3

ارزیابی وزرای پیشنهادی حسن روحانی

  • کد خبر : 229040
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱

«کابینه فراجناحی نیست و اسامی بیشتر از یک یا دو جناح سیاسی در کشور است. میانگین سنی ۵۸ سال نشان می دهد کابینه جوان نشده است. گرچه یکی از گزینه ها متولد پس از انقلاب است اما این برای جوانگرایی کافی نیست. درباره کارآمدی هم به نظر می رسد نیروهای کارآمد بیشتری بودند که آقای روحانی می توانست از آن ها دعوت به همکاری کند.»

ارزیابی وزرای پیشنهادی حسن روحانیفرارو- رییس جمهور بالاخره پس از گمانه زنی ها و بحث های فراوان وزرای پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. پس از معرفی وزرا، رسانه ها، فعالان سیاسی و مردم در شبکه های اجتماعی به ابراز نظر درباره لیست اعلام شده پرداختند.

به گزارش فرارو، بیشتر واکنش ها حول این مسئله می چرخد که روحانی کابینه ای حداقی معرفی کرده است و از برخی وعده های خود عقب نشینی داشته است.

سن کابینه باز هم خبرساز شده و منتقدان می گویند میانگین سنی کابینه بالاست و دولت آینده باز هم دولتی پیر خواهد بود. اصلاح طلبان همچنان از منتقدان جدی کابینه هستند و فعالان مدنی از عدم معرفی وزیر زن گلایه دارند.

صادق زیباکلام  استاد دانشگاه درباره ترکیب وزرای پیشنهادی حسن روحانی به مجلس به خبرنگار فرارو گفت: «این لیست همان چیزی است که در روزهای اخیر اعلام شد و گلایه های فراوانی را در پی داشت. در مراسم تحلیف لیست قطعی کابینه اعلام نشد، انتظار می رفت لیستی که در رسانه ها دست به دست می شد در دقیقه نود دچار تغییرات مهمی شود، اما اینگونه نشد و گلایه ها پابرجا ماند.»

زیباکلام ادامه داد: «ما می توانیم تا قیامت از آقای روحانی گلایه کنیم که چرا هیچ وزیر زن، اهل تسنن  و یا کردی معرفی نکرده است، اما این گلایه های هیچ دردی را دوا نمی کند. اتفاقا اگر وزیر زن، اهل تسنن و یا کرد در کابینه معرفی می شد جای شگفتی بسیار زبادی داشت.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «اگر زمان به عقب برگردد برای پیروزی روحانی خیلی بیشتر خواهم دوید. شاید اکنون عده ای بگویند این کابینه هولناک است ولی اگر روحانی رییس جمهور نشده بود با کابینه هولناک تری روبه رو بودیم. همین کابینه جای شکر دارد.»

زیباکلام با اشاره به نامه سرگشاده اش به رییس جمهور درباره کابینه گفت: «ما مطالباتمان را مطرح می کنیم تا اتفاق بیافتد. تا مطالبات مطرح نشود هیچ وقت هیچ اتفاق برجسته ای رخ نخواهد داد. باید سیاستمداران بفهمند که خواسته ها و کف مطالبات مردم و جریان توسعه گرا و ترقی خواه کشور چیست. ما گفتیم که وزیر زن، کرد، سنی  و… داشته باشیم تا در ۴ سال آینده در کابینه مثلا آقای جهانگیری به این مطالبات برسیم.»

زیباکلام در ادامه به  ایراد اساسی دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: «مهمترین ایراد بخش اطلاع رسانی دولت است که اساسا تعطیل بود. اگر رسانه ها و روزنامه های اصلاح طلب و مستقل نبودند دولت روحانی چه می کرد؟ دولت از نظر اطلاع رسانی بسیار ضعیف است  و از طرف دیگر نمی دانم اساسا وظایف افرادی چون حسام الدین آشنا در دولت چیست؟»
او افزود: «تنها کار مهم دولت یازدهم در عرصه اقتصادی کنترل تورم بود. دولت در این زمینه موفق بود اما برای کنترل تورم از آن طرف بام افتاد. تبعات سیاست های ضد تورمی باعث شد، رکود عمیق تر شود. سیاست های انقباضی مانع از توسعه و رشد و در نتیجه اشتغال زایی هستند.»
او درباره چینش اقتصادی کابینه گفت: «من درباره ایده های آقای کرباسیان گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد اطلاعی ندارم ولی پیش از این از آقای نیلی حرف های حسابی و خوبی شنیده بودم. از نهاوندیان و نوبخت هیچ حرف حسابی نشنیده ام.»
این استاد دانشگاه از عملکرد طیب نیا تمجید کرد و گفت: «آقای طیب نیا آمد که تورم را کنترل کند، این کار را کرد و رفت. الان نوبت این است که دولت مسئله بیکاری را کنترل کند، حل این مسئله نیز با سیاست های انقباضی امکان پذیر نیست.»
زیباکلام درباره چینش فرهنگی کابینه نیز اظهار کرد: «درباره تیم وزرای فرهنگی هیچ چیز ندارم بگویم. هیچ فرقی ندارد که وزیر آموزش و پرورش زیباکلام باشد یا حسین آقا سوپری محله ما. از نظر من خانم مولاوردی برای این پست مناسب بود چرا که انتخابی نمادین بود.»

او تاکید کرد: «معتقدم وزیر آموزش و پرورش قدرت مانور ندارد. این وزارتخانه ۹۵ درصد بودجه اش صرف پرداخت حقوق می کند دیگر کاری از وزیر ساخته نیست. کتاب های درسی را شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین می کند، سیاست ها را هم این شورا تعیین می نماید. وزیر کاره ای نیست بالاترین کاری که می تواند بکند این است که عملکرد تخریبی نداشته باشد.»

زیباکلام درباره گزینه وزارت ارشاد هم گفت: «وزیر ارشاد هم کاره ای نیست. سیاست ها از جاهای دیگر مشخص می شود. آقایی می گوید کنسرت تعطیل شود، تعطیل می شود. در بحث کتاب ممیزی ها از مراجع بالاتر صورت می گیرد.»

او درباره وزارت علوم نیز اظهار کرد: «اگر گزینه وزارت علوم افراد شجاعی هم چون فرجی دانا یا توفیقی باشند می تواند عملکرد مناسبی داشته باشند در غیر اینصورت وزیر علوم نیز سرشته کار را در دست ندارد. من معتقدم بالاترین خدمتی که وزیر علوم می تواند انجام دهد این است که دخالت نهادهای خارج از دانشگاه در امور  دانشگاه ها را متوقف کند.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=229040

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر