعلام‌های مراجع چهار گانه باید به درخواست‌ها پاسخ دهند، یادآور شد: بررسی صلاحیت کاندیداها محرمانه است. هیات‌ها اجرایی و نظارت حفظ اسرار خواهند کرد و نباید آنچه به آنها رسیده است را افشا نکنند.

احمدی افزود: اگر هیات اجرایی یا نظارت مستند به قانون صلاحیت افراد را رد کرده باشد، این مسئله در نامه محرمانه و با ذکر دلیل به فرد اعلام می‌شود. من از کلیه کسانی که در هیات‌های اجرایی چه در شهرها و چه در شهرستان فعالیت می‌کنند، می‌خواهم حتما مر قانون را رعایت کنند.

او با اشاره به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: همه هیات‌های اجرایی باید قانون را مدنظر داشته باشند و براساس قانون، هیات‌های اجرایی بررسی صلاحیت‌های افراد موظف هستند براساس مواد قانونی و براساس دلایل و مدارک معتبر رفتار کنند. هیات‌های اجرایی حق ندارند خلاف آن را عمل کنند.

در ادامه، محمودی شاه‌نشین درخصوص ملاک تایید صلاحیت‌ها در هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستاها نیز گفت: مر قانون ملاک ما است اما یکسری قوانین بالادستی هم وجود دارد که از جمله قانون انتخابات است که توسط مجمع تهیه و توسط رهبری ابلاغ شده است. براساس بند ۱۱.۲، هیات‌ها درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخ قانع‌کننده بدهند.

او اضافه کرد: بر قوانین عمومی، هرکس بدون دلیل مانع فعالیت و حضور اشخاص در مناصبی چون شوراها باشند، شامل مجازت کیفری است. کسانی که ورود به شوراها می‌کنند، وظایف باید براساس قوانین ورود کنند یعنی ورود اینها براساس جناح‌بندی‌های سیاسی نیست.

رای و نظر مردم شرط است

عضو هیات نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه ما باید شرایطی ایجاد کنیم که حضور در انتخابت همه‌جانبه و حداکثری باشد، اظهار داشت: براساس اظهارات مقام معظم رهبری در مشهد ما نباید مانعی ایجاد نکنیم. رای و نظر مردم شرط است. باید از مباحث مانند قومی‌نگری و جناحی بودن پرهیز کنیم.

در ادامه این گفت‌وگو، معاون سیاسی وزارت کشور درباره تعداد اعضای شوراها نیز تصریح کرد: براساس سرشماری‌ها، در روستاها تعداد اعضا حداقل ۳ نفر و برای روستاهای پرجمعیت‌تر، ۵ نفر خواهند بود.

احمدی‌ افزود: تعداد اعضای شوراها در شهر نیز از ۵ نفر شروع شده و تعداد این اعضا در تهران به ۲۱ نفر می‌رسد.

محمودی شاه‌نشین نیز در پایان بیان اینکه در ۱۵۰ شهر که شورای هفت و ۹ نفره دارند، انتخابات شوراها تمام الکترونیکی خواهد بود، خاطرنشان کرد: تمام جوانب این مسئله سنجیده شده است. اگر تمام جوانب رعایت شود، می‌توان دغدغه‌های افراد را در این باره برطرف کرد.

منبع: ایلنا
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=216920

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر