1

اتحادیه اروپا به دنبال توافق تجارت آزاد با کشورهای عربی

  • کد خبر : 219432
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۷:۵۲

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در سفر اخیر خود به کشورهای عربستان و امارات، ابراز امیدواری کرده‌است اتحادیه اروپا و ۶ کشور عرب حاشیه خلیج فارس در آینده نزدیک به یک توافق تجارت آزاد دست یابند.

مرکل

افق نیوز، هفته گذشته آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس سفر کرده است. یکی از اهداف اصلی او به عنوان رهبر محوری ترین کشور عضو اتحادیه اروپا، رایزنی درخصوص برقراری یک توافق تجارت آزاد بین ااتحادیه اروپا و ۶ کشور عرب عضو «شورای همکاری خلیج» است.

آنگلا مرکل در این سفر از عربستان و ابوظبی دیدار کرده و درخصوص امکان دستیابی به یک توافق تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ابراز امیدواری کرده است.

بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی کشور آلمان بر پایه تجارت خارجی این کشور استوار است. از طرف دیگر در ماه‌های اخیر کشورهایی همچون آمریکا به اتخاذ سیاست‌های حمایت‌گرایانه و محدود ساختن تجارت خارجی روی آورده‌اند و همچنین فرآیند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آغاز شده که موجب کاهش میزان تجارت این کشور با کشورهای عضو اتحادیه خواهد شد.

این مسائل در کنار یکدیگر موجب شده است مقامات کشور آلمان به بازارهای جدیدی برای پر کردن جای دو کشور آمریکا و بریتانیا بیندیشند؛ چراکه در غیر اینصورت با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه خواهند شد. کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز جزء اصلی‌ترین گزینه‌هایی هستند که آلمان برای این منظور در نظر دارد.

در همین راستا آنگلا مرکل در دیدار با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولی عهد ابوظبی با تأکید بر تمایل اتحادیه اروپا به انعقاد یک توافق تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس گفت: «درحال حاضر در تلاش برای یافتن جنبه‌های مختلفی هستیم که میتوانیم روابط اقتصادی دوجانبه را تقویت نماییم»

مرکل در سفر خود به عربستان و ابوظبی به خبرنگاران تأکید کرده است که روابط بین اتحادیه اروپا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس باید تقویت شود؛ و در دیدارهای خود با مقامات عربستان و ابوظبی این مسئله را مطرح کرده است.

آنگلا مرکل همچنین در یکی از مصاحبه‌های خود در این سفر گفته است: «از نظر اتحادیه اروپا یک توافق تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، مزیای فراوانی در پی خواهد داشت.» او همچنین گفته است اتحادیه اروپا پیشنهاد اولیه خود را برای این توافق تجارت آزاد به مقامات کشورهای عربی ارائه کرده است اما این کشورها هنوز پاسخی به مقامات اتحادیه اروپا نداده‌اند.

طبق آمار اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۱۶ میلادی مجموع تجارت بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج بالغ بر ۱۳۸ میلیارد یورو(۱۱۶ میلیارد پوند) بوده است؛ که از این میزان بالغ بر ۱۰۰ میلیارد یورو سهم صادرات کشورهای اتحادیه اروپا بوده و کشورهای عربی تنها ۳۸ میلیارد یورو به اروپا صادر کرده‌اند. با اینحال در ده سال گذشته روند تجارت دوجانبه بین اتحادیه اروپا و کشورهای عربی رو به افزایش بوده است.

شروع مذاکرات برای برقراری یک توافق تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و کشورهای عربی به ۲۰ سال پیش بازمیگردد. با اینحال در این ۲۰ سال تقریبا پیشرفت خاصی در مذاکرات حاصل نشده است.

اما اخیرا و در پاسخ به سیاست‌های خصمانه ترامپ نسبت به تجارت آزاد، مقامات آلمانی بر ضرورت توسعه تجارت خارجی اتحادیه اروپا با دیگر کشورهای جهان تأکید دارند. به همین دلیل اتحادیه اروپا اخیرا به مذاکرات خود برای دستیابی به توافق تجارت آزاد با کشورهای عربی و همچنین کشورهای چین، هند، اندونزی، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام، استرالیا و نیوزلند سرعت بخشیده و دستیابی به توافق را در اولویت قرار داده است.

از طرف دیگر ۶ کشور عرب حاشیه خلیج فارس نیز ماه گذشته اعلام کردند درحال مذاکره برای دستیابی به یک توافق تجارت آزاد با بریتانیا هستند. بریتانیا نیز بعد از شروع فرآیند خروج از اتحادیه اروپا بیش از گذشته به فکر ایجاد بازارهای جدید برای تجارت خارجی است و کشورهای عربی را به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی خود در نظر دارد.

در پی دو سال متوالی که قیمت نفت کاهش یافته است، کشورهای عربی به دلیل کاهش شدید منابع مالی، درحال تلاش برای تحول اقتصادی هستند تا بتوانند از وابستگی خود به نفت خام بکاهند و بر تجارت غیرنفتی خود بیفزایند. درحال حاضر عمده صادرات کشورهای عربی به اروپا را نفت، گاز و محصولات وابسته به آن‌ها تشکیل میدهد، درحالیکه کشورهای اروپایی طیف وسیعی از محصولات تولیدی خود را کشورهای عربی صادر می‌کنند.

منبع: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=219432

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر