4

با سازوکار‌های فعلی نمی‌توان دولت در سایه تشکیل داد/جناح‌بندی‌های سیاسی جایگزین احزاب شده‌اند

  • کد خبر : 223415
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱:۲۹

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اظهارنظرهای غیرکارشناسی بعداز حادثه تروریستی با برداشت‌های سیاسی مطرح می‌شود.

با سازوکار‌های فعلی نمی‌توان دولت در سایه تشکیل داد/جناح‌بندی‌های سیاسی جایگزین احزاب شده‌اند

محمدجواد حق شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره رفتار برخی از تندور بعد از حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر گفت: ممکن است جریان‌هایی اظهارنظر کارشناسی را مطرح کنند و فرد یا گروهی را زیر سؤال ببرند، به نظر می‌رسد این مساله بیشتر برداشت سیاسی دارد.

او خاطر نشان کرد: اظهارنظرهای غیرکارشناسی درست نیست در این‌که جامعه منتظر پاسخ دقیق و روشن است شکی نیست.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان این‌که اتفاق بزرگ تهران باید آسیب‌شناسی شود، عنوان کرد: باید شورای امنیت ملی و مجلس گزارش دهند و در رأس آن‌ها دولت و وزیر اطلاعات قرار دارند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر دولت در سایه موازی با دولت دوازدهم تشکیل شود آیا این به سود دولت است یا خیر گفت: تشکیل چنین دولتی به ذات بد نیست این نشان می‌دهد که فعالیت‌های حزبی به سوی اهداف خوبی گام برمی‌دارد. در دوران انتخابات هم مشاهده کردیم احزاب خوب وارد عمل شدند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به فعالیت احزاب به صورت سازمان یافته در کشورهای پیشرفته اشاره و اظهار داشت:‌ احزاب در کشورهای بزرگ به خوبی کار می‌کنند،‌ انگلستان و فرانسه از این دست دولت‌ها هستند که در آنها بر اساس فعالیت حزبی امور انجام و اداره می‌شود.

حق‌شناس ادامه داد: ایران احزاب قدرتمندی که بر اساس سازوکار قانون عمل کنند، ندارد. جناح‌بندی‌های سیاسی جایگزین احزاب شده‌اند.

او خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته که انتخابات بر اساس فعالیت‌های حزبی است احزاب خود را برای پیروزی در انتخابات آماده می‌کنند آن‌ها نیروهایشان را برای پذیرش مسئولیت آماده می‌کنند اما هنگامی که در انتخابات توفیقی به دست نمی‌آورند در غالب نمایندگان پارلمانی دولت در سایه تشکیل می‌دهند.

حق‌شناس در ادامه افزود: برای مثال حزب کارگر که در انتخابات انگلستان شکست خورد می‌تواند برای رصد وزارت امور اقتصاد و دارای آمادگی داشته باشد، به نظر می‌رسد توان‌مندی و تخصص لازم را هم دارد و از این طریق می‌تواند افراد خود را به روز نگه دارد تا برای انتخابات بعدی آمادگی لازم را حفظ کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: گرچه دوستان تشکیل چنین دولتی را اعلام کرده‌اند اما باید گفت لازمه اجرایی شدت آن وجود احزاب قدرتمند است و بدون تعارف باید گفت دولت در سایه را با چنین ساز وکاری  نمی‌توان تشکیل داد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=223415

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر