3

حرکت بنیاد برکت برای توانمندسازی مناطق محروم در راستای اقتصاد مقاومتی

  • کد خبر : 224616
  • ۰۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱:۰۱

سیاست راهبردی اقتصاد مقاومتی که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، در تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های توانمندسازی اقتصادی بنیاد برکت به‌طور جدی مورد توجه قرار دارد.

سیاست راهبردی اقتصاد مقاومتی که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، در تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های توانمندسازی اقتصادی بنیاد برکت به‌طور جدی مورد توجه قرار دارد.
بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تلاش دارد با مشارکت در طرح‌های اقتصادی مناطق محروم کشور، به توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی این مناطق کمک کند.
این تلاش طی ۹ سال گذشته به‌طور جدی در دستور کار بنیاد برکت قرار داشته تا معضلات اقتصادی و بیکاری در مناطق محروم کشور برطرف شود.
بر این اساس، بنیاد برکت تلاش دارد مناسبات حقوقی بومی‌سازی شده‌ی نوین شرکت‌داری را به کارآفرینان آموزش دهد.
براساس یک اصل کلی اقتصادی هر نهاد اقتصادی برای این‌که بتواند در بازار برای خود مزیت رقابتی ایجاد کند، باید ضمن به چنگ آوردن فرصت‌ها برای کسب درآمد بیش‌تر، به استفاده‌ی بهینه از منابع تولید که همان هزینه‌های کم‌تر و درآمد بیش‌تر است توجه کند.
بنیاد برکت براساس تلفیقی از منابع اطلاعاتی ۱۰ سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی فعال در زمینه‌ی محرومیت‌زدایی در کشور اقدام به تدوین یک سیستم جامع تلفیقی و کامل در شناسایی مناطق محروم کرده است.
نگاه بنیاد برکت در مشارکت با کارآفرینان به گونه‌ای است که در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بر عدم تصدی‌گری و عدم ماندگاری تأکید دارد و با تعامل سازنده بر انتقال تجربه و دانش خود به آن‌ها توجه ویژه دارد.
بر همین اساس، مشاهده می‌شود به دلیل ساختار حقوقی مستقل و وجود هیأت مدیره‌ی جداگانه، شرکت‌های مشارکتی زیرمجموعه‌ی بنیاد برکت نیاز به کنترل مستقیم از طرف این بنیاد را ندارند، بلکه بنیاد برکت از طریق نمایندگان خود در هیأت مدیره‌ی این شرکت‌ها، ‌سیاست‌های کلان خود را ابلاغ ‌می‌کند و این هیأت مدیره‌ و مدیرعامل شرکت‌ها هستند که باید احتمال ریسک مرتبط به موضوعات متنوع را مدیریت کنند.
در این راستا، دیده می‌شود بنیاد برکت برای تصمیم‌گیری از الگوریتم‌های مدون و مصوب استفاده می‌کند و تمامی ارزیابی‌ها و انتخاب طرح‌ها براساس این الگوریتم‌ها انجام می‌گیرد. در همین حال، فرآیند جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن‌ها نیز متأثر از همین الگوریتم‌هاست و بدیهی است بنیاد برکت بدین‌ منظور تا از سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مناسب استفاده می‌کند.
تمامی کارشناسان و مدیران بنیاد با استفاده از این نرم‌افزارها و سیستم شبکه‌‌ی یکپارچه، به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات این شرکت‌ها می‌پردازند.
در بنیاد برکت تمامی کارکنان در فضایی برخوردار از درک مشترک فعالیت می‌کنند و این مسئله، باعث شده تا جمع‌آوری و پردازش اطلاعات در یک بستر مناسب، مطمئن و به‌هنگام انجام گیرد. در روش‌شناسی تدقیق و ویرایش اطلاعات نیز، سعی شده حتی‌الامکان با استفاده از دو مؤلفه‌ی تنوع در ابزار جمع‌آوری اطلاعات و تنوع بخشی در منابع گردآوری اطلاعات، داده‌های با درجه‌ِی اطمینان بالا گردآوری و تحلیل شوند.
در این راستا، چالاکی و شفافیت و صراحت در انتخاب طرح‌ها، بر مبنای الگوها و شاخص‌های از قبل تعیین شده، کم‌ترین بورکراسی را در شناخت و انتخاب طرح‌ها  به همراه داشته است.
‌تأکید بنیاد برکت بر مشارکت در طرح‌هایی با سرمایه‌بری متوسط و پایین است که به لحاظ منطق آمایشی، در رده‌ی طرح‌های اقتصاد منطقه‌ای و بومی تلقی می‌شود. این طرح‌ها ارزبری ناچیزی داشته و به لحاظ راهبردی با سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی هماهنگی دارند.
برای کاهش هزینه‌های تولید، افزایش سوددهی بنگاه‌های اقتصادی روستایی، تعدیل قیمت عرضه‌ی محصولات و در نهایت گسترش بازارهای منطقه‌ای، ملی و حتی فراملی باید از اشکال حقوقی مناسبات نوین به همراه فناوری‌های جدید در ساختار مدیریت تولید استفاده کرد تا کیفیت و کمیت تولید بسیاری از فرآورده‌های تولیدشده، بهبود یابد.
بر این اساس، بنیاد برکت تدوین راهبرد مدون، ‌هدف‌گذاری و برنامه‌ریزیشده‌ی خود را در چارچوب مأموریت‌ها و چشم‌اندازهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تعیین کرده است.
این راهبرها به‌ویژه در سه بخش اقتصادی، زیربنایی و بهداشت و سلامت در جهت توانمندسازی و تقویت زیرساخت‌ها در مناطق محروم با رعایت اولویت‌ها و تخصیص بهینه‌ی منابع به دنبال تحقق اهدافی است که با سیاست‌های این ستاد و واقعیت‌های موجود فوق‌الذکر در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور هماهنگ باشد.
حاصل این هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی، مشارکت مؤثر بنیاد برکت در ۳۱۰ طرح توانمندسازی اقتصادی در محروم‌ترین مناطق کشور با ایجاد فرصت شغلی برای بیش از ۱۹۵ هزار نفر به‌شکل مستقیم و غیرمستقیم است. کارشناسان اقتصادی این رویه‌ی فعالیت بنیاد برکت را کاملاً منطبق بر سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی می‌دانند که می‌تواند برای دیگر نهادهای اقتصادی کشور الگویی مناسب و کارآمد تلقی شود.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=224616

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر