1

کشور بدون برنامه بدون ناخدا است/هیچ وقت از اعتماد به جوانان ضرر نکرده‌ام

  • کد خبر : 218424
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه رئیس جمهور مسئولیت خود در شوراهای عالی را به وزرا تفیض می‌کند که این مناسب نیست گفت: هیچ وقت از اعتماد به جوانان ضرر نکرده‌ام.

به گزارش افق نیوز/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در دیدار نمایندگان مجلس در محل کمیسیون تلفیق با ارائه پیشینه‌ای از سوابق و فعالیت‌های خود گفت: بنده در سال ۱۳۳۹ در مشهد و در محله مغان به دنیا آمدم. در کودکی طعم فقر، یتیمی و کار را کشیده‌ام و در دوران نوجوانی در شهر قم وارد طلبگی شدم.  در دهه ۶۰ نیز به دلیل آشنایی با شهید مظلوم بهشتی وارد عرصه قضایی شدم.

 

وی افزود: در دهه ۶۰ توفیق احقاق حقوق مردم، برخورد با مفاسد اجتماعی، مقابله با اخلال‌گران عرصه عمومی و کوتاه کردن سایه تروریست‌های جنایتکار از سر مردم را داشتم.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه در دهه ۷۰ توفیق حضور در سازمان بازرسی کل کشور را داشتم اظهار داشت: در دوران مسئولیتم در سازمان بازرسی تقریباً با همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها از نزدیک آشنا شدم. در دهه ۸۰ و ۹۰ نیز دو دوره معاونت اول قوه قضاییه را به عهده داشتم که در همکاری قوا و دستگاه‌های تصمیم گیر نقش مهمی داشت.

 

رئیسی بابیان اینکه در یک سال اخیر توفیق خدمت در آستان قدس رضوی را داشته‌ام، افزود: در تمام این‌یک سال تمام هم‌وغم بنده اجرای منشور هفتگانه رهبر انقلاب در قالب حکم انتساب بنده بود که با تمام وجود تلاش کردم آن را اجرایی کنم. توجه به محرومین، مستضعفان و مسائل فرهنگی سه محور اساسی فعالیت من بود.

 

وی با اشاره به حضور در عرصه انتخابات ریاست‌جمهور، گفت: بنده از ابتدا برای حضور در عرصه انتخابات آمادگی نداشتم اما با مسائلی که پیش آمد و دعوت گسترده علما،‌ نخبگان،‌ دانشجویان و سایر اقشار حجت را بر خود تمام یافتم و در این عرصه حضور یافتم.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات موجود در کشور گفت: بنده با توجه به مراجعاتی که در آستان قدس رضوی از ناحیه مردم مشهد و سایر شهرها داشتم، مشکلات مردم را احساس کردم، محرومین، مستضعفین و سایر اقشار مراجعه می‌کردند و بیشترین حجم مطالبات آن‌ها درخواست کار و دغدغه بیکاری بود.

 

رئیسی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به‌صورت واقعی با مشکلات اقتصادی برخورد کنیم ریشه این مشکلات نارسایی ساختارها است. بعضی مشکلات کشور را درتهدید بیرونی و تحریم‌ها،‌بعضی در ساختارها و قوانین و بعضی در ضعف مدیریت اقتصادی می‌بینند که بنده طرفدار نظریه سوم هستم و فکر می‌کنم اگر ضعف مدیریت اقتصادی نباشد ساختارها اصلاح خواهد شد.

 

وی با تأکید بر اینکه تحریم و تهدید با مدیریت قوی به فرصت تبدیل خواهد شد، گفت: بنده با توجه به دو دهه مدیریت کلان در کشور و شناخت ساختارها معتقدم که رفع مشکلات قابل تحقق است.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به دوران مسئولیت خود در سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: بعد از پیام مقام معظم رهبری برای مبارزه با فساد در سال ۱۳۸۰ بنده سه نمایشگاه برای رصد فعالیت‌ دستگاه‌های اجرایی و اصلاح ساختارها برگزار کردم. کار ما بررسی دقیق و جامع همه فعالیت‌های دولت برای تمام مدیران عالی، میانی و کارشناسان ارشد کشوری بود. حتی کارشناسان به ما می‌گفتند مگر شما فلان وزارت خانه تخصصی هستید که این‌قدر دقیق و کارشناسی به مسائل نظارت می‌کنید؛ ما به آن‌ها می‌گفتیم با نگاه خودمان مدیران را زیر ذره‌بین گذاشته‌ایم.

 

رئیسی، ‌افزود: در این نمایشگاه‌ها تمامی آسیب‌های موجود در حوزه‌های اقتصادی،‌اجتماعی و فرهنگی را شناسایی کردیم و به اطلاع مدیران رساندیم. ۵ هزار نفر از مدیران دستگاه‌ها از این نمایشگاه بازدید کردند و شاهد نگاه منصفانه و آسیب شناسانه و راهکارهای ما برای حل مشکلات بودند.

 

وی بابیان اینکه تأکید بنده به‌جای آسیب‌شناسی بر آسیب زدایی است،‌اظهار داشت: بنده همواره غصه‌ام این بوده چرا آسیب زدایی در حاشیه قرار می‌گیرد. آسیب‌شناسی یک بعد قضیه است اما آسیب زدایی اصل است. امروز بیکاری دغدغه رهبر معظم انقلاب و نمایندگان مجلس است و به نظرم می‌توان بیکاری را در چارچوب برنامه‌های کشور رفع کرد.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به عدم ارائه برنامه ششم توسعه به مجلس‌، گفت: برای اولین بار دولت برنامه را به مجلس ارائه نکرد و شما نمایندگان برنامه ششم را به‌صورت طرح ارائه کردید. البته شما چاره‌ای نداشتید و کشور نباید بدون برنامه می‌ماند. چراکه کشور بدون برنامه بدون ناخدا است و لذا کار مجلس دراین‌باره قابل‌تقدیر است.

 

رئیسی تأکید کرد: شما در برنامه ششم بر رسیدن نرخ بیکاری به ۸ درصد تأکید کرده‌اید بنده فکر می‌کنم با در نظر گرفتن ذخایر و منابع و نیروی انسانی کشور این موضوع نه‌تنها به‌عنوان شعار بلکه یک واقعیت قابل تحقق است.

 

وی ادامه داد: نرخ بیکاری ۸٫۶ کاملاً قابل تحقق است چراکه ظرفیت نیروی انسانی کشور کاملاً عظیم است و می‌توان گام‌های بلندتری در جهت ایجاد شغل،‌ رفع بیکاری و فقرزدایی برداشت. باید به توانایی درون کشور و مردم اعتماد کنیم.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: امروز در حوزه‌های هوافضا، نانوفنّاوری و فناوری پیشرفت‌های فراوانی رخ‌داده و دانشمندان این حوزه گره‌های کشور را باز کردند. به نظرم راه اینکه وضعیت کشور را تغییر دهیم این است که به مردم و جوانان اعتماد کنیم و از نگاه‌های حزبی و سلیقه‌ای بیرون بیاییم و به همه ظرفیت‌ها و افراد دلسوز کشور اطمینان کنیم.

 

رئیسی بابیان اینکه در مدت حضور در آستان قدس رضوی رویکرد فعالیت‌ها را تغییر دادیم، گفت: ما با اتوبوسی از مدیران به آنجا نرفتیم بلکه رویکردها در حوزه اقتصادی و فرهنگی را تغییر دادیم یعنی کارمندان حس تغییر گرفتند و احساس کردند که رویکردها عوض‌شده است. آن‌ها وقتی این تغییر رویکرد را احساس کردند روند فعالیت‌ها را سرعت بخشیدند. لذا فکر می‌کنند به دلیل همین پشتوانه و تجربه تغییر در وضعیت کشور کاملاً امکان‌پذیر است.

 

وی با تأکید بر اینکه اصلاح در نظام اقتصادی کشور دغدغه بسیار جدی است،‌ افزود: تا نظام بانکی اصلاح نشود امکان رشد اقتصادی وجود ندارد مثلاً نمایندگان در برنامه ششم یا سایر برنامه‌ها بر کاهش تصدی‌‌گری و افزایش نقش نظارتی و حمایتی دولت تأکید کردند باید این موارد به‌صورت جدی در دستور قرار بگیرد.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه امروز وضعیت آسیب‌های اجتماعی،‌اقتصاد و فساد اداری مناسب نیست، اظهار داشت: اینکه هر دولتی بگوید دولت قبلی ایراد داشته برای مردم قابل‌قبول نیست. اینکه بتوانیم ساختار فسادزایی را اصلاح کنیم اعتماد آور است یا اینکه مفسدی را شناسایی و تحویل دستگاه قضایی دهیم ما فکر می‌کنیم در گام اول باید تغییری در مدیریت اجرایی کشور و در گام‌های بعدی تحقق کامل قانون اتفاق بیفتد.

 

رئیسی ادامه داد: مثلاً گاهی درباره حقوق زنان بحث‌هایی را مطرح می‌کند درحالی‌که ما معتقدیم بالاتر از حقوق زنان بحث کرامت زن مطرح است یعنی قانون‌هایی نوشته می‌شود اما اجرایی نمی‌شود. سخن مهم در اصل در عرصه اجرا است.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه میزان زیاد تولید پرونده‌های قضایی و فساد در کشور مناسب نیست، گفت: اگر دستگاه‌های اجرایی بسترهای فساد را از بین ببرند و آن را اصلاح کنند شاهد تولید کمتر پرونده‌های قضایی خواهیم بود. رمز کاهش پرونده‌های کیفری و حقوقی اصلاح ساختارها در دستور اجرایی است.

 

وی درباره نگاهش نسبت به سازمان برنامه‌وبودجه کشور گفت: سازمان برنامه‌وبودجه قوه عاقله‌ای است که برنامه‌ریزی‌های کشور در آن انجام می‌شود و لذا بنده قطعاً این سازمان را تقویت خواهم کرد. بنده معتقدم ضمن نگاه انقلابی و مدیریت جهادی می‌توان نگاه علمی به مسائل داشت امروز به سه امر جدیت علمی، عزم عملی و نگاه به آینده نیازمندیم.

 

رئیسی همچنین درباره عدم تشکیل شوراهای عالی کشور، گفت: شوراهای عالی منبعث از قانون حتماً باید تقویت شوند مثلاً ستاد مبارزه با مواد مخدر که رئیس آن رئیس‌جمهور است چند جلسه در سال تشکیل می‌شود؟ بحث بنده این دولت و آن دولت نیست. اگر شوراهای عالی که باید با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شود، تشکیل می‌شد شاهد این‌همه مشکلات نبودیم. رئیس‌جمهور مسئولیت خود در شوراهای عالی را به وزرا تفویض می‌کند که این مناسب نیست.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین خاطرنشان کرد: هیچ فرد منصفی از وضعیت فعلی راضی نیست ما به‌عنوان دلسوزان و دغدغه‌مندان وضع فعلی را مطلوب و قابل‌تحمل نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم باید دولتی در تراز دولت اسلامی به‌دوراز همه سلایق تشکیل شود.

 

وی ادامه داد: بنده از همه ظرفیت‌های کشور اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب که در خط امام باشند استفاده خواهم کرد و می‌توانم کاندیدایشان باشم شرط اصلی خط امامی بودن است. پیشینه من نشان می‌دهد نگاه گروهی و جناحی نداشتم و باید یک‌بار برای همیشه در کشور مسائل را فارغ از نگاه گروهی، جناحی و حزبی ببینیم. در مجموعه ستادهای بنده نیز همه سلیقه‌های سیاسی وجود دارد و هر سلیقه سیاسی درون نظام که قصد حمایت از بنده را دارد  می‌تواند اقدام کند و راه بسته نیست.

 

رئیسی در رابطه با برنامه‌اش برای رونق تولید و اشتغال در کشور گفت: برنامه‌ریزی ما برای تولید و اشتغال این است که ۲۵ درصد واحدهای تعطیل‌شده در هرسال به مدار تولید بازگردند یعنی واحدهای تولیدی بتوانند از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره تعطیلی طرح مسکن مهر گفت: مسکن مولد اشغال در کشور بود و متأسفانه در همین زمینه طرح مسکن مهر تعطیل شد اگر اشکالاتی به این طرح داشتند باید آن اشکالات را برطرف می‌کردند نه اینکه کلاً آن را تعطیل کنند. من نمی‌گویم اشکالی وجود نداشته است خودم هم به اشکالاتی برخورده‌ام اما نباید طرح به‌صورت کامل تعطیل می‌شد ما علاوه بر برنامه‌های کلان برنامه‌های خاصی هم برای هم اقلیمی داریم.

 

وی با اشاره به جایگاه زنان در دولت کار و کرامت، گفت: اعتقاد و باور بنده این است که حقوق زنان کسب جایگاه آنان است و کرامت زنان سقف است. بنده بعدازاینکه به آستان قدس رفتم مرکز امور زنان را تشکیل داده و برای اولین بار خانم‌هایی را در  هیئت‌امنای آستان قدس عضو کردم. زندگی شخصی بنده نیز نشان می‌دهد که از ۳۰ سال قبل همسر و فرزندانم در عرصه تحصیل و امور اجتماعی فعال بودند و من زمینه رشد آن‌ها را برای حضور در عرصه اجتماعی فراهم کردم.

 

رئیسی تأکید کرد: با توجه به امکانات و نیروی انسانی کشور فقرزدایی از چهره زیبای کشور کاملاً قابل انجام است. مهم رویکرد یک مدیر است و مدیر در شکل‌دهی به دولت‌ها نقش زیادی دارد.

 

وی درباره جایگاه مجلس شورای اسلامی گفت: اعتقاد و باورم این است که دولت باید مورد اعتماد و مورد نظارت مجلس باشد و نظارت‌پذیری نه در حرف بلکه در سلوک بنده بوده است. بنده در قوه قضاییه به‌عنوان یک چهره مبارزه با فساد، ناهنجاری و بی‌نظمی شناخته می‌شدم.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بحث این نیست که یک روحانی بیاید و یک روحانی دیگر برود رویکرد بنده به اداره کشور نگاه به بیرون نیست ما با بیرون تعامل می‌کنیم اما راه‌حل مشکلات اقتصادی نگاه به بیرون نیست. نباید حتی آب خوردن مردم را درگرو نگاه دیگران دانست.

 

رئیسی با تأکید بر اینکه داوطلب ریاست جمهوری حداقل باید یک‌بار قانون اساسی را خوانده باشد گفت: دولت در جایگاه قانون‌گذاری نیست البته می‌تواند لوایحی به مجلس ارائه دهد اما مجلس جایگاه قانون‌گذاری دارد و دولت باید در عرصه اجرا پیشتاز باشد.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان درباره تدریس زبان آذری در مدارس گفت: جایگاه عزیزان آذری بر کسی پوشیده نیست و بنده مکلف به اجرای قانون در دولتم خواهم بود.

 

وی درباره ستادهای انتخاباتی‌اش نیز اظهار داشت: بنده به همه‌کسانی که دل درگرو انقلاب و نظام‌دارند احساس نزدیکی می‌کنم هیچ‌کسی حق ندارد به نام بنده کاندیدایی را تخریب کند این خلاف شرع و قانون است و فضای انتخابات را ناسالم می‌کند.

 

رئیسی درباره جایگاه اقوام و مذاهب در دولت کار و کرامت گفت: سیستانی و بلوچ هزار سال در کنار هم زندگی کردند اگر فتنه فتنه‌گران نباشند و به اسم شیعه یا سنی از قانون و شرع تجاوز نکنند اقوام مشکلی باهم ندارند کسی که به راهبرد اساسی وحدت ملی توجه نمی‌کند نه سنی است نه شیعه ما به‌هیچ‌عنوان اقوام را شهروندان درجه ۲ نمی‌دانیم و همه شهروندان از حقوق مساوی برخوردارند.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به دیدگاهش درباره جوانان گفت: بنده در هرجایی بوده‌ام به جوانان اعتماد کردم و از آن ضرر هم نکردم ما نمی‌توانیم به پیشکسوتان بی‌توجه باشیم اما استفاده از جوانان در پیشرفت کشور بسیار مؤثر خواهد بود.

 

وی درباره بحث‌هایی که در فضای مجازی نسبت به او انجام می‌شود، گفت: حرف‌های بسیاری درباره بنده می‌زنند و من می‌خوانم شایعات و حرف‌ها مطلقاً در من سستی ایجاد نمی‌کند چراکه حضورم همراه بااحساس وظیفه بوده است، تمام تلاشم را خواهم کرد تا معرفی از خود داشته باشم دست زدن به برخی کارها برای رأی جمع‌کردن را قبول ندارم و فکر می‌کنم که باید بر اساس یک چارچوب حرکت کنم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=218424

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر