1

مهم ترین گزینه ها برای تصدی وزارت صنعت و فرهنگ و ارشاد اسلامی!

  • کد خبر : 223932
  • ۰۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰:۲۳

نمایندگان بر این باورند، به احتمال زیاد و بنا به خبرهایی که شنیده‌اند، وزرای خارجه، بهداشت،‌ اقتصاد و اطلاعات در پست‌های خود ابقا خواهند شد. همچنین رفتن نعمت زاده از وزارت صنعت، معدن و تجارت قطعی است. از سوی دیگر، تغییر در وزارت علوم، آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی نیز قطعی است.

هرچند مجلس، تعطیلات دو هفته‌ایش را از امروز آغاز کرده، لابی‌ها و رایزنی‌ها با نمایندگان برای معرفی وزرا ادامه دارد. فراکسیون امیدی‌ها هم در این میان بیکار ننشسته‌اند و همچنان در تلاش برای تأثیرگذاری بیشتر در انتخاب وزرا هستند، به گونه ای که قرار است، در رابطه با تشکیل کابینه دوازدهم و معرفی وزرا در روزهای آینده، جلسه‌ای با روحانی داشته باشند.

هرچند به گفته صادقی، امیدی‌ها هنوز در خود فراکسیون به جمع‌بندی مشخصی درباره کابینه جدید نرسیده‌اند، به احتمال زیاد در جلسه با روحانی، هم به صورت سلبی درباره اینکه چه گزینه‌هایی نباید در کابینه باشند و هم ایجابی درباره گزینه‌هایی که مایل هستند وارد کابینه شوند، صحبت خواهند کرد.

بایدها و نبایدهای کابینه

نمایندگان فراکسیون امید با اینکه درباره گزینه های خود علنی بحث نمی کنند، درخواستشان از رئیس جمهور این است که از وزرای جوان‌تر، چابک‌تر و البته با تجربه، سابقه و تحصیلات مرتبط در کابینه آینده استفاده کنند. ضمن اینکه از روحانی خواسته اند برای معرفی وزیر زن در کابینه بعدی نیز اقدام کند.

۵۰ درصد کابینه قطعا تغییر می کند

احتمال تغییر در کابینه بسیار است و آن گونه که از سخنان نزدیکان روحانی و نمایندگان مجلس برمی آید، پیش بینی می شود، کابینه ۱۲ با تغییرات بسیاری روی کار بیاید، به گونه ای که برخی حتی دامنه این تغییر را بیش از ۵۰ درصد دانسته و بر این باورند که به جز چند وزیر، همگی تغییر خواهند کرد.

به باور این افراد، حتی غیر از تغییر در وزرا دامنه تغییرات به معاونت ها نیز کشیده خواهد شد و در بین برخی معاونان روحانی نیز احتمال تغییر وجود دارد.

با این حال، محمد علی نجفی در آخرین اظهار نظر خود، تغییرات را ۵۰ درصد دانسته و گفته، قرار است نصف کابینه تغییر پیدا کند. همچنین خانم ذوالقدر، نماینده مجلس شورای اسلامی و قاسم میرزایی نکو، نماینده دماوند، دیگر نماینده مجلس، تغییرات را در حد ۵۰ درصد دانسته اند.

وزرایی که می مانند و وزرایی که می روند

نمایندگان بر این باورند، به احتمال زیاد و بنا به خبرهایی که شنیده‌اند، وزرای خارجه، بهداشت،‌ اقتصاد و اطلاعات در پست‌های خود ابقا خواهند شد. همچنین رفتن نعمت زاده از وزارت صنعت، معدن و تجارت قطعی است. از سوی دیگر، تغییر در وزارت علوم، آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی نیز قطعی است.

برخی نمایندگان مجلس در گفته های خود، خبرهایی از تغییر وزیر، دادگستری و وزیر کشور نیز داده اند. تغییرات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کم و بیش به گوش می رسد؛ اما تا کنون گزینه مطرحی برای این پست از سوی کسی پیشنهاد نشده است.

احتمال حضور سه زن به عنوان وزیر قوت گرفت

از رایزنی‌های مثبت فراکسیون زنان با رئیس‌جمهور در این باره و همچنین نکته‌ای که فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران به آن اشاره می‌کند، احتمال حضور پررنگ زنان در کابینه دوازدهم است. به گفته ذوالقدر، فراکسیون زنان خواهان رعایت سهم ٣٠ درصدی برای زنان در کابینه و اعمال تبعیض مثبت به نفع زنان در چینش کابینه است و رایزنی‌های خودش را در این راستا از همان روزهای انتخابات آغاز کرد. آنها در دیدار با حسن روحانی، پیشنهاد استفاده از زنان توانمند به عنوان وزیر در کابینه و معرفی دست کم سه یا چهار وزیر زن را مطرح کردند و رئیس‌جمهور قول مساعد داد تا حتما دو یا سه زن توانمند در کابینه آینده‌اش باشد.

ذوالقدر در این باره گفته است: هم اکنون با توجه به اینکه سامانه بانک اطلاعاتی در معاونت امور زنان موجود است،‌ سوابق و رزومه کاری زنان قابل دسترسی است و یافتن زنان توانمند آسان‌تر خواهد بود؛ بنابراین، ما انتظار داریم دست کم سه وزیر زن در کابینه بعدی باشد؛ از جمله گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم می‌تواند از بین خانم‌ها انتخاب شود و ما امیدواریم این فرصت به زنان داده شود.

گزینه‌های مطرح برای وزارتخانه‌ها

اما تعدادی از نمایندگان مجلس از گزینه‌های شنیده شده خودشان برای وزارتخانه‌ها در کابینه دوازدهم می‌گویند. در مورد سیاسی‌ترین وزارتخانه یعنی وزارت کشور، ظاهرا رفتن رحمانی‌فضلی قطعی است. اغلب نمایندگان نام «محمد شریعتمداری» را برای این وزارتخانه مطرح می‌کنند، ولی نام «موسوی لاری» و «مرتضی بانک» هم برای این وزارتخانه مطرح است.

علیرضا رحیمی، فاطمه ذوالقدر، محمد جمالی نوبندگانی و چند نماینده دیگر بر این اعتقاد هستند که احتمال حضور موسوی لاری در وزارت کشور قوت گرفته است؛ هر چند محمد شریعتمداری نیز از گزینه های مطرح برای تصدی این پست است.

در بین شنیده ها برای وزارت صنعت و همین‌ طور وزارت بازرگانی، نام «حسن یونس سینکی» مطرح شده که البته نام او برای وزارت بازرگانی جدی‌تر است. با این حال، در کنار سینکی، نام های دیگری از جمله ویسه و حسن هاشمی و شافعی نیز برای وزارت صنعت از سوی نمایندگان مطرح است.

مهرداد بائوج لاهوتی، نائب رئیس فراکسیون مستقلان در گفت و گو با تابناک اعتقاد دارد که محتمل ترین گزینه برای وزارت صنعت هاشمی است و قرار است از سوی رئیس جمهور برای تصدی این پست در روزهای آینده مجلس معرفی شود.

علیرضا رحیمی، اعتقاد دارد، «احمد مسجد جامعی» برای وزارت فرهنگ مطرح شده و جزو گزینه‌هایی است که بحثش جدی است؛ هرچند در کنار او خانم «زهرا شجاعی» را هم برای وزارت فرهنگ مطرح کرده‌اند.

فرجی‌دانا و نجفی، گزینه‌های وزارت علوم

جمالی تأکید می‌کند، وزارت علوم، یکی از وزارتخانه‌هایی است که حتما وزیرش تغییر خواهد کرد. نام آقایان «فرجی‌دانا» و «نجفی» برای این وزارتخانه مطرح است. با این حال، میرزایی نکو می‌گوید دانشجویان تا جایی که اطلاع دارم، کاملا شاکی هستند که وزیر علوم، فضا و شرایطی در دانشگاه‌ها فراهم کرد که مطلوب نیست و انتظارات بیشتر از اینهاست. او آمدن فرجی‌دانا به وزارت علوم را محتمل‌تر از سایر گزینه‌ها می‌داند.

اما در این میان، برای گزینه آموزش و پرورش به نظر می رسد، خانم شهین دخت ملاوردی، گزینه مطرح برای تصدی این وزارت خانه است؛ هر چند برخی نمایندگان از رفتن نوبخت به این وزارت خانه نیز سخن به میان می آورند.

نوبخت به جای نهاوندیان به دفتر رئیس‌جمهور می رود

البته الیاس حضرتی هم چند روز پیش در توئیتی به تغییرات در کابینه دوازدهم اشاره کرده بود. آن‌ گونه که او نوشته بود، محمدعلی نجفی، احتمالا به جای نوبخت به سازمان برنامه خواهد رفت و نوبخت به جای نهاوندیان به دفتر رئیس‌جمهور. البته او پیش بینی کرده، شانس نوبخت برای ادامه کار در سازمان برنامه و بودجه بیشتر است. همین ‌طور به گفته او، نوروز‌زاده یا ویسه به جای نعمت‌زاده به وزارت صنعت، حسین مرعشی به جای خانم احمدی پور به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و حاجی یا نوبخت به جای دانش‌آشتیانی به وزارت آموزش و پرورش خواهند رفت. در عین حال، رفتن وزیر صنایع و وزیر علوم و وزیر کشور قطعی است

با این حال، باید منتظر ماند و دید در نهایت رئیس جمهور چه تصمیمی خواهد گرفت وکابینه دوازدهم را به چه شیوه ای بنا خواهد کرد! آیا رئیس جمهور این بار از نمایندگان مجلس برای انتخاب وزرا نظرخواهی خواهد کرد، یا مانند کابینه ۱۱ افراد را خود انتخاب می کند؟

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=223932

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر