1

وزیر دفاع قطر: پس از محاصره قطر، ایران تنها راه تنفس را به روی حریم هوایی ما باز کرد

  • کد خبر : 227344
  • ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶

وزیر دفاع قطر با اشاره به روابط حسنه کشورش با ایران تأکید کرد که در پی محاصره قطر از سوی کشورهای عربی، ایران حریم هوایی خود و تنها راه تنفس را به روی قطر گشود.

«خالد بن محمد العطیه» با اشاره به اینکه ایران کشوری همسایه و شریک قطر در میدان گاز شمالی است، گفت که همکاری ما با ایران الزامی است و علاوه بر آن حسن همجواری نیز وجود دارد.

وی افزود: پس از آنکه برادران ما حریم هوایی خود را به روی قطر بستند، این ایران بود که حریم هوایی خود و تنها راه تنفس را به روی قطر گشود و برخی مایحتاج غذایی ما را تأمین کرد بنابر این «آیا جزای احسان و نیکی چیزی جز نیکی است؟».

العطیه در مصاحبه با شبکه روسیا‌الیوم، روابط با ترکیه را استراتژیک خواند و گفت که اصول ترکیه با اصول قطر در خصوص حق ملت‌ها برای آزادی، عدالت و برابری، یکی است.

*رفع محاصره پیش‌شرط گفت‌وگو با محاصره‌کنندگان

وزیر دفاع قطر تصریح کرد که چنانچه کشورهای محاصره‌کننده قطر به این محاصره ادامه دهند در آن صورت قطر نیز به سازوکار بین‌المللی و قانونی متوسل خواهد شد و رفع محاصره نیز پیش‌شرط گفت‌وگو با کشورهای محاصره‌کننده است.

 

مانور مشترک آمریکایی، ترکی و قطری بزودی برگزار می‌شود

العطیه گفت که روابط قطر و آمریکا قدیمی است و ما عضو ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم هستیم و وجود پایگاه ترکیه در دوحه نیز هیچ تناقضی با پایگاه آمریکا ندارد بلکه ترکیه عضو ناتو و متحد آمریکاست.

وی اشاره کرد که بزودی مانور مشترک بین نیروهای قطری، ترکی و آمریکایی برگزار خواهد شد.

 

امیر قطر حقایق را بیان کرد

وزیر دفاع قطر همچنین اظهار داشت که امیر قطر در سخنرانی اخیر خود به بیان حقایق پرداخت و از همان ابتدای بحران سعی داشت شهروندان قطری و اتباع خارجی را مخاطب قرار دهد اما این سخنرانی خود را به تعویق انداخت تا زمینه برای میانجی‌گری امیر کویت فراهم شود و در سخنان اخیر نیز بر دو شرط اصلی برای گفت‌وگو تأکید کرد: نخست عدم خدشه‌دار کردن حاکمیت قطر و دوم اینکه هر چیزی در میز مذاکره مطرح می‌شود برای همه کشورها الزام‌آور است و بایستی همه به توافقات پایبند باشند.

 

تأکید بر راه‌حل سیاسی در یمن

وزیر دفاع قطر همچنین راه‌حل سیاسی را تنها گزینه برای حل بحران یمن برشمرد و گفت که خروج قطر از ائتلاف بین‌المللی علیه یمن بنا به خواسته قطر نبوده بلکه آنها از دوحه خواستند که این ائتلاف را ترک کند با وجود اینکه شماری از نظامیان قطر در جنوب یمن کشته و زخمی شده‌اند اما آنها نیروهای مسلح قطر را بعد از این همه جانشفانی بدنام کردند.

العطیه همچنین به سخنان سفیر یکی از کشورهای محاصره کننده قطر در مسکو که گفته بود نیروهای قطری علیه نیروهای اماراتی در یمن توطئه کرد، اشاره و تأکید کرد که این سخنان وی صحت ندارد.

وی افزود که قطر در ابتدای بحران یمن راه‌حل سیاسی پیش از اقدام نظامی را پیشنهاد کرد اما با این حال من باب «برادرت را یاری کن چه ظالم باشد یا مظلوم» در ائتلاف بین‌المللی شرکت کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=227344

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر