3

تاکید بر تقویت احزاب و حمایت از دولت در همایش فصلی خانه احزاب

  • کد خبر : 225516
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱:۴۲

در همایش فصلی خانه احزاب که روز پنج شنبه در سالن غدیر وزارت کشور برگزار شد، شرکت کنندگان بر تقویت احزاب،تشکیل حزب قدرتمند، اصلاح قانون احزاب، تعریف رجل سیاسی، تعریف جرم سیاسی، تقویت خانه احزاب، بستر لازم برای رشد احزاب ، تامین بودجه احزاب و تقویت و حمایت از دولت دوازدهم تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، صبح پنج شنبه چهارمین همایش فصلی خانه احزاب با رویکرد احزاب، انتخابات، انتظارات با حضور علی اصغر احمدی معاون سیاسی وزیر کشور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور و جمعی از دبیرکل های احزاب اصلاح طلب، اصولگرا و مستقلین در سالن غدیر وزارت کشور برگزار شد.
معاون سیاسی کشور طی سخنانی در این همایش با تشریح انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی گفت: قانون انتخابات ما دارای نقص هایی از جمله بحث تعریف رجل سیاسی و گذاشتن شرط سنی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری است که باید برای این موارد فکری کرد.
در ادامه این همایش حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور دیگر سخنران این همایش، با بیان اینکه حزب به معنای واقعی آن تا پیروزی انقلاب اسلامی وجود نداشت، خاطرنشان کرد: برای اینکه احزاب بتوانند ارتقاء یابند باید برای حاکمیت اعتماد ایجاد کنند.
امیری ادامه داد: در چهار سال گذشته با توجه آقای روحانی به موضوع تحزب، خانه احزاب بار دیگر شکل گرفته است و ما به دنبال اصلاح قانون فعالیت احزاب رفتیم اما هنوز برای اینکه به مقصد نهایی در مورد احزاب برسیم راه زیادی در پیش رو داریم.
تعدادی از دبیران کل احزاب جناح های سیاسی مختلف کشور از جمله دیگر سخنرانان این همایش فصلی بودند که به بیان نظرات خود پرداختند.

** همه وظیفه داریم که از رییس جمهور منتخب حمایت کنیم
قدرتعلی حشمتیان رییس خانه احزاب،گفت: در انتخابات اخیر بیست و چهار میلیون نفر به آقای روحانی رای دادند که مورد احترام همه است. کسی که انتخاب می شود نماینده یک جریان و گروه خاص نیست و نماینده همه جریان ها و همه ملت است بنابراین بر ما لازم است که بنا به توصیه امام (ره) و رهبر معظم انقلاب، از منتخب مردم حمایت کنیم.
وی افزود: رئیس جمهور بیست و چهار میلیون رای دارد اما در روز قدس عده قلیلی به او توهین و بی احترامی کردند که از این کار نه روح امام راضی است و نه رهبر معظم انقلاب آن را می پذیرد و ما نیز این حرکت را محکوم می کنیم.
حشمتیان تاکید کرد: ما در احزاب به دنبال سهم خواهی نیستیم و به خاطر عقیده خود رای دادیم و حمایت می کنیم.در این برهه زمانی که آمریکای جنایتکار روز به روز تحریم‌ها و فشار سیاسی خود را بیشتر می کند وحدت و اتحاد و همدلی وظیفه ما است.

** احزاب باید در دولت دوازدهم بیشتر تقویت شوند
حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا دیگر سخنران همایش فصلی خانه احزاب،گفت: خانه احزاب یک فرصت بسیار مناسب و مغتنم است که باید به آن توجه شود، اگر در دولت گذشته در خانه احزاب را بستند اکنون این در باز شده بنابراین باید از آن به نحو احسن استفاده شود.
وی افزود: در زمینه گسترش احزاب یک بخش به دولت و مسئولان مربوط است و بخش دیگر مربوط به خود ما می‌شود. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که ورد زبان سیاسیون این است که احزاب در ایران جا نمی‌افتد و گسترش پیدا نمی‌کند که نمی‌دانم بر اساس چه استدلالی این موضوع مطرح می‌شود.
قائم مقام حزب اعتماد ملی ادامه داد: اگر منتظر بمانیم که دولت و مسئولان بیایند و فرش قرمز جلوی پای ما بیندازند که بیایید بر ما نظارت کنید این حرف درست و منطقی نیست، دولت‌ها هر چقدر هم صحیح کار کنند اما سخت است که انسان ناظری را بپذیرد و تقویتش هم بکند.
منتجب نیا گفت: همین که دولت آقای روحانی فضایی برای فعالیت احزاب ایجاد کرده، جای تقدیر دارد که البته امیدواریم این حمایت بیشتر شود و احزاب در دولت دوازدهم بیشتر تقویت شوند؛ چرا که بسیاری از احزاب تبدیل به ستاد انتخابات شده اند و رسالت حزبی خود را انجام نمی دهند.

**باید در کشور نظام حزبی هدفمند داشته باشیم
محمد جواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در همایش فصلی خانه احزاب گفت: اگر دولت زمینه‌های فعالیت بهینه احزاب را فراهم کند، در واقع به خودش کمک کرده است. اگر به بیش از ۲۰۰ کشور توسعه یافته جهان نگاه بیندازیم می‌بینیم که تمامی این کشورها نظام حزبی هدفمند دارند.
وی ادامه داد: هیچ توسعه و پیشرفتی بدون نظام حزبی امکان پذیر نیست. ما در جمهوری اسلامی مدعی الگو بودن برای سایر کشورها هستیم پس حداقل باید فضای لازم را برای تحقق این ادعا فراهم کنیم.
عضو پنجمین دوره شورای شهر تهران به نواقص قانون انتخابات و احزاب در کشور اشاره کرد و گفت: میان این دو قانون هیچ پیوندی وجود ندارد مگر می‌شود قانون احزاب را نوشت اما حرفی از انتخابات نزد؛ ما نیاز به نظام جامع فعالیت‌های سیاسی داریم.
حق‌شناس یادآور شد: تاکنون نتوانسته ایم جرم سیاسی را تعریف کنیم. لازم است جرم سیاسی تعریف شود و اگر کسی مجرم شد بر اساس آن قانون محاکمه و برخورد شود.
وی تاکید کرد: باید به سمت تشکیل احزاب بزرگ و قدرتمند حرکت کنیم وظیفه همه ما این است که کمک کنیم این اتفاق بیفتد و به نتیجه مطلوب برسیم.

** خانه احزاب باید بسیار کارساز باشد/ کابینه قوی متناسب با نیاز مردم می خواهیم
حجت الاسلام اشرفی اصفهانی رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری دیگر سخنران همایش فصلی خانه احزاب، گفت: من جزو اولین کسانی بودم که در حزب جمهوری اسلامی عضو شدم و اهمیت حزب را از اینجا بدانیم که حزب جمهوری آنقدر مهم بود که حضرت امام (ره) دستور دادند از وجوهات شرعی هم برای حزب استفاده شود.
وی افزود: خانه احزاب در زمان دولت اصلاحات بسیار کارساز و مهم بود اما در دولت بعدی خانه احزاب از بین رفت، اکنون که خانه احزاب دوباره راه افتاده، باید بسیار کارساز و مفید باشد.
اشرفی اصفهانی در ادامه گفت: مردم در این انتخابات نقش بسزایی داشتند و نباید روحانی مردم را فراموش کند. کابینه قوی و کارساز متناسب با نیاز مردم می‌خواهیم. اگر من جای روحانی بودم به خانه تک تک مردم می‌رفتم و به خاطر حضورشان در انتخابات تشکر می‌کردم.
وی در ادامه به ماجرای سرودن برخی اشعار در نماز عید فطر امسال اشاره کرد و گفت: اگر به شخصی که در نماز عید فطر به رئیس‌جمهور توهین کرد، دسترسی داشتم حساب آن شخص را می‌رسیدم.

** خانه احزاب را باید تقویت کنیم/ همه برای تقویت دولت بسیج شوند
غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نیز در همایش فصلی خانه احزاب نسبت به اظهارات احمدی معاون سیاسی وزیر کشور مبنی بر این که ما از توسعه احزاب حمایت می کنیم انتقاد کرد و گفت: این اظهارات تعارف است و نشانه آن هم این است که به دو نفر از دبیران ملی و استانی اجازه دادند در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب که قرار است تصمیم گیری‌هایی اتخاذ شود، بدون حق رای شرکت کنند یعنی این که این دو نفر فقط تماشاچی خواهند بود.
وی ادامه داد: رسانه‌ها در کشور‌های جهان سوم باید جان بگیرند و احزاب قدرتمند شوند. امیدواریم کشور‌های جهان سوم به توسعه سیاسی برسند .
کرباسیچی در ادامه با بیان این که احزاب موجب تقویت نظام هستند و هیچ حزبی را قبول نداریم که بخواهد در مقابل یک نظامی در داخل نظام فعالیت کند،گفت: همان طور که دولت، شهید رجایی را تقدیم نظام کرده است، احزاب هم شهید بهشتی و ٧٢ شهید را تقدیم نظام کرده اند و هم اکنون هم در جمع احزاب کسانی هستند که چشم و دیگر اعضای بدنشان را به خاطر نظام از دست داده اند و اکنون هم هر اتفاقی بیفتد پای نظام ایستاده اند و این تصور که قدرت احزاب در مقابله با قدرت دولت و یا تضعیف دولت است تصور اشتباهی است.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات تمام شده و رقابت‌ها پایان یافته باید در مورد وضعیت کشور به جمع بندی برسیم و همه نیرو‌های سیاسی برای رفع مشکلات کشور و تقویت دولت بسیج شوند و دولت هم باید به نارسایی های کشور برسد.
وی در ادامه افزود: دولت سرمایه نظام است و نباید بعد از انتخابات با دل پر صحبت کنیم. ممکن است در انتخابات به خاطر فضای تبلیغاتی حاکم صحبت‌هایی شود، اما اینکه اکنون علیه قوا و شخصیت‌های کشور حرف بزنیم نه مصلحت کشور است و نه به نفع منافع ملی.
کرباسچی تأکید کرد: حکومتی قدرتمند است که احزاب در آن کشور قدرتمند باشد و نظام نباید فکر کند احزاب و رسانه‌ها در مقابل آن‌ها هستند.

** دولت باید بستری برای رشد احزاب فراهم کند
حسین کاشفی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز در همایش فصلی خانه احزاب، گفت: در جاهای مختلف قانون اساسی نقش مردم مطرح شده و چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به نظرات و خواست مردم احترام بگذاریم.
وی افزود: مردم فهیمانه پای صندوق رای آمدند و باید همانطور که مردم به وظیفه شان عمل کردند، دولت هم به وظیفه‌اش عمل کند و امانتدار خوبی باشد.
کاشفی در ادامه گفت: اگر حزب نداشته باشیم خودمحوری و فردگرایی شکل می‌گیرد. ما امروز درباره حزب دچار مشکلاتی هستیم که خانه احزاب باید به آن رسیدگی کند. باید کار را از خودمان شروع کنیم، حزب برای این آمده که دارای هدف بوده و در همه زمینه‌ها برنامه داشته باشد و نیرو تربیت کند. دولت سایه خوب است نه گروه‌های مافیایی و باید برای جاهای مختلف نیرو داشته باشد.
این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: باید با هم تعامل و گفت و گو داشته باشیم و بتوانیم حل مشکل کنیم و حزب اینگونه شکل می‌گیرد. دولت نباید احزاب را رقیب خود بداند و باید بستری برای رشد احزاب فراهم کند و در این صورت است که دارای آینده بهتر خواهیم بود.

** قانون فعالیت احزاب باید اصلاح شود
آذر منصوری عضو حزب اتحاد ملت ایران در همایش فصلی خانه احزاب ،انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه را برگ زرین دیگری بر ملت آگاه و صبور ایران عنوان کرد و گفت: انتخابات نه تنها تعیین سرنوشت است بلکه رویکرد نهادهای مردم سالاری است و خروجی صندوق ها نه تنها فضای چهار سال را تعیین می‌کند بلکه آینده کشور را در دست دارد.
وی افزود: انتخابات توسعه متوازن سیاسی و اقتصادی و فرهنگی است و در توسعه سیاسی نقش احزاب در پس و پیش از انتخابات اهمیت دارد.
این عضو حزب اتحاد ملت ایران در ادامه گفت: احزاب در بزنگاه ها می توانند انتخاب مردم را آگاهانه سازند و فعالیت نامزدها را هدفمند کنند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که فعالیت حزبی در کشور ما با مشکل مواجه است گفت: من به عنوان کسی که دو دهه است فعالیت حزبی می کنم و قانون احزاب را نیز مطالعه کرده ام ، می گویم این قانون بسیاری از فعالان سیاسی را گوشه نشین کرده است که باید اصلاحاتی در آن انجام شود و روش صدور پروانه فعالیت احزاب و باطل کردن آن و همچنین زیر نظر گرفتن فعالیت احزاب تغییر کند تا احزاب مستقل عمل کنند.

** در خانه احزاب باید کمیته های مطالبات مردم را فعال کنیم
شهاب الدین صدر نایب رئیس خانه احزاب نیز گفت: ‌احزاب و تشکل‌ها در برگزاری انتخاباتی پرشور، باهیجان و پرنشاط نقش مهمی دارند و در این انتخابات به درستی این نقش را ایفا کردند.
وی ادامه داد: ‌ نظام جمهوری اسلامی طی عمر با برکت خود خدمات زیادی به مردم ارائه کرده و آرامش اصلی کشور به برکت هدایت‌های مقام معظم رهبری است.
نایب رئیس خانه احزاب گفت:‌ پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم اهمیت فراوانی دارد ما باید در خانه احزاب کمیته‌هایی را فعال کنیم که مطالبات مردم را جمع بندی کنند تا به دولت ارائه دهیم و خانه احزاب در این زمینه می‌تواند بهترین کارکرد را داشته باشد.
صدر خاطرنشان کرد: در خانه احزاب سه جریان اصول گرا، اصلاح طلب و اعتدال حضور دارند به نظرم این جمع نمونه خوبی است که جریان‌های سیاسی در چارچوب قانون با هم بحث می‌کنند و اختلاف و درگیری هم ایجاد نمی‌شود.

** احزاب قدرتمندی در کشور وجود ندارد
حجت الاسلام محمد زارع فومنی یکی دیگر از سخنران های همایش فصلی خانه احزاب ،فت: در کشور ما احزاب مظلوم واقع شده اند، زیرا احزاب را قبول ندارند.
وی ادامه داد: برخی ها به هیچ وجه حاضر نیستند احزاب قدرتمندی در کشور وجود داشته باشد بنابراین احزاب نباید یکدیگر را تخریب کنند، باید به یکدیگر احترام بگذارند.
فومنی به قانون احزاب اشاره کرد و گفت: قانونی که اخیرا درباره احزاب به وزارت کشور رفته ، برده داری مدرن برای احزاب است و باید انتخابات از سوی خانه احزاب تحریم شود، ما چوب خشک نیستیم که در جلسه ای حضور پیدا کنیم و صحبت نکنیم. من دست موافق و مخالفم را می بوسم و تاکید می کنم وجدان بالاترین قاضی برای انسان است.

** تامین بودجه احزاب از سوی دولت نگاه درستی نیست
محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس و دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها نیز ،گفت: نگاه قانون اساسی بر مبنای اصل آزادی است و هیچ کس غیر از جمع اعضای خانه احزاب نمی تواند برای قانون فعالیت احزاب، پیگیرتر و دلسوزتر باشد هرچند که در این قانون گام‌هایی هم رو به جلو برداشته شده است از جمله اینکه دولت ردیفی در بودجه را برای آنان در نظر بگیرد.
وی افزود: البته معتقدم که این نگاه که بودجه احزاب از سوی دولت تامین شود، نگاه درستی نیست و استقلال احزاب را خدشه‌دار می‌کند هرچند که دولت هم در قبال احزاب وظایفی بر عهده دارد.
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: در قانون انتخابات هم، نگاه نسبت به احزاب، سلبی است تا ایجابی و سابقه عضویت در احزاب منحله احیانا به عنوان یکی از موارد برای رد صلاحیت مدنظر است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=225516

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر