1

مرعشی: گزینه برتر هاشمی‌ است اما برای شهردار شدن نجفی تلاش می‌کنم/عارف می‌خواهد شهردار به او نزدیک باشد

  • کد خبر : 226596
  • ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴

این روزها پس از پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران نام او به عنوان شهردار مطرح است هرچند که مرعشی بارها اعلام کرده است علاقه‌ای به حضور در ساختمان خیابان بهشت ندارد اما با این وجود گفته می‌شود حضور او از سایر نامزدها برای تصدی این صندلی جدی‌تر است.

به گزارش افق نیوز، درباره احتمال حضور او در شهرداری تهران، سوابق اجرایی‌اش پس از انقلاب، مشکلات پیش‌روی شهرداری تهران، گزینه‌های احتمالی اصلاح‌طلبان برای صندلی بهشت، کابینه احتمالی دولت دوازدهم ،تشکیل دولت در سایه و….به گفتگو نشستیم که متن کامل مصاحبه ایلنا با حسین مرعشی به این شرح است:

گفته می شود شما سمت شهرداری تهران را نخواهید پذیرفت،‌علت آن چیست؟

این‌که من چرا علاقه‌مند به حضور در شهرداری نیستم بحث امروز و دیروز نیست اساساً معتقدم باید آزاد بود. آزادی را با چیزی عوض نمی‌کنم؛ در حال حاضر هرجا دلم بخواهد می‌روم، هر مصاحبه‌ای که بخواهم انجام می دهم اما وقتی مسئولیتی را می‌پذیری در قید و بند قرار می‌گیری. من آزادی خودم را نمی‌خواهم از دست بدهم. من یک “جو” علاقه به حضور در سیستم ندارم؛ من علاقه به خدمت دارم. تجربه کرده‌ام که آدم بدون داشتن مسئولیت‌های رسمی می‌تواند به جامعه خدمت کند.

برخی‌ها معتقدند شهرداری تهران کار سخت و دشواری دارد این نهاد هزار و یک مشکل دارد، آیا دلیل نپذیرفتن شما همین سختی هاست؟

کار شهرداری بسیار سخت است اما فشارها و تحمیل‌ها عامل نپذیرفتن من نیست، اگر بنا باشد من شهردار شوم اصلاً این مسائل برای من دغدغه نیست، حتی مشکلم بدهی‌های شهرداری نیست؛ مشکل من نهادها نیستند من خودم قصد ورود به سیستم رسمی را ندارم.

در چه صورتی شهردار تهران می شوید؟

دوستان به من لطف دارند و من را هم به عنوان گزینه شهرداری پیشنهاد دادند٬ اما من به علت نداشتن تخصص در این زمینه٬ پیشنهادشان را رد کردم اما اعلام کرده‌ام اگر بن‌بستی حاصل شد و شخصی این مسئولیت را نپذیرفت که بعید می دانم این اتفاق بیافتد شاید شهرداری را بپذیرم. البته گزینه برتر از نظر من محسن هاشمی است اما با توجه مصوبه آخر شورای پنجم مبنی بر عدم خروج عضوی از شورا٬ شهردار شدن او منتفی است. با این حال میثاق نامه‌ ای که لیست امید امضا کرده‌اند مانعی در راستای شهردار شدن هاشمی نبود. پس از او نیز گزینه برتر برای شهردار٬ از نظر من محمد علی نجفی است‌.در حال تمام تلاش خود را به کار بسته‌ام که اگر سازمان برنامه و بودجه به آقای نجفی پیشنهاد نشد سمت شهرداری را بپذیرد.

عده ای مطرح می کنند چون شخص مرعشی مخالفان زیادی دارد شهرداری را نمی پذیرد،‌تا چه حد این درست است؟

به نظر من مخالف تندرو نعمتی است. هیچ چیز بهتر از وجود یک مخالف تندرو و نقاد نیست. تجربه شخصی به من حکم می‌کند برای مدیران، مخالف مهم نیست این خود مدیر است که نشان می‌دهد چه توانایی دارد و تیم همراه چقدر ثابت قدم هستند.

نمی‌توانم و نمی‌گذارند هر دو، دو روی یک سکه هستند که من قائل به آن نیستم.مخالفین، مخالفند و ایرادی ندارند آنها تند هستند و شعار می‌دهند چه اشکالی دارد. هستند و نمی‌توانیم بگوییم که چرا وجود دارند.

آیا اقداماتی برای انتخاب شهردار در شورای عالی سیاست گذاری شده است؟

در حال حاضر دوستان ما برای انتخاب شهردار گرد هم نیامدند و در روزهای آینده راجع به این موضوع صحبت خواهند کرد. اما باید بگویم برخی از رفتارها دوستان ما را دلسرد می‌کند. گفته شده است که اعضای شورا باید معاونین شهردار را معرفی کنند اگر شهرداری که قرار باشد معاونش را با شورا هماهنگ کند به درد کار نمی‌خورد دیگر شهردار مستقل نیست. کسی که چنین کاری را انجام می‌دهد در واقع به دنبال کاسبی است و به دنبال این است که از نمد شهرداری برای خودش کلاهی درست کند.

به نظر شما شهردار تهران باید چه ویژگی داشته باشد؟

ابتدا باید این نکته یادآوری کنم جایگاه شهرداری متفاوت است ،‌زمانی شخص به آن شان و منزلت می بخشد مثل انتخاب محسن هاشمی و یک وقتی هم شهرداری به شخص اعتبار می دهد به فرض مثال مانند انتخاب حسین مرعشی. شورا باید شهردار لایق را انتخاب کند و باید پشتیبان شهردار باشد نه اینکه بخواهد در کار او دخالت کند.

برای انتخاب مدیران شهرداری هم باید ببینیم بهترین آدم کیست؟حتی اگر از جناح اصولگرایان باشد مشروط بر اینکه سلامت لازم را داشته باشد. شهردار آینده تهران باید عملکرد قابل دفاع داشته باشد و همین‌طور آبرومندانه رفتار کند.رسانه‌ها می‌توانند نقش نظارتی در این مورد ایفا کنند و حقیقت ماجرا را همانگونه که وجود دارد به افکار عمومی انتقال دهند.

گزینه آقای عارف مطرح شد، آیا می توان این گمانه زنی را جدی گرفت؟

از ابتدا هم شهرداری آقای عارف مطرح نبود و مشاهده کردید که خودشان هم تکذیب کردند او علاقه مند است که شهردار به او نزدیک باشد اما قطعا خودش ورود نخواهد کرد.

باید یادآوری کنم،‌مسئولیت‌ها در جمهوری اسلامی حکم مرده‌شوری را دارد که اگر کسی پیدا نشود واجب شرعی است که مرده شسته شود. ما جبهه‌ای پیروز شدیم و نگاه‌مان باید حتما ملی باشد که اگر به مسائل حداقل ملی نبود لااقل جبهه‌ای باشد. نباید حزبی برخورد کنیم.

شورای عالی سیاست گذاری برای برداشتن گام چهارم چه اقداماتی انجام داده است؟

شورای عالی سیاستگذاری برای تکمیل ساختارش دو ماه وقت گذاشت و موارد را بررسی کرد؛ فرم‌هایی تهیه شد که مراکز استان ها ارسال شده‌اند تا در آنجا ارزیابی شود که ضعف‌ها در کجا قرار داشته. دو مشکل عمده در شورا وجود دارد، نخست این‌که احزاب هم وزن نیستند، قوی ترین و ضعیف‌ترین حزب هر دو به یک میزان حق رای دارند و دوم اشخاص تاثیرگذار فراوانی وجود دارند که عضو حزب نیستند ما باید این نقصیه را برطرف کنیم.

افق نیوز
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=226596

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر