1

نمی‌دانم منظور ترامپ از نقض روح برجام چیست/نباید برای خروج از برجام بهانه‌تراشی کرد

  • کد خبر : 218258
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲:۵۵

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت اوباما با بیان اینکه منظور ترامپ از نقض روح برجام را نمی‌داند، گفت کاخ سفید نمی‌تواند از بهانه‌هایی چون «تروریسم» و «برنامه موشکی» برای به هم زدن برجام استفاده کند.

 

خبرگزاری فارس: نمی‌دانم منظور ترامپ از نقض روح برجام چیست/نباید برای خروج از برجام بهانه‌تراشی کرد

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی در دولت سابق آمریکا روز جمعه نسبت به تبعات کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران، هشدار داد.

وی که با شبکه «ان‌بی‌سی» صحبت می‌کرد، با بیان اینکه ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بوده، در مورد اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که گفت ایران به «روح توافق» پایبند نبوده، گفت: «نمی‌دانم رئیس‌جمهور ترامپ در مورد چه صحبت می‌کند. قطعا فعالیت‌های دیگر ایران مانند حمایت از تروریسم وجود دارد که ما هم به همان اندازه که دولت ترامپ با آن مخالف است، با آن مخالف بودیم.»

رودز افزود: «اما نکته مهم این است که اکنون کشوری در حال انجام این رفتارها است که بمب هسته‌ای در اختیار ندارد. آن‌ها (دولت ترامپ) خودشان تائید کردند که توافق موثر بوده و ایران به آن پایبند است. [بنابراین] آن‌ها هم باید به آن پایبند باشند.»

اظهارات ترامپ در حالی مطرح می‌شود که وزارت خارجه آمریکا اواخر هفته گذشته در نامه‌ای به کنگره تائید کرد که ایران به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

معاون سابق مشاور امنیت ملی آمریکا با بیان این ادعا که در نبود توافق هسته‌ای، ایران می‌توانست به یک کره شمالی دیگر بدل شده و به بمب اتم دست یابد، گفت بر هم زدن برجام، «یکی از بزرگترین جراحاتی است که به عقیده من می‌توان به سیاست خارجی وارد کرد، چراکه این کار یک بحران هسته‌ای دیگر ایجاد می‌کند، در حالی که توافق با ایران این مسئله را حل کرده است.»

رودز در مورد امکان اعمال تحریم علیه ایران به بهانه‌های غیر هسته‌ای گفت: «واقعیت این است که امکان تحریم ایران به دلایلی چون حمایت از تروریسم و برنامه موشک بالستیک این کشور وجود دارد، اما آنچه نمی‌توان انجام داد، اعمال مجدد تحریم‌هایی است که ذیل توافق هسته‌ای برداشته شده‌اند.»

او گفت می‌توان اشخاص و نهادهای دخیل در برنامه موشکی یا «حمایت از تروریسم» را در فهرست تحریم قرار داد، اما نمی‌توان وارد حوزه توافق هسته‌ای شده و «مسائلی چون تروریسم یا موشک‌های بالستیک را به بهانه‌ای برای عدم اجرای تعهدات خودمان تبدیل کنیم.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=218258

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر