4

محمدیان خبر داد: اختصاص ۳٫۸۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور به آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 21908
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۳

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: استان ما با تولید ۳٫۸۱ درصد از کل محصول ناخالص بخش کشاورزی کشور، جایگاه ویژه ای در تولید محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

مسعود محمدیان، در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، با اشاره به جایگاه ویژه بخش کشاورزی این استان در سطح کشور، گفت: استان ما از نظر اراضی کشاورزی رتبه چهارم و از نظر سطح زیر کشت باغی و زراعی، رتبه پنجم کشوری را در میان سایر استانها، به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در تولید برخی محصولات کشاورزی دارای مزیت نسبی در سطح کشور است، افزود: چنانکه در تولید زردآلو، پیاز و یونجه رتبه نخست، سیب درختی، انگور و عسل رتبه دوم، تخم مرغ، بادام، گردو و شیر خام رتبه سوم، گوشت قرمز رتبه چهارم و در تولید گوشت مرغ و سیب زمینی رتبه پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است.

محمدیان همچنین افزود: ۲۷ درصد از مساحت استان، معادل ۱٫۲۲ میلیون هکتار را اراضی کشاورزی قابل بهره برداری اعم از آبی و دیم تشکیل داده و ۵۳ درصد آن را که معادل ۲٫۴۷۳ میلیون هکتار است مراتع و ۱۵۶ هزار هکتار مناطق جنگلی این استان با دارا بودن گونه های متنوع و منحصر بفرد و دارای ارزش ژنتیکی خاص، جایگاه ویژه ای را از نظر جهانی و کشوری حائز شده است.

وی با اشاره به پتانسیل استان در تولید محصولات دامی گفت: مجموع جمعیت دامی استان، افزون بر ۱۰ میلیون واحد دامی بوده که هفت درصد از مجموع جمعیت دامی کشور را شامل می شود.

مسعود محمدیان گفت: به صورت متوسط سالانه بالای یک میلیون و ۱۶۰ تن محصولات دامی شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و عسل در استان تولید و علاوه بر پوشش بازارهای داخلی استانی، به سایر استانهای کشور و هم چنین خارج از کشور صادر می شود.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به جایگاه ویژه آذربایجان شرقی در سرمایه گذاری برای ارتقای تولید و درآمد زایی برای سرمایه گذاران و در کنار آن ایجاد اشتغال برای افراد جامعه تاکید کرد.

وی گفت: پایاب سدها، مجتمع های گلخانه ای، شهرک های دامپروری و در کنار آن ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی و بسته بندی، افزایش سطوح باغات بخصوص تولید سیب درختی، پرورش گلخانه ای گل های زینتی، از جمله مواردی است که سازمان در نظر دارد با جذب سرمایه های داخلی و خارجی نسبت به هدایت سرمایه به بخش تولید راهنمایی های لازم و مشاوره کامل را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

محمدیان تاکید کرد: در این راستا امکان هدایت محصولات تولیدی به بازارهای خارجی و برگشت مطمئن سرمایه برای سرمایه گذاران محفوظ است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، توزیع یارانه های دولتی، خرید تضمینی و بیمه محصولات کشاورزی، تأمین اعتبار و تسهیلات از طریق بانکها، پرداخت جوایز صادراتی، بخشودگی مالیاتی فعالیت های کشاورزی و همچنین هزینه های پائین امور زیربنایی و خدمات مشاوره ای را از مهمترین مزیت های سرمایه گذاری بخش کشاورزی استان ذکر کرد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=21908

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر