2

تنور بازار اجاره مسکن داغ شد

  • کد خبر : 217841
  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰

 
نرخ اجاره بها در کلان شهرهایی نظیر تهران در برخی مناطق که تقاضا بالاست میانگین قیمت ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

نرخ اجاره بها در کلان شهرهایی نظیر تهران در برخی مناطق که تقاضا بالاست میانگین قیمت ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش اکو تیتر : تنور بازار اجاره بها در فصل جا به جایی ها در حالی داغ شده است، که با نزیک شدن به خرداد، رفته رفته به تعداد متقاضیان بازار اجاره در بنگاه‌های املاک افزوده می‌شود به طوری که این سیر صعودی برای مناطق جنوب و مرکز شهر تهران که با افزایش تقاضا مواجه است بیشتر شده است.

براین اساس، در فروردین ماه سال۱۳۹۶  شاخص کرایه مسکن استیجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹٫۸ و ۱۱٫۱درصد رشد نشان می‌دهد هرچند که این افزایش را متناسب با تورم موجود در کشور دانستند. اما به گفته مشاوران املاک، و کارشناسان بازار مسکن قیمت اجاره بها در مرکز شهر تهران و نقاط پر تقاضا بیش از این نرخ افزایش یافته است.
در واقع با وجودی که قیمت مسکن تحت تاثیر رکود با کاهش مواجه شده است اما بازار اجاره بها همچنان داغ بوده و هر ساله هم به نرخ‌های آن افزوده می‌شود که به نظر می رسد امسال هم با شروع فصل اجاره، مالکان قیمت ها را افزایش دهند. در این میان کار‌شناس بازار مسکن معتقدند در سال جاری هر چند از رکود بازار مسکن کاسته خواهد شد اما این موضوع تاثیر چندانی در بازار اجاره بهای مسکن در مناطق پر تقاضا نخواهد گذاشت.

اعمال سلیقه ای نرخ اجاره در نقاط پر تقاضا
در همین رابطه حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با اکو تیتر معتقد است: در حال حاضر یکی از اصلی ترین عوامل موثر در شاخص اجاره بهای مسکن قیمت مسکن است. به طوری که از سال ۹۲ که بازار مسکن  در رکود فرو رفت شاهد افزایش قیمت مسکن  نبودیم. امسال نیز با وجود این که چند ماه  از سال سپری شده است اما به دلیل رکود ایجاد شده در بازار مسکن تنها در مناطق پر تقاضای شهر که شامل نقاط مرکزی شهر می باشد شاهد افزایش نرخ اجاره بها هستیم.

وی با اشاره به اعمال سلیقه ای نرخ اجاره بها در برخی از شهرهای کشور افزود:  با وجود این که بازار اجاره بها در سال جاری بازار پر تلاطمی نیست. اما هم اکنون برخی از مالکین و  موجرین نرخ اجاره بها را براساس نرخ سود بانکی تعیین می کنند. این در حالیست که تعیین نرخ اجاره براساس نرخ سود بانکی برای مستاجران صرفه اقتصادی ندارد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک، با اشاره به افزایش ۱۰  تا ۱۵ درصدی نرخ اجاره در مناطق پر تقاضای شهر ادامه داد: در نقاط پر تقاضا به علت عرضه محدود موجرین تعیین کننده هستند و نرخ ها را متناسب با افزایش تقاضا افزایش می دهند.
وی، با اشاره به افزایش تعداد مستاجران در سال های قبل و شروع رکود در بازار مسکن ادامه داد: به دلیل کاهش قدرت خرد مردم تقاضا در بازار اجاره بها سیری صعودی دارد.

افزایش ۲۵ درصد نرخ اجاره بها در مناطق پر تقاضا
از سوی دیگر ایرج رهبر عضو اتحادیه کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با اکو تیتر، با اشاره به افزایش تقاضا در بازار مسکن اظهار داشت: در حال حاضر افزایش تقاضا بستگی به رکود و رونق در بازار مسکن دارد. وقتی خرید و فروش با رکود مواجه شود تقاضا برای خانه های استیجاری افزایش می یابد.

به گفته رهبر، طبق بررسی‌ها کشور سالیانه به ۱٫۲ تا ۱٫۵ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد. هرچقدر به رکود بخوریم و نقل و انتقالات و معاملات کمتر شود انباشت تقاضا به وجود می‌آمد که در صورت عدم پاسخ، هجوم به سمت اجاره افزایش می‌یابد و اجاره بها بالا می‌رود. لذا نیاز به رونق ساخت و ساز بخش مسکن ضروری است.
وی افزود: کاهش شاخص‌هایی همچون رشد سرمایه‌گذاری، صدور پروانه ساختمانی، تعداد معاملات و به طور کلی رکود فعلی بخش مسکن ناشی عدم رغبت سرمایه‌گذاری در این بخش است و تا زمانی که سرمایه‌ها برنگردد، تولیدکنندگان اقدام به تولید مجدد نخواهند کرد.
رهبر با بیان این که نرخ  اجاره بها در شهرهای پر تقاضا هر ساله  روندی صعودی دارد ادامه داد: در کلان شهرهایی نظیر تهران در برخی مناطق که  تقاضا بالاست میانگین قیمت ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده این در حالیست که در مناطقی که متقاضی کم است شاهد افزایش ۱۰ درصدی نرخ اجاره بها در بازار هستیم.

اجاره بهای برخی واحدها در محله‌های مختلف تهران
واحدی ۵۰ متری در خواجه نظام – اجاره دار یک خوابه، بدون پارکینگ، با انباری ۱۱ میلیون تومان رهن و ۷۰۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است و برای واحدی ۴۹ متری و یکخوابه در نارمک – تلفنخانه، طبقه اول با پارکینگ ۵۲ میلیون تومان رهن در یافت می‌شود.

در خیابان مخصوص – سینا واحدی ۵۰ متری با انباری و تراس،  ۱۵ میلیون تومان رهن و ۵۰۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است. در سبلان جنوبی واحدی ۴۶ متری و یکخوابه با تمامی امکانات با شرایط ۴۲ میلیون تومان رهن داده می‌شود.
واحدی ۵۰ متری در دروازده شمیران طبقه سوم بدون پارکینگ ۴۰ میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود و در میدان محمدیه، مترو مولوی برای واحدی ۵۰متری با انباری شرایط ۱۴ میلیون تومان رهن و ۴۳۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است.
همچنین در بلوارفردوس، بهارشمالی واحدی ۵۰ متری و یکخوابه با تمامی امکانات ۵۸ میلیون تومان رهن داده می شود و در خیابان گرگان شهید نامجو واحدی ۵۰ متری و ۵ ساله طبقه دوم با تمامی امکانات با ۲۰ میلیون تومان رهن و ۶۰۰ هزار تومان ماهانه، اجاره داده می‌شود.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=217841

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر