1

اظهارات برخی نامزدها خلاف امنیت ملی و عبور از خطوط قرمز بود/ موضوع رفع حصر مسیر خاص خود را دارد

  • کد خبر : 221575
  • ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶

رئیس قوه قضاییه گفت: موضوع رفع حصر مسیر خاص خود را دارد و به فرض عدول شورای عالی امنیت ملی از مصوبه خود، کار قوه قضاییه برای رسیدگی قضایی آغاز می‌شود.

 

به گزارش افق نیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، این ماه را فرصت بسیار مغتنمی برای مناجات و بازگشت به سوی حق تعالی دانست و تصریح کرد: همه عبادات مقدمه ذکر حق است و احساس حضور حق تعالی بالاترین عبادت است. چنانکه در روایت نبوی وارد است: شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَهِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَهِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَهٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَاب.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه توجه به حق تعالی، کناره گیری از آرزوهای نفسانی و چشم پوشی از اشتغالات دنیوی از جمله ثمرات روزه داری است، افزود: ماه مبارک رمضان ظرف و بستری مناسب برای کنار زدن غفلت هاست و در برخی روایات در بیان عظمت این ماه گفته اند که در پایان هر روز آن، هفتاد هزار هزار فرد گرفتار آتش نجات می یابد. برای جلب رضایت حق تعالی کمترین عمل خالص نیز کافی است زیرا خداوند به هر بهانه ای بنده اش را عفو می کند. دعا برای برادران و خواهران دینی نیز راهی برای استجابت دعا و اخلاص است و امیدواریم خداوند توفیق بهره مندی از برکات این ماه را نصیب همه ما سازد.

آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به برگزاری با شکوه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ضمن قدردانی از حضور پرشور مردم و مشارکت بالای ۷۰ درصد در این انتخابات، «حفظ امنیت و ابراز اقتدار و همبستگی ملی» را از مهمترین نتایج چنین همایش سراسری عظیم برشمرد و اظهار کرد: همه مسئولان موظفند که با تمام وجود از مردم که با فهم و بینش بالا و بصیرت مثال زدنی خود به رغم همه مشکلات اقتصادی و معیشتی و همچنین بمباران تبلیغاتی دشمن پای صندوق های رأی آمدند، تقدیر کنند و در جهت رفع مشکلات آنان بیش از پیش گام بردارند.

رئیس دستگاه قضا این حماسه آفرینی را به مردم و محضر رهبر معظم انقلاب تبریک گفت و خاطرنشان کرد: انتخابات ریاست جمهوری همزمان با سفر برخی سران کشورهای سلطه به منطقه بود و متأسفانه دیدیم که چه سخنان سخیفی بر زبان راندند اما مردم بصیر ایران با همت والای خود جواب دندان شکنی به آنان دادند و با صدای بلند به دشمنان این کشور «نه» گفتند.

رئیس قوه قضاییه بار دیگر با تشکر از حضور پرشور مردم و تأکید بر لزوم تلاش هرچه بیشتر مسئولان برای رفع مشکلات، از تلاش همه دستگاه های امنیتی و انتظامی و همچنین شورای نگهبان، وزارت کشور و سایر دست اندرکاران برگزاری انتخابات که تلاش کردند این رویداد مهم با نظم و امنیت بسیار بالایی برگزار شود، قدردانی کرد.

آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد نامزدهای انتخاباتی و اظهارات آنان در دوران تبلیغات، نسبت به نقض برخی قواعد اخلاقی و همچنین عبور از خطوط قرمز نظام و اظهارات خلاف امنیت ملی ابراز تأسف کرد و گفت: سخنان نامزدها باید در جای خود مورد ارزیابی لازم قرار گیرد. گرچه برخی مدعی هستند که بسیاری از این اظهارات محصول تب انتخاباتی است و نامزدها مرفوع القلم هستند. البته قطعاً این سخن درستی نیست، انتخابات در جمهوری اسلامی با انتخابات در سایر کشورها متفاوت است و قرار نیست که افراد با توسل به هر وسیله ای اهداف و منویات خود را دنبال کنند بلکه «رعایت ارزشهای دینی و اخلاقی» باید محور همه فعالیت ها باشد.

رئیس قوه قضاییه افزود: در فضایی قرار داریم که عده ای به دنبال جریان سازی پوپولیستی برای ایستادن در مقابل تصمیمات قانونی نهادهای قانونی کشور هستند. از اتاق های فکر آنان خبر می رسد که می گویند تا التهابات انتخاباتی باقی است و فضا داغ است، باقی منویات خود را دنبال کنیم و سخنان خود را به کرسی بنشانیم. بنده از چنین فضایی بوی فتنه استشمام می کنم. در سال ۸۸ نیز برخی تلاش داشتند با فشارهای پوپولیستی در مقابل نهادهای قانونی بایستند اما از مردم سیلی محکمی خوردند. امروز نیز همین معنا به شکل دیگری بروز کرده است و برخی به دنبال این هستند تا موضوعاتی را که برای آن راهکار قانونی وجود دارد با فشارهای پوپولیستی پیش ببرند.

 آملی لاریجانی، موضوع رفع حصر را از جمله این موضوعات دانست و تصریح کرد: همه دیدند که برخی در مورد این موضوع قبل و حین انتخابات چه کردند و همنوایان آنان چه گفتند. ما این مسائل را هم از دور می بینیم و هم از نزدیک شاهد اتفاقاتی که در پشت پرده رخ می دهد هستیم. ماهیت این کار شبیه همان کاری است که در فتنه ۸۸ صورت گرفت؛ نقل کرده‌اند که کاندیدایی در جمع هواداران خود خطاب به آنان گفته است که ما آمده ایم حصر را بشکنیم.

شما چه کاره اید که بخواهید حصر را بشکنید؟

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: عالی ترین نهاد امنیتی کشور در این زمینه تصمیمی را اتخاذ کرده است. رفع حصر نیز مانند سایر مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای معتبر بودن پروسه خاص خود را دارد و اینکه بخواهیم عواطف مردم را برای ایستادگی مقابل این قبیل تصمیمات قانونی تحریک کنیم همان روح و باطن فتنه ۸۸ است. برهمین اساس به این قبیل رسانه ها و افرادی که تلاش می کنند به صورت زنجیره ای و همنوا چنین مسائلی را دائماً تکرار کنند و از این طریق فشار وارد آورند هشدار می دهیم که این بساط را جمع کنند وگرنه قوه قضاییه با اقتدار، خود این بساط را جمع خواهد کرد.

آملی لاریجانی افزود: به فرض که شورای عالی امنیت ملی مصوبه خود را ملغی کند و رفع حصر اتفاق بیفتد، در این صورت تازه کار قوه قضاییه برای رسیدگی قضایی به این موضوع آغاز می شود و تصمیم در مورد این اتهامات و نحوه رفتار با متهمان با قاضی رسیدگی کننده به پرونده و در چارچوب مقررات قانونی خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مردم و حزب الله همان مردمی هستند که با تمام تهدیدات پای صندوق رأی رفتند تا از امنیت کشور و نظام دفاع کنند، به همه کسانی که  تلاش می کنند مسیر انحرافی را برای ایستادگی در مقابل نهادهای قانونی بازکنند توصیه کرد که از این کار دست بردارند زیرا سیلی محکمی از مردم خواهند خورد.

آملی لاریجانی با بیان اینکه نباید با برخی اقدامات شیرینی حماسه حضور مردم را تلخ کرد، به هجمه ها علیه قوه قضاییه پرداخت و گفت: ماهها و بلکه سالهاست که چنین هجمه هایی وجود دارد اما این حملات در ماههای اخیر تشدید شد. نباید فراموش کنیم که قوه قضاییه در کشور ما و در سایر کشورها یک نهاد حاکمیتی است و بالاترین نقش و اثرگذاری آن در فصل خصومت ها و پایان دادن به نزاعها و مرجع نهایی بودن است. دشمن مدتهاست تلاش می کند که این ویژگی را از دستگاه قضایی به عنوان رکن مهم نظام اسلامی بگیرد. البته تلاش دشمن در این زمینه جای تعجب ندارد اما متأسفانه برخی افراد در داخل نیز عمداً یا سهواً آب به آسیاب دشمن می ریزند و به این توطئه کمک می کنند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی اظهارات در ایام انتخابات گفت: با چه منطق عقلی و دینی چنین تخریب‌هایی را نسبت به ارکان نظام انجام می‌دهید؟ نه تنها در مورد قوه قضاییه بلکه معتقدیم تضعیف دولت و مجلس نیز کار نادرستی است اما قوه قضاییه ویژگی خاصی در زمینه فصل خصومت دارد که لزوم تقویت این نهاد را موجب می شود. ما بحثی در مورد انتقاد حقوقی و قضایی از آرای صادره از سوی محاکم نداریم چنانکه این کار نیز توسط خود دستگاه قضایی هم انجام می شود و آن را موجب اتقان هرچه بیشتر آرا و ارتقا سطح اقتدار قوه قضاییه می دانیم اما تخریب مسئله دیگری است.

آملی لاریجانی افزود: در مناظره های انتخاباتی گفتند که قوه قضاییه در مبارزه با فساد بویژه در دولت قبل چه کار کرده است؟ در پاسخ به همین یک مثال می توان اکتفا کرد که در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه نداشته است که معاون اول رئیس جمهور در زمان تصدی، ۱۳ جلسه مورد تحقیق و محاکمه قرار گیرد و نهایتاً نیز حکم به محکومیت او صادر شود. آیا ما این کار را نکردیم؟ آیا ما به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی که از طریق قوه مجریه شکل گرفته بود رسیدگی نکردیم؟ در حالی که دستگاههای اجرایی موظفند سرمنشأ فساد را از بین ببرند اما متأسفانه برخی دستگاه ها می خوابند و بعد از قوه قضاییه توقع دارند که به فساد رسیدگی کند. چرا به این موضوع پرداخته نشد که علت وقوع چنین فسادی در حوزه نفت  چه بود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سایر اقدامات دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد اقتصادی اظهار کرد: بی تردید تضعیف نهادهای حاکمیتی برخلاف قواعد عقلانی و موازین امنیت ملی است. برهمین اساس دادستان تهران و سایر دادستانهای سراسر کشور موظفند موارد تخریب قوه قضاییه را به دقت رصد کنند و اگر به این نتیجه رسیدند که برخی اظهارات نهایتاً موجب آسیب رساندن به امنیت کشور می شود با قاطعیت با آن برخورد کنند. دلسوزانه توصیه می کنم که دست از تخریب نهادهای قانونی بردارند و با رعایت منافع ملی از این مسیر اشتباه برگردند.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن ایام سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام (قدس الله نفسه الزکیه)، امام خمینی رحمه الله علیه را امام همه خوبی ها توصیف کرد و گفت: حضرت امام توانست همه نیروهای خالص را در مسیر انقلاب هدایت کند و موجب شکوفایی استعدادها و انگیزه ها شود. چنین شخصیتی مجسمه تقوا، دعوت به فضائل و دوری از رذائل بود و همواره مسئولان را به یاد خدا و تلاش با انگیزه های الهی دعوت می کرد.

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر لزوم برگزاری باشکوه مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره)، تصریح کرد: رفتار، گفتار، وصایا و مرزبندیهای دقیق این پیر روشن ضمیر که با سابقه مجاهدت عظیم توانست ملت ایران را رهبری کند باید برای همه ما معیار و الگو باشد و اجازه ندهیم افکار و ارزشهای امام به ویژه در زمینه توجه به محرومان و مستضعفان  بر زمین بماند.

رئیس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سفر «ترامپ» به منطقه، اظهار کرد: همگی دیدیم که چگونه رئیس جمهور آمریکا به کشوری رفت که دست حکامش آلوده به خون مردم بی گناه یمن است و مرتکب شدیدترین جنایات جنگی شده است. در واکنش به چنین اقداماتی باید گفت لعنت بر این حقوق بشر آمریکایی که صرفاً ابزاری در دست دولتهای سلطه است. این سفر برای پشتیبانی از رفتارهای ضدبشری سعودی ها، تقویت صهیونیست ها و توسعه ایران هراسی بود.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه دور تا دور کشور ما بستر توطئه چینی های دشمنان است، گفت: آمریکاییها از هزاران کیلومتر آن سوتر آمده اند و با سران حکومتی که در تمام دوران خود و اجدادش هیچ گاه انتخاباتی را تجربه نکرده اند رقص شمشیر می کنند، بعد به جمهوری اسلامی

می گویند که  شما حامی تروریسم هستید. در پاسخ باید گفت که شما پدر تروریست ها و خالق تروریسم در منطقه اید.

آملی لاریجانی تأکید کرد: سخن جمهوری اسلامی از ابتدا دفاع از مستضعفان بوده و ما معتقدیم که حقوق بشر واقعی، حقوق بشر مبتنی بر کرامت انسانی است. مردم بحرین برای  داشتن حق رأی تلاش می کنند و شما مانع آن می شوید. این دفاع از حقوق بشر است؟ نسبت به عالم و مجاهد آگاه بحرین آیت الله شیخ عیسی قاسم آگاه بزرگترین جنایات را مرتکب می شوید و مردم را تحت فشار می گذارید. این دقیقاً همان حقوق بشر آمریکایی و اروپایی است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه جمهوری اسلامی در شرایطی که منطقه وضع خاصی دارد امنیت و اقتدار خود را حفظ کرده است، خاطرنشان کرد: واقعاً چه فکری می کنید که به جمهوری اسلامی فشار می آورید تا از تسلیحات موشکی خود عقب نشینی کند؟ وقتی قراردادهای تسلیحاتی ۴۰۰ میلیارد دلاری می بندید چرا باید جمهوری اسلامی از برنامه های دفاعی خود دست بردارد؟ هیچ گاه چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و جمهوری اسلامی از دستیابی به امکانات و توانمندیهای دفاعی خود یک قدم  عقب نخواهد نشست. این سخن همه مردم، مسئولان و رهبر معظم انقلاب است.

براساس این گزارش، حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور گزارشی از نحوه برگزاری انتخابات، برخی تخلفات و همچنین روند رسیدگی به آنها در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی ارائه و رئیس قوه قضاییه نیز دستوراتی در این زمینه صادر کرد.

همچنین بررسی گزارش عملکرد دستگاه قضایی در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی از دیگر محورهای جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=221575

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر