1

دلیل اینکه باید مقام معلم را گرامی داشت چیست؟

  • کد خبر : 219332
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰:۰۱

امروز روز معلم است و در وصف خوبی و فداکاری معلمان ساعت‌ها که نه، تا سال‌ها، بی‌آنکه حرفی تکراری زد، می‌توان نوشت.

چرا باید مقام معلم را گرامی داشت؟افق نیوز/  صفحه تقویم امروز به افتخار کسانی رنگ گرفته، که دانش خود را ارزانی جویندگان مسیر یادگیری می‌کنند و در این راه پرتلاطم، بی‌منت، به پیش می‌تازند، تا برای جامعه فردای پرامیدتری را رقم بزنند.
امروز روز معلم است و در وصف خوبی و فداکاری معلمان ساعت‌ها که نه، تا سال‌ها، بی‌آن که حرفی تکراری زد، می‌توان نوشت.
می‌توان گفت که معلم بودن، مهم‌ترین شغلی است که در جوامع وجود دارد و هر کسی نمی‌تواند این عنوان را با خود یدک بکشد، چرا که معلم، بنیان‌گذار تمامی هنجار ها و ناهنجاری‌های جامعه خود است.
کودک، ابتدا در مدرسه و از طریق معلمش وارد جامعه می‌شود و از این حیث معلم در ساخت شخصیت اجتماعی کودک و آماده کردن او برای مقابله با تندباد حوادث نقش مهمی دارد.
کودک، در مدرسه یاد می‌گیرد که فرهنگ مهم‌ترین رکن در پیشرفت یک مرز و بوم است و او در این جامعه کوچک است که برای اولین بار هم پای هم‌سالان خود به نوای گوش‌نواز هنر جان می‌سپارد و شیفته راه فرهنگ می‌شود.
هر بزرگ مردی روزی معلمی داشته که الفبای انسانیت، زندگی و هنر را از طریق آموزگارش آویزه جانش کرده است و هر انسان بدکردار هم زمانی تحت تاثیر ناهنجاری‌ها بوده و با طرز برخورد اشتباه اطرافیانش پای در بیراهه گذاشته است، از این رو شغل معلمی هر آن قدر که زیبا و مقدس است، خطرناک نیز هست.
چرا که ممکن است با جمله‌ای که معلم بازگو می‌کند مسیر زندگی یکی از دانش‌آموزان عوض شود و با تنها یک حرف، امکان دارد که کسی از بیراهه‌ها وارد مسیر درست شود و یا با تنها یک طعنه، دانش‌آموز به منجلاب سیاهی‌ها وارد شود.
در زمینه فرهنگ و هنر نیز، معلم اساسی‌ترین نقش را دارد و این مهم بر عهده او است که به علم‌آموز خود بیاموزد که برای داشتن جامعه‌ای غنی و ثروتمند، ملتی لازم است که دغدغه فرهنگی داشته باشند.
معلم باید به دانش‌آموز بیاموزد که کتاب‌های خوب بخواند تا علم خود را گسترش دهد و هنگام صحبت کردن از دایره لغاتی غنی برخوردار باشد و اسطوره‌های ادبی کشورش را بشناسد.
این وظیفه آموزگار است که به دانش‌آموزش بیاموزد که از موسیقی به درستی استفاده کند و از این غذای روح به خوبی بهره ببرد، این معلم و مدرسه است که باید دانش‌آموز را با سینما رفتن آشنا کنند و کودک را تشویق به تماشای نمایش‌های خوب تئاتر کنند.
مدرسه و معلم باید به کودک بیاموزد که بدون ترس، پر امید و با جسارت قدم در راه علایق خود بگذارد و در رسیدن به هدف، ثابت‌قدم و پرتلاش باشد.
این گونه است که معلم وجهی از شحصیت کودک را شکل می‌دهد که زمینه‌ساز زندگی اجتماعی و کاری آینده او خواهد بود و با کوچکترین راهنمایی درستی می‌تواند کودک را به سوی فرداهایی روشن رهنمون سازد.
از این رو است که معلمی شغلی مقدس است و معلم بودن نعمتی است که به هر کسی داده نمی‌شود.
منبع:خبرنگاران
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=219332

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر