1

اردوغان: تهران به دنبال توسعه‌طلبی فارسی و فرقه‌ای در خاورمیانه است

  • کد خبر : 223455
  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲:۰۸

رییس‌جمهور ترکیه دولت ایران را به «توسعه‌طلبی فارسی و فرقه‌ای» در خاورمیانه متهم کرد.

اردوغان

به گزارش افق نیوز،  رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه آر.تی.پی پرتغال، دولت ایران را به «توسعه‌طلبی فارسی و فرقه‌ای» در خاورمیانه متهم کرد.

اردوغان به رغم به رسمیت شناختن نقش ایران و همکاری‌هایش در حل بحران‌های سوریه و عراق، تهران را به توسعه‌طلبی در خاورمیانه متهم و آن را محکوم کرد.

اردوغان طی مصاحبه با شبکه آر تی ‌پی پرتغال گفت: آیا سوریه صحنه بازی برای توسعه طلبی فرقه‌ای ایران است؟ بله هست. آیا عراق نیز چنین صحنه‌ای (برای ایران) است؟ بله هست. ما این مسأله را توسعه‌طلبی فارسی می‌دانیم تا توسعه‌طلبی فرقه‌ای. باید به طور خاص بگویم که من توسعه‌طلبی فارسی را تایید نمی‌کنم.

وی با اشاره به همکاری ایران، ترکیه و روسیه در موضوع سوریه در چارچوب مذاکرات آستانه، تاکید کرد: مشکلات در عراق نیز بدون ایران حل نشدنی است و کنار گذاشتن ایران از اقدامات برای پایان دادن به جنگ سوریه به نفع هیچ کسی نیست زیرا دولت سوریه با ایران کار می‌کند.

به نوشته روزنامه «حریّت»، رئیس‌جمهور ترکیه در این گفت‌وگوی تلویزیونی بار دیگر از ایالات متحده و عربستان سعودی خواست به فرایند مذاکرات صلح سوریه در آستانه بپیوندند.

رییس جمهور ترکیه اعلام کرد، رویکرد آمریکا علیه یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحادیه دموکراتیک کرد سوریه را اشتباه می‌داند: “در حال حاضر سربازها و نیروهای آمریکایی با این گروه‌های تروریستی هماهنگ رفتار می‌کنند.”

به گزارش ایسنا، رییس جمهور ترکیه درباره همکاری آمریکا با نیروهای کرد سوریه در مبارزه علیه داعش گفت: ما به آمریکا می‌گوییم که بیاید با ما همکاری کنید. اما آنها بر همکاری با یک گروه تروریستی اصرار می‌ورزند. ما نیز به آنها اعلام کرده‌ایم اگر کوچکترین تجاوز به خاک کشورمان انجام شود، هرچه لازم باشد انجام خواهیم داد.

وی درباره تاسیس فرودگاه توسط آمریکا در منطقه کوبانی گفت: پس از تاسیس این فرودگاه هواپیماهایی نیز در آن خواهد نشست. ما باید این مساله را مورد بررسی قرار دهیم.

او در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت: به طور کلی ۵۴ سال از آغاز روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا می‌گذرد. روند عضویت هیچ کشوری به این اندازه طول نکشیده است. تنها ۱۴ فصل میان دو طرف مورد بررسی قرار گرفته است. متاسفانه اتحادیه اروپا تنها در قبال ترکیه چنین رویکردی را اتخاذ کرده است.

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره ادعای اخیر ترامپ مبنی بر بی‌ثبات سازی منطقه توسط ایران گفت: در حال حاضر ما در مساله سوریه با روسیه و ایران در مذاکرات آستانه همکاری می‌کنیم. در این باره از آمریکا نیز دعوت کرده‌ایم. باید آمریکا نیز در این روند شرکت کند. عربستان سعودی نیز باید وظایف خود را انجام دهد. در چنین شرایطی روند مذاکرات به خوبی پیش خواهد رفت.

وی درباره روابط ایران و ترکیه گفت: در برخی مسائل اختلاف‌نظرهایی وجود دارد اما در عین حال دو کشور در مسائل دیگر اشتراک نظر دارند.

رییس جمهور ترکیه در ادامه اظهاراتش از ناخرسندی جهان اسلام از رشد گروه‌های افراط‌گرای به اصطلاح “اسلامی” از جمله داعش خبر داد و گفت: نباید اینگونه گروه‌ها در کنار اسلام گنجانده شوند. داعش به طور حتم یک گروه تروریستی است و هیچ رابطه‌ای با اسلام ندارد.

وی ادامه داد: برخی کشورهای غربی دچار بیماری شده‌اند که می‌خواهند به اصرار تروریسم را با اسلام پیوند دهند. این در حالی است که اسلام با صلح همراه است.

اردوغان در ادامه اظهاراتش با اشاره به مساله قطر گفت: من فکر می‌کنم علیه قطر توطئه‌ای انجام شده است و رفتارهای کنونی برخی از کشورهای عربی درست نیست. قطر دوست ۱۵ ساله ما است. اقدام یک کشور مسلمان علیه یک کشور مسلمان دیگر بخصوص در ماه مبارک رمضان، درست نیست. ما بر این باوریم که مساله قطر باید از طریق دیپلماسی حل شود. اکنون می‌خواهیم مساله قطر تا روز عید فطر حل شود. تلاش‌های خود را در این باره انجام می‌دهیم.

رییس جمهور ترکیه در ادامه اظهاراتش با انتقاد از پناهندگی برخی از اعضای سازمان فتو (وابسته به فتح‌الله گولن) در کشورهای عضو ناتو گفت: متاسفانه برخی از کشورهای عضو ناتو اینکار را انجام دادند. آنها که ترکیه را یک کشور استبدادی می‌دانند در درجه اول یاد بگیرند که در برابر ترکیه احترام بگذارند. مواضع کشورهایی که بعد از کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ با ملت و مقامات ترکیه ابراز همدردی نکردند، مبنی بر اینکه ترکیه به سمت استبداد حرکت می‌کند، غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: کسانی که مدعی برقراری عدالت در ترکیه هستند باید در درجه اول به دستگاه قضایی ترکیه احترام بگذارند. ما در کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و روند پاکسازی را در کشور آغاز کرده‌ایم. در این باره از کسی اجازه نمی‌گیریم. سیستم حقوقی مخصوص کشورمان را داریم و آنها نیز سیستم مخصوص خودشان را.

العالم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=223455

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر