1

نقد عملکرد دولت باید منصفانه باشد/ نبود احزاب کار شورای نگهبان را سنگین کرده است

  • کد خبر : 226863
  • ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۶

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نقد عملکرد دولت اگر براساس قانون و در فضای منصفانه ای صورت گیرد، اثرگذار خواهد بود.

به گزارش ایرنا عباسعلی کدخدایی سه شنبه شب در یازدهمین همایش سالانه دانشجویان و اساتید ایرانی مقیم خارج از کشور در مشهد افزود: بیشتر نقدهایی که امروز در فضای رسانه ای کشور مطرح می شود، بر محور مسائل شخصی است و افراد فقط در انتقادهای خود مقامات را هدف قرار می دهند.
وی بیان کرد: نظام اسلامی عاری از خطا و اشتباه نیست و مشکلاتی در این نظام وجود دارد که مسئولان باید درصدد اصلاح امور برآمده و تلاش کنند نواقص را برطرف کنند.
کدخدایی اظهار کرد: جامعه اسلامی بی نقص نیست اما سیاه نمایی بیش از حد هم خارج از انصاف است، بی تردید نقش بارز و برجسته جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی را نمی توان انکار کرد و هجمه هایی که از هر طرف به ایران می شود دلیلی بر قدرت ما در منطقه است.
وی بیان کرد: اینکه کشور در برخی عرصه ها دچار مشکل است، دلیل نمی شود که چشممان را بر روی موفقیت های هم ببندیم.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: نقد عملکرد مسئولان مفید است اما نقد باید دارای معیار و ملاک بوده و نشانگرها در آن درست و سالم باشد، در غیر این صورت نقد مثمر ثمر نخواهد بود.
کدخدایی اظهار کرد: اخیرا نسبت به یک قرارداد نفتی در یکی از رسانه ها سخنانی مطرح شد که سراسر انتقاد به وزیر نفت بود و بعد از کلی هجمه به وزیر نفت، در انتهای مطلب اشاره به مشکل این قرارداد شده بود، و حال آنکه بهتر بود قرارداد را در چهارچوب علمی بررسی کنند که در آن صورت بدون آنکه به کسی تهمت یا افترایی وارد شود، همه نقد را می پذیرفتند.
کدخدایی گفت: در انتخابات اخیر، گروه های مختلف سیاسی حرف های زیادی به شورای نگهبان زدند اما هرگز مستندات و داده های خود را به شورا ندادند تا در مقابل پاسخ خود را دریافت کنند و این گونه نقد کردن هیچ اثری ندارد.
وی افزود: اگر ابزار نقد و انتقاد ما با معیارهای صحیح و نشانگرهای درست باشد، قبل از اینکه افراد و مسئولان را مورد هجمه و تهمت و افترا قرار دهیم، عملکرد آنها را نقد کنیم قطعا مورد پذیرش قرار می گیرد.
وی بیان کرد: طبیعی است که در نقد وقتی فرد مسئول را هدف قرار داده و به وی توهین می کنیم، فرد مقاومت کرده و در نتیجه عمل اشتباه همچنان تکرار می شود و جامعه هم منتفع نمی گردد.

*حقوق شهروندی در نظام اسلامی دولت و ملت را در برابر هم مکلف کرده است
سخنگوی شورای نگهبان گفت: دولت به عنوان یک نظام سیاسی موجود، در یک جامعه انسانی با مرزهای جغرافیایی مشخص شکل گرفته که وظیفه اداره جامعه را دارد اما از دیدگاه غرب و اسلام، دولت جایگاه متفاوتی دارد.
کدخدایی اظهار کرد: از دیدگاه نظریه پردازان غربی، دولت هدف غایی در جامعه است، چهره فرد در برابر دولت مخدوش است و دولت موجود برتری است که فرد و شهروندان جایگاهی نسبت به آن ندارند، پس از این منظر نمی توان حقوق شهروندی را تعریف کرد.
وی بیان کرد: هدف از تشکیل دولت در اندیشه اسلامی، خدمت رسانی مطلوب به جامعه است و از دیدگاه قانون اساسی حکومت وسیله ای برای هدایت جامعه است که آنرا در مسیر الهی قرار می دهد نه اینکه مسئولان از منصب خود سوء استفاده شخصی داشته باشند.
وی اظهار کرد: بر این اساس دولت و شهروندان هر یک حقوقی دارند، هم دولت باید وظایف خود را به خوبی انجام دهد و هم شهروندان تکالیفی دارند؛ که تامین رفاه، افزایش سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه ها، تعلیم و تربیت، تامین آزادی های فردی و اجتماعی و سیاسی، احیای حقوق عامه و گسترش عدل از تکالیف دولت است.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در مقابل امر به معروف و نقد دولت از حقوق شهروندان است، اما در مقابل انجام تعهدات عمومی از سوی مردم تکلیف آنهاست و مردم حق تضعیف حاکمیت را ندارند.
کدخدایی اظهار کرد: اگر در چهارچوب رعایت حقوق متقابل مردم و دولت عمل شود، به یک جامعه شایسته و دارای اعتبار ملی دست می یابیم که از روند انحراف آن جلوگیری می شود و بدخواهان و دشمنان را ناامید می کند، این جامعه می تواند در مسیر رشد و توسعه حرکت کند.

*اعلام محتوای پرونده های افراد در انتخابات، قانونی نیست
سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر موضوعی شفاف نبود یا افراد ذینفع درباره آن مطلع نبودند، به این معنا نیست که حقی از فردی تضییع شده است اما به دلیل وجود ساختار قوانین انتخاباتی در کشور، برخی مسائل در مورد نامزدها نمی تواند شفاف مطرح شود.
کدخدایی افزود: وقتی فردی در انتخابات ثبت نام می کند براساس قانون باید از شرایط ویژه ای برخوردار باشد، به همین منظور مرجعی مسئولیت احراز صلاحیت افراد براساس قانون را دارد اما در حوزه مسائل شخصی افراد نمی توان همه چیز را شفاف برای مردم بیان کرد.
وی اظهار کرد: قانونی مبنی بر اعلام محتوای پرونده های مربوط به اشخاصی که صلاحیت آنها برای شرکت در انتخابات از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است، وجود ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: برای افرادی که به شورای نگهبان مراجعه کرده و علت عدم احراز صلاحیت خود را جویا شوند، دلایل و مستندات گفته می شود اما علنی کردن آن خلاف قانون است.
کدخدایی اظهار امیدواری کرد که در بازنگری قوانین مربوط به انتخابات، به گونه ای دیگر در مورد بررسی صلاحیت ها نگریسته شود تا قوانین دست شورای نگهبان را باز بگذارد و دیگر ابهامی برای مردم باقی نماند.
وی بیان کرد: همه مذاکرات در شورای نگهبان ثبت و ضبط می شود اما حکمی مبنی بر انتشار این مذاکرات را نداریم.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: آنچه در صلاحیت شورای نگهبان است فقط مربوط به بررسی صلاحیت افراد و صحت یا عدم صحت انتخابات است لذا همه موارد مربوط به تخلفات در انتخابات سال ۸۸ و انتخابات سال ۹۶ به قوه قضاییه ارسال شده است.
وی افزود: قبلا قوه قضائیه نسبت به رسیدگی به شکایات انتخاباتی به سرعت وارد عمل نمی شد اما در انتخابات سال ۹۶ قوه قضائیه از قبل تمهیداتی اندیشیده بود تا پیگیری تخلفات و بررسی شکایات منظم تر انجام گیرد لذا در اذهان عمومی این گونه تصور شد که قوه قضائیه در دوره های قبلی انتخابات به شکایات رسیدگی نمی کرده است.

* نبود احزاب، کار شورای نگهبان را سنگین کرده است
سخنگوی شورای نگهبان گفت: کثرت ثبت نام افراد در انتخابات از دوره هفتم مجلس آغاز شد و عده ای درصدد برآمدند تا با به راه انداختن نهضت حداکثری برای ثبت نام، به گونه ای شورای نگهبان را زمین بزنند که این رویه تا آخرین انتخابات ادامه داشته است.
کدخدایی با تاکید بر لزوم ایجاد الزاماتی در قوانین انتخابات، افزود: از سال ۱۳۶۰ که قوانین انتخابات تدوین و الزامی شد، افراد براساس اعتقادات خود وارد عرصه انتخابات می شدند لذا تعداد افراد بسیار اندک اما رقابت اعتقادی بود، پس از آن با تغییر فضای سیاسی کشور، رقابت در عرصه سیاسی تغییر کرد و بسیار سنگین شد اما روشها و قوانین بدون تغییر باقی ماند و این مساله مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی افزود: اشکال دیگر در نظام انتخاباتی کشور عدم فعالیت احزاب است، در کشورهای دیگر احزاب به عنوان نهادهای پالایشگر بهترین افراد را برای انتخابات معرفی می کنند و این مساله از کثرت کاندیداها جلوگیری می کند اما در کشور ما هنوز احزاب به معنای اثرگذار در حوزه انتخابات ورود پیدا نکرده اند و فقط شورای نگهبان مسئولیت تایید صلاحیت افراد را برعهده دارد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: اشکال دیگر در نظام انتخاباتی، مدرک تحصیلی افراد است، از یک سو ملاک انتخاب افراد براساس مدرک تحصیلی تغییر کرد و داشتن تحصیلات بالا شرط ثبت نام در انتخابات شد که با توجه به شمار بالای افراد دارای تحصیلات عالیه در کشور، به طور قطع ثبت نام شدگان در انتخابات نیز فراوان بودند.
وی افزود: در کشورهای دیگر موانعی مانند گذاشتن وثیقه در برابر داشتن تعداد مشخصی رای در انتخابات گذاشته شده است تا از کثرت ثبت نام جلوگیری شود اما در کشور ما این وثیقه وجود ندارد.
کدخدایی اظهار کرد: چند ماه قبل سیاست های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد که با تبعیت از آنها قطعا بزودی نظام انتخابات در کشور ساماندهی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=226863

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر