1

باید و نبایدهای مصرف دارو در ماه مبارک رمضان

  • کد خبر : 221094
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو گفت: مصرف قرص‌های ضدبارداری در ماه مبارک رمضان توصیه نمی‌شود، زیرا با توجه به کاهش مصرف مایعات در این ماه می‌تواند احتمال لخته شدن خون در رگ‌های مغزی را افزایش دهد.

مجید حنیفه، کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه همدان در خصوص مصرف داروها در ایام روزه داری اظهار کرد: بارداری، شیردهی و بعضی از بیماری‌ها از جمله دیابت، فشار خون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم‌های سیستم گوارشی، اختلالات کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد را ملزم می‌کند پیش از اقدام به روزه‌داری با پزشک معالج خود در خصوص روزه‌داری و هم‌چنین نحوه صحیح مصرف داروها در این ایام مشورت کند.

وی از روزه داران خواست در زمان روزه داری هیچگاه وعده‌های دارویی خود را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول نکنند، چه بسا این عمل شما سبب اختلال در روند درمان شود. مصرف بسیاری از داروها را می‌توان پس از مشورت با پزشک به زمان سحری یا افطار منتقل کرد.

حنیفه افزود: قطع ناگهانی بعضی از داروها به واسطه روزه داری بسیار خطرناک است. درباره قطع داروهای خود و نحوه استفاده از آنها در ماه مبارک رمضان با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

وی اظهار کرد: بیمارانی که یک بار در روز دارو مصرف می کنند، معمولاً در ماه مبارک رمضان دچار مشکل نمی شوند و در صورتی که لازم است دارو با معده خالی مصرف شود، بهترین زمان مصرف یک ساعت قبل از سحری و یا دو ساعت بعد از افطار است.

حنیفه با بیان اینکه بیمارانی که مجبور به دریافت دارو در بیش از یک وعده هستند، ممکن است پس از مشورت با پزشک معالج خود قادر باشند داروهای خود را در فاصله بین افطار تا سحر استفاده کنند، گفت: در مواردی خاص ممکن است پزشک معالج قادر باشد با جایگزینی داروهای این بیماران با انواع طولانی اثر آنها یا تعویض دارو با یک داروی مشابه با نیمه عمر طولانی امکان روزه داری برای این بیماران را فراهم کند.

کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه یاد آور شد: مصرف قرص‌های ضدبارداری برای تاخیر در عادت ماهانه در ماه مبارک رمضان توصیه نمی‌شود، زیرا با توجه به کاهش مصرف مایعات در این ماه می‌تواند احتمال لخته شدن خون در رگ‌های مغزی را افزایش دهد.

وی انتخاب دارو و راه‌های مناسب مصرف آن را نیاز به هماهنگی پزشک و فتوای مراجع دینی دانست و افزود: قطره‌های چشم، گوش و بینی به شرطی که دارو به حلق نرسد، همه موادی که از راه پوست جذب بدن می‌شوند مانند کرم ها، پمادها و نوارهای چسب حاوی مواد دارویی، شیاف ها، محلول های واژینال و کرم های واژینال، آمپول‌های با تزریق زیرپوستی، عضلانی یا وریدی با استثنای تغذیه از راه وریدی، سرم و آمپول های تقویتی و پمادهای معقدی از راه‌های تجویزی است که روزه را باطل نمی‌کند.

حنیفه با اشاره به اینکه مصرف کافی آب و مایعات نقش مهمی در دفع داروها و متابولیت های ناشی از آنها دارد اظهار کرد: در فاصله بین افطار تا سحر به میزان کافی آب و مایعات به بدن روزه داران به خصوص بیمارانی که دارو مصرف می کنند، برسد. این اقدام ضمن تامین نیاز روزه داران به مایعات به خصوص اکنون که ماه رمضان در فصل گرما قرار دارد، شرایط لازم را برای دفع مناسب داروها و متابولیت‌های آن‌ها از بدن فراهم خواهد کرد./فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=221094

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر