1

تاکید بعیدی‌نژاد بر خودداری از هرگونه شتابزدگی در اعلام مواضع رسمی

  • کد خبر : 223559
  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۶

حمید بعیدی‌نژاد هم‌چنین در یادداشتی دیگر که روز جمعه منتشر کرد به بررسی لایحه سنای آمریکا با عنوان “مقابه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران” پرداخته بود.

حمید بعیدی نژاد

سفیر کشورمان در انگلستان در یادداشتی در صفحه تلگرام خود برخی دیگر از جنبه‌های سیاسی لایحه سنای آمریکا را بررسی کرد.

به گزارش ایسنا، حمید بعیدی‌نژاد هم‌چنین در یادداشتی دیگر که روز جمعه منتشر کرد به بررسی لایحه سنای آمریکا با عنوان “مقابه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران” پرداخته بود.

بعیدی‌نژاد که پیش از این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در دولت یازدهم بوده است در مطلبی دیگر که روز شنبه منتشر کرد “با هدف تاکید بر برخی جنبه‌های سیاسی لایحه سنای آمریکا و رفع برخی ابهامات نوشت:

١- یادداشت قبلی بنده به دنبال پاسخ به این سؤال نبوده است که آیا مفاد این لایحه ناقض برجام است یا خیر. بدیهی است که با توجه به حساسیت و پیچیدگی موضوع، اثبات انطباق یا عدم انطباق مفاد این لایحه با برجام نیاز به بررسی‌های دقیق کارشناسی دارد که حتما تحت اشراف و هدایت مقامات و نهادهای عالی صورت گرفته یا صورت خواهد گرفت.
این بررسی‌های کارشناسی در شرایطی که سناتورهای تصویب‌کننده و تنظیم‌کننده این لایحه ادعا کرده‌اند، تمامی موارد احتمالی تعارض در متن این لایحه با برجام را از لایحه حذف کرده‌اند و از نظر آنان متن لایحه منطبق با تعهدات آمریکا در برجام است، اهمیت بیش‌تری هم پیدا می‌کند. بدیهی است که با تکمیل بررسی‌های کارشناسی، هیات عالی نظارت بر اجرای برجام در مقطع مناسب تصمیم نهایی در خصوص تعارض وضع تحریم‌های جدید با برجام را اتخاذ خواهد کرد.

٢- در شرایط فعلی متن تحریم‌های جدید فقط لایحه‌ای است که در سطح مصوبه سنای آمریکاست و هنوز برای تبدیل شدن به قانون باید دو مرحله را بگذراند. اول باید به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا برسد که بر اساس آن‌چه در آمریکا مطرح شده است تا چند هفته به طول می‌انجامد و دوم آن‌که بعد از تصویب مجلس نمایندگان باید به امضای ریاست جمهوری برسد.
بنا بر این لازم است در این ایام از هرگونه شتابزدگی در اعلام مواضع رسمی از سوی نهادهای قانونی نظام خودداری شود و واکنش‌های رسمی به زمان در مراحل قانونی این لایحه موکول شود.

٣- بنا به دلایلی که در یادداشت قبلی تشریح شد، شرایط سیاسی داخلی در آمریکا تصویب این لایحه را با تاخیر زیادی رو به رو ساخت. فضای ضد روسیه در آمریکا و به ویژه در فضای مجلسین آمریکا که با احضار مسؤولان ارشد دولت برای گرفتن اعتراف به نقش داشتن در ماجرای ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا به اوج رسیده است، در نهایتا باعث شد که تحریم‌های گسترده علیه روسیه که علی‌الاصول باید تحت لایحه مستقلی به تصویب می‌رسید، وارد همین لایحه تحریم‌های ایران شد که واقعا عجیب هم بود. در چنین فضایی امضای لایحه تحریم‌های ایران که چون مورد حمایت کامل دولت ترامپ بود، به راحتی از سوی ترامپ امضا می‌شد، اما حالا این لایحه شرایط جدیدی پیدا کرده است و به علت آنکه تبدیل شدن آن به قانون به شدت روابط آمریکا و روسیه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، امضای آن ممکن است با پیچیدگی‌هایی مواجه شود. الان صحبت از وتوی این لایحه توسط ترامپ جدی است اما مشکل آنست که به دلیل حمایت وسیع سناتورها از این لایحه، سناتورها می‌توانند با دو سوم آرای خود، وتوی ترامپ را نقض کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=223559

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر