1

عکاس میراث فرهنگی هویت بنا را نادیده نگیرد/ نگاه عاشقانه به آسمان

  • کد خبر : 226380
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۶ - ۹:۳۷

داریوش فردی پور عکاس معتقد است عکاسی از مکان های تاریخی نیازمند نکته سنجی و تمرکز عکاس است، چون در معماری خط ها و تقارن از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

داریوش فردی پور. عکاس

 نمایشگاه عکس‌های داریوش فردی پور با عنوان «گاهی عاشقانه به آسمان نگاه  کن» این روزها در گالری نامی خانه هنرمندان ایران برپاست، نمایشگاهی که در آن فردی پور مجموعه ای از عکس های خود را با موضوع میراث فرهنگی اصفهان، کاشان و یزد به نمایش گذاشته است.

فردی پور درباره فعالیت خود در حوزه عکاسی به خبرنگار مهر گفت: تمرکزم را در عکاسی تنها به عکاسی مستند اجتماعی و عکاسی از میراث فرهنگی نگذاشته ام و در عرصه عکاسی تبلیغاتی و خبری نیز فعالیت می کنم اما در نمایشگاه هایی که تاکنون برپا کرده ام بیشتر عکس هایم را از میراث فرهنگی به نمایش گذاشته ام. میراث فرهنگی و عکاسی از آن همواره برای من جذابیت داشته است و معتقدم عکاسی از بناهای تاریخی دید عکاس را قوی می کند.

وی ادامه داد: برای من عکاسی مستند از بناهای تاریخی جذاب و پر کشش است. معماران قدیم در کنار مولفه های ساخت، بر آن بودند فضاهایی را ایجاد کنند که برای ساکنان و مراجعه کنندگان در کنار زیبایی، آرامش بخش نیز باشد. برای آرامش بخش بودن یک بنا توجه به چند نکته مهم و ضروری است؛ یکی از آن ها ایجاد توازن و تناسب در اجزای ساختمان و قرینه سازی در آن است. توازن، زیبایی می آفریند و زیبایی آرامش می دهد.

این عکاس با بیان این مطلب که معماری بناهای تاریخی ایران سرشار از قرینه سازی های شگرف و بی نظیر است، بیان کرد: دنیای اطراف ما نیز سر شار از زیبایی هایی است که یا اصلا دیده نشده یا کمتر به چشم می آید. بسیاری از این زیبایی ها در زاویه نگاه استاندارد ما که خط مستقیم و روبرو است قرار ندارند، برای دیدن آنها باید نگاه و در کنار آن، حس همراه با آن را تغییر داده و از نگاه های کلیشه ای و سطحی بگذریم و عمیق تر و به تعبیری عاشقانه تر در جست وجوی شان باشیم. من در عکس هایم تلاش می کنم این زیبایی ها را به مخاطب نشان بدهند، متاسفانه بیشتر مردم در مواجهه با یک بنای تاریخی خیلی سطحی آن را نگاه می کنند و در بیشتر موارد زیبایی بنا از نگاه آن ها پنهان می ماند.

فردی پور ادامه داد: من در عکس هایم از بناهای تاریخی تلاش کرده ام که این زیبایی های مسحور کننده را با مخاطب شریک شوم. با این که در این سال ها از بناهای تاریخی شهرهای مختلف عکاسی کردم اما ترجیح ام این است که تمرکزم را در عکاسی بیشتر معطوف به میراث فرهنگی شهر اصفهان بکنم.

به گفته فردی پور شاید برخی تصور کنند که عکاسی از بناهای تاریخی امری ساده و پیش و پا افتاده است اما باید به این نکته توجه کرد که عکاسی از این مکان ها نیازمند نکته سنجی و تمرکز عکاس است. چون در معماری خط ها و تقارن از اهمیت بالایی برخوردار هستند و نمی توان به هر دلیلی با کراپ کردن بخشی از عکس را حذف کرد، چون نظم این خطوط و تقارن بهم می ریزد.

او درباره تغییراتی که در عکس های این مجموعه در فتوشاپ به وجود آورده است، گفت: چون من عکاسی مستند می کنم تلاش دارم که با نورسنجی دقیق پیش از ثبت عکس شرایطی را به وجود آورم که تغییری در عکس به وجود نیاورم اما گاه به دلیل کم و یا زیاد شدن شدت نور، رنگ عکس کمرنگ می شود. من در این جنس عکس تنها در این حد که نور را کم و زیاد کنم تا به رنگ های شاد و زنده دست پیدا کنم، تغییرات به وجود می آورم.

فردی پور در این نمایشگاه ۳۳ عکس در ابعاد ۴۰ در ۶۰ را در معرض دید مخاطبان گذاشته است. این نمایشگاه تا ۲۷ تیرماه در گالری نامی خانه هنرمندان ایران برپاست.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=226380

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر