0

ولیعهد جدید عربستان به دنبال جنگ با ایران است؟

  • کد خبر : 224282
  • ۰۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷

محمد بن سلمان دارای ویژگی های خاصی است. اگر به نوع رفتار وی با نایف در زمانی که بادیگارد او در پشت سر او حاضر است و بن نایف در حال بیعت با او است، دقت کنیم متوجه رفتارهای بسیار زیرکانه این شخص خواهیم شد. در موضع گیری های اودر سمت وزیر دفاع و اینکه او عربستان را به یمن کشاند اما توانست زمینه تشکیل یک «ناتوعربی» را فراهم کند.

 یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: محمد بن سلمان باید باهوش تر از این باشد که بخواهد با ایران وارد جنگ شود. حتی اگر وی چنین ادعایی کرده به نظر من بیشتر از اینکه تهدید باشد یک جنگ  روانی در ادامه عملیات‌های رسانه ای این کشور علیه ایران است.
مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با فرارو ضمن بیان اینکه تحولات اخیر عربستان به هیچ عنوان غافلگیر کننده نبود گفت: تغییر و تحول در عربستان اساسا غافلگیر کننده نبود و از تحولات آتی در این کشور هم نباید غافلگیر شد. از هم اکنون باید محمد بن سلمان را به عنوان پادشاه عربستان در نظر بگیریم. اما با این حال لازم است به این نکته تاکید داشته باشیم که در آینده تغییر و تحولات زیرپوستی فراوانی در این کشور رخ خواهد داد که در معادلات منطقه نیز تاثیر خواهد داشت.
وی ادامه داد: این تاثیرات با قطعیت واحد روبرو نیست. به این معنی که نمی توان گفت این تاثیرات ضرورتا به یک آینده منتهی خواهد شد. بلکه باید آینده های متفاوت و سناریوهای اصلی و بدیع  را مورد توجه قرار داد. محمد بن سلمان به عنوان یک نیروی جوان با ۳۵سال سن و دارای یک جایگاه تعریف شده در ساختار عربستان و از نوادگان آل سعود است.
این استاد دانشگاه درباره خصوصیات ولیعهد جدید عربستان اظهار کرد: او به یک عربستان مقتدر و شبه مدرن می اندیشد که بتواند زمینه های سلطه منطقه ای کشور خود را فراهم سازد. وی وزیر دفاع، جانشین ولیعهد و از نیروهایی بوده است که تلاش داشتند محیط عمل خود را به خوبی شناسایی کنند. او توانسته است شرایط میان خود و شاهزاده نایف را که قدرت بسیاری داشت و با ایالات متحده آمریکا هم نزدیک بود را مدیریت کند و در یک روند برنامه ریزی شده زمینه را فراهم کند که نایف توسط طرفداران خودش برکنار شود.
مطهرنیا گفت: بی تردید در آینده و با توجه به وضعیت ملک سلمان و جایگاهی که محمد بن سلمان نزد پادشاه دارد و همچنین تلاش هایی که او در جذب و جلب تحصیل کرده های آمریکایی عربستان از خود نشان داده است، بعد از سفر ترامپ به این کشور و تغییر و تحولات ناشی از این سفر، باید منتظر تغییرات و اخبار جالب توجهی باشیم.
او تصریح کرد: مجموع این مسائل هم نشان دهنده یک سناریو بدیع در میان شاهزادگان سعودی در برابر بن سلمان در آینده است. زیرا شاهزادگانی مانند ولید بن طلال به هیچ عنوان تمایلی ندارند که در این کشور شرایطی ایجاد شود که تمام قدرت در قبضه محمد بن سلمان باشد. لذا از درون تلاش می کنند علاوه بر مقاومت شرایطی را ایجاد کنند که این اتفاق رخ ندهد.
این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: امروزه بسیاری از تفکرات در عربستان تغییر کرده است و تعداد زیادی از نوادگان آل سعود در دانشگاه های برتر جهان مانند هاروارد، ام‌آی‌تی و… هستند. آنها با جهان مدرن آشنا شده اند اما در درون سنت‌های موجود در خانواده سلطنتی مجبور به قبول برخی مسائل هستند. و لذا در باب میل به دموکراسی در چارچوب اقتدار در آنها احیا شده است. محمد بن سلمان یکی از همین افراد است. او از منظر نگرش های سیاسی و منافع و پایگاه اجتماعی خود به اقتدار می اندیشد و از سوی دیگر با تغییر تحول بین المللی و سبک زندگی مدرن غریبه نیست و به خوبی میداند که جامعه آینده عربستان را نمی توان در پرتو یک جامعه سنتی و غیرپویا  مدیریت کرد و باید سقف آگاهی های مدنی را متناسب با حیات سنتی عربستان بالا برد.
وی ادامه داد: از این جهت وی دارای ویژگی های خاصی است. اگر به نوع رفتار وی با نایف در زمانی که بادیگارد او در پشت سر او حاضر است و بن نایف در حال بیعت با او است، دقت کنیم متوجه رفتارهای بسیار زیرکانه این شخص خواهیم شد. در موضع گیری های اودر سمت وزیر دفاع او عربستان را به یمن کشاند و توانست زمینه تشکیل یک «ناتوعربی» را فراهم کند.
همچنین مطهرنیا در پاسخ به این سوال که با توجه به ادعای اخیر الجزیره مبنی بر اینکه محمد سلمان اعلام کرده جنگ را به داخل ایران می کشاند، آیا باید منتظر اتفاق های شدیدتری میان ایران و عربستان باشیم، گفت: به عقیده من محمد بن سلمان باید باهوش تر از این باشد که بخواهد چنین صحبتی را مطرح کند و یا اقدامی در این زمینه انجام دهد.  حتی اگر این ادعای وی باشد به نظر من بیشتر از اینکه تهدید باشد یک جنگ  روانی در ادامه عملیات‌های رسانه ای این کشور علیه ایران است.آنها سال‌هاست که فعالیت های گسترده ای علیه ایران در شبکه های اجتماعی آغاز کرده اند و امروز تعداد زیادی از آنها به زبان فارسی توییت می کنند و این نشان دهنده آن است که آنها در حال اجرای یک عملیات طراحی شده رسانه ای علیه ایران هستند. بنابراین بهتر در چنین شرایطی تصمیم گیرندگان در ایران از کاخ‌های سیاست‌ورزی‌های خود بیرون بیایند و به جای تحرکات رادیکالانه، خردورزی سیاسی را در دستور کار خود قرار دهند.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=224282

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر