1

کاسپین چند میلیارد به سپرده‌گذاران «فرشتگان بدهکار» است؟

  • کد خبر : 220854
  • ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵

معاون نظارتی بانک مرکزی با اعلام اینکه ۴۵۰هزار سپرده‌گذار فرشتگان ۵۶۰۰ میلیارد تومان از کاسپین طلبکارند، گفت:کارشناسی و ارزیابی دارایی های موسسه غیرمجاز “فرشتگان” به پایان رسیده و پرداخت‌ها آغاز شده.

کاسپین

افق نیوز، فرشاد حیدری افزود: سال ۱۳۹۴ برای ساماندهی تعاونی های غیر مجاز اعتباری در سطح کشور تصمیم گرفته شد که ۸۸ تعاونی منحل و سپس مؤسسه ای برای ساماندهی آن ها ایجاد شود.

وی ادامه داد: مؤسسه «کاسپین» در ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ برای ساماندهی این مؤسسات غیر مجاز ایجاد شد به این صورت که دارایی آن ها را تقویم و ارزیابی کند و سپس این دارایی ها میان سپرده گذاران تقسیم شود.

حیدری با بیان اینکه در پایان سال ۱۳۹۵ از مجموع ۸ تعاونی، ۷ تعاونی ساماندهی شد اضافه کرد: برآورد کرده بودیم که ارزیابی و کارشناسی دارایی ها را در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۵ به پایان برسانیم که در اردیبهشت به پایان رسید و تا حدود بسیار زیادی این دارایی ها ارزیابی و شناسایی شد و آماده تحویل به مؤسسه کاسپین و با نظارت مرجع قضایی و بانک مرکزی در حال انتقال است.

وی افزود: قبل از اینکه این نقل و انتقال صورت گیرد وارد این موضوع شدیم تا بتوانیم به تدریج سپرده سپرده گذاران را بر اساس میزان دارایی هایی موجود پرداخت کنیم.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: بر اساس آخرین تصمیم که در اردیبهشت اتخاذ شد از ۲۸ ما گذشته ابتدا سپرده های زیر ۱۰ میلیون تومان را داریم پرداخت می کنیم.

حیدری افزود: با توجه به اینکه سپرده گذاران تعاونی منحله غیر مجاز فرشتگان بالغ بر ۴۵۰ هزار نفر هستند برآورد ما این است که حدود ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۸۷ درصد آن ها زیر ۱۰ میلیون تومان سپرده دارند.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه مقرر شد از ۲۸ اردیبهشت بر اساس حروف الفبا و برنامه ای که در سایت مؤسسه کاسپین به اطلاع سپرده گذاران تعاونی فرشتگان می رسد مراجعه و سپرده هایشان را تعیین تکلیف کنند.

حیدری گفت: آن ها می توانند در مؤسسه کاسپین سپرده گذاری کنند یا اگر مایل نباشند می توانند وجه سپرده خود را دریافت کنند.

وی افزود: بر اساس ارزیابی که انجام شده است تا امروز حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان دارایی های غیرمنقول این تعاونی غیر مجاز شناسایی شده است و حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان هم دارایی این تعاونی به صورت تسهیلات پرداختی است که در مجموع این دو حدود ۳۱۰۰ میلیارد تومان است.

حیدری گفت: بر اساس تلاشی که پلیس آگاهی و مرجع قضایی انجام داده بودند در دو هفته گذشته موفق شدند حدود ۳۰ ملک مدیران این تعاونی غیر مجاز منحله را که به نحو غیرقانونی از این منابع به نفع خود استفاده و املاکی را به نام نزدیکان خود تهیه کرده بودند شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه ۳۰ فقره ملک فوق پس از شناسایی آماده انتقال است، ادامه داد: تخلفات این تعاونی محرز و پرونده در مرجع قضایی به دقت در حال رسیدگی و با مدیران آن برخورد بسیار محکمی انجام شده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: در هفته گذشته حدود چندین دستگاه خودروی لوکس خارجی از آن ها شناسایی و ضبط شده و آماده فروش است.

حیدری افزود: سپرده های مردم نزد مؤسسه فرشتگان حدود ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان شامل اصل و سود می شود که این ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان باید بین آن ها به نسبت تقسیم شود و حسب تصمیم مرجع قضایی و بانک مرکزی؛ مؤسسه کاسپین آن را اجرا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در این تعاونی سودهای نامتعارفی پرداخت شده است، گفت: به همین علت این دارایی ها باید با قاعده منظم میان سپرده گذاران تقسیم شود.

حیدری با تأکید بر اینکه باید از حقوق سپرده گذاران صیانت کنیم، اضافه کرد: سپرده گذاران به بانک مرکزی و مرجع قضایی اعتماد کامل داشته باشند.

وی با بیان اینکه شناسایی و ارزیابی املاک و دارایی ها زمان بر بوده است، گفت: بر اساس برنامه ریزی امیدواریم تا پایان مرداد آن را ساماندهی یعنی تا ۸ خرداد سپرده های زیر ۱۰ میلیون تومان، سپس سپرده های تا ۲۰ میلیون تومان را پرداخت کنیم و بعد از آن به تدریج تا پایان این دارایی ها آن را میان سپرده گذاران تقسیم می کنیم.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت:همه دارایی های تعاونی منحله “فرشتگان” را متعلق به سپرده گذاران می دانیم.

وی افزود: بانک مرکزی به اندازه کفایت، نقدینگی مؤسسه کاسپین را تامین می کند تا مردم معطل فروش املاک و دارایی ها و وصول اقساط نشوند.

حیدری با اشاره به اینکه مؤسسه کاسپین مجوز افتتاح ۲۰ شعبه را دارد افزود: مردم می توانند به سایت این مؤسسه برای کسب اطلاع از چگونگی تعیین تکلیف سپرده ها مراجعه کنند.

وی گفت: برنامه داریم در ادامه تا حدود ۸۰ شعبه به این مؤسسه مجوز بدهیم تا سریع تر به مردم خدمات دهند.

حیدری با تاکید بر اینکه مجوز فعالیت شعب در محل آن باید نصب شده باشد، افزود: ۳۵ بانک و مؤسسه اعتباری مجاز با بیش از ۲۱ هزار شعبه در کشور داریم که اسامی آن ها در سایت بانک مرکزی موجود است و مردم می توانند از این طریق متوجه شوند کدام موسسه دارای مجوز است.

منبع: تسنیم
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=220854

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر