1

وزیر خارجه قطر: کشورهای عربی هیچ مدرکی دال بر حمایت دوحه از تروریسم ارائه نکردند

  • کد خبر : 226442
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر امور خارجه قطر گفت: ۴۰ روز از بحران به وجود آمده در روابط قطر با برخی کشورهای عربی منطقه گذشته اما کشورهای تحریم کننده هیچ مدرکی دال بر حمایت قطر از تروریسم ارائه نکرده اند.

به گزارش ایرنا، وی در جریان سفر به ترکیه و در کنفرانس خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود افزود: بحران بر مبنای اتهامات ساختگی رسانه‌ای شکل گرفت و قطر از آغاز بحران بر آگاهی افکار عمومی عربی و بین المللی حساب باز کرد و افکار عمومی با هر اقدامی که صورت گرفت، به عنوان یک چالش برخورد کرد.
وی هدف از سفر به ترکیه را تداوم رایزنی میان دو کشور ذکر و بیان کرد: اقدامات غیرقانونی ظالمانه علیه قطر بر پایه اخبار ساختگی طراحی شده و بحران بر مبنای اتهامات ساختگی رسانه ای شکل گرفته است.
وی با تقدیر از موضع کشورهای دوست قطر در این بحران اظهار کرد: قطر بر این موضع خود تاکید دارد که باید هر بحرانی از طریق گفت و گو و احترام متقابل و بر اساس قانون بین المللی حل شود.
وی اضافه کرد: کشورهای تحریم کننده قطر مدعی مبارزه با تروریسم هستند اما با اقداماتی که در قبال قطر انجام می‌دهند، در واقع تلاشهای مبارزه با تروریسم را که ما انجام می‌دهیم، ناکام می‌گذارند.
وزیر امور خارجه قطر همچنین با اشاره به اینکه وجود پایگاه نظامی ترکیه در کشورش براساس توافق‌نامه میان آنکار و دوحه، تاکید کرد که دیگران حق اعتراض و دخالت در این خصوص را ندارند.
وی افزود: پایگاه نظامی ترکیه در قطر بر اساس توافقنامه رسمی میان آنکار و دوحه ایجاد شده و تا زمانی که توافق طرفین برقرار باشد، این پایگاه مستقر و فعال خواهد بود.
وی ادامه داد: ما به مذاکرات خود با طرف ترک در خصوص روابط دوجانبه و برنامه ریزی برای دیدار سران دوکشور و جلسات همکاری های عالی ادامه خواهیم داد و به افزایش سطح روابط ترکیه و قطر امیدواریم.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار گفت: رابطه با قطر برای ترکیه مهم است و هر دو طرف برای توسعه بیشتر این روابط تلاش می کنند.
وزیر خارجه ترکیه افزود: آنکارا به تلاش خود برای حل این بحران ادامه می دهد و بر این اساس رئیس جمهوری ترکیه تماس متعددی با رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در چارچوب جستجوی راه حلی برای این بحران داشته است.
وی گفت: ترکیه نمی‌تواند تحریم‌هایی را که به مردم قطر یا ملتهای منطقه آسیب می رساند، تایید کند.
به گزارش ایرنا، در پی تیرگی روابط ریاض و دوحه و تحریم قطر از سوی برخی کشورهای عربی، آنکارا به کمک قطر شتافت و روابط خود را با این کشور گسترش داد.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و یمن از روز پنجم ژوئن سالجاری تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.
همچنین عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین حریم هوایی خود را برای استفاده قطر ممنوع اعلام کردند و علاوه بر این، عربستان سعودی تنها مرز زمینی خود با قطر را بست و در پی آن کشورهای مالدیو، موریتانی و دولت طبرق لیبی نیز با متهم کردن قطر به اعمال ‘سیاست های مداخله گرایانه و حمایت از گروه های تروریستی’ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.
کشورهای عربی تحریم کننده قطر پیشنهادی ۱۳ ماده ای برای بهبود و عادی سازی روابط خود با دوحه مطرح کرده اند که یکی از مفاد آن تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر است.
ترکیه مخالف این پیشنهاد بوده و آن را دخالت در روابط داخلی سایر کشورها عنوان کرده و بر ادامه حمایت خود از قطر تاکید کرده است.
ترکیه که این روزها در عین حمایت جدی از قطر، در صدد ایفای نقش میانجی بین کشورهای عربی است، نتوانسته دولت های عربی مخالف قطر از جمله عربستان سعودی را برای ترمیم روابط متقاعد کند و در مقابل با اعزام نیرو و فعال کردن پایگاه نظامی در قطر، از سوی کشورهای مخالف قطر به نقض نقش بی طرفانه متهم شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=226442

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر