1

جای دولت بودم به این راحتی چنین تغییراتی اعمال نمی‌کردم

  • کد خبر : 229216
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷

بیشتر وزارتخانه‌های دولت، سیاسی شده و حتی به نیروی خدمات یک مجموعه سیاسی نگاه می‌شود؛ در دنیا دولت‌ها و وزرا تغییر می‌کنند و بقیه کارشناسان در جایگاه خود حضور دارند

خبرگزاری فارس: بیشتر وزارتخانه‌های دولت، سیاسی شده است/ تیم اقتصادی دولت جدید قوی‌تر نشده است/جای دولت بودم به این راحتی چنین تغییراتی اعمال نمی‌کردم

به گزارش افق نیوز به نقل از دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم تبریز در مجلس، مسعود پزشکیان با اشاره به معرفی وزرای کابینه دولت دوازدهم به مجلس و چینش تیم اقتصادی کابینه، اظهار داشت: تیم اقتصادی دولت جدید تغییر چندانی نکرده است و نه تنها تیم اقتصادی دولت جدید قوی‌تر نشده، بلکه یک ظرفیت و مهره خوب به اسم طیب‌نیا را نیز از دست داد، چراکه طیب‌نیا فردی باتجربه بود و کرباسیان نیز که به جای وی معرفی شده، یکی از معاونان طیب‌نیا بوده و اینکه چه اتفاقی افتاده که طیب‌نیا برداشته شده و آقای کرباسیان آمده و چه برنامه‌ای برای این وزارتخانه دارد، مشخص نیست.

وی افزود: طیب‌نیا از لحاظ علمی و تجربه کاری در سطح بالایی بود و دولت باید توضیح دهد که چگونه وی برداشته شده و یکی از معاونانش در سمت وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم به مجلس معرفی شده است.

بنده معتقد به تغییرات زیاد در سیستم نبودم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده معتقد به تغییرات زیاد در سیستم نبودم، ادامه داد: تغییر باید در جهت‌گیری‌ها و مهارت‌های وزرا ایجاد شود و اگر شخصی در سیستم اشتباهی انجام داده، باید اشتباهات وی اصلاح و نقاط مثبت تقویت شود.

پزشکیان یادآور شد: باید بیان شود که فلان شخص با فلان توانمندی در این دوره چه اقداماتی انجام می‌دهد تا مجلس به آن رأی دهد، در این دوره جدید تا این افراد بخواهند برنامه بنویسند و برنامه را اجرا کنند زمان زیادی نیاز است.

هر شخصی که بخواهد وارد کابینه شود باید ابتدا مشکلات را شناسایی کند

وی با بیان اینکه هر شخصی که بخواهد وارد کابینه شود باید ابتدا مشکلات را شناسایی کند، تأکید کرد: ممکن است هر وزیر جدیدی که انتخاب می‌شود هر اتفاقی را به گردن مدیر گذشته بیندازد، پس اگر به دنبال اصلاح راه و ادامه مسیر هستیم، باید در چارچوب قانون فعالیت کنیم، چراکه قانون است که در بخش‌های مختلف کشور مبنا و پایه کارشناسی، علمی و تجربی دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: دولت لایحه‌ای مبنی بر لایحه تفکیک وزارت صنعت از بازرگانی به مجلس ارائه کرد، بنابراین مشخص می‌شود که این تهدید همیشه در بدنه دولت وجود داشته که دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی در یکدیگر قابل جمع شدن نیستند و دولت احساس کرده که وزارت صنعت و بازرگانی باید از یکدیگر جدا شود.

پزشکیان تبیین کرد: اگر این دو وزارتخانه از یکدیگر تفکیک شود این خطر وجود دارد که شخصی که از وزارت بازرگانی سررشته دارد از وزارت صنعت اطلاعی نداشته باشد که درباره شریعتمداری نیز به همین صورت است که شریعتمداری تجربه بازرگانی زیادی داشته، اما در بخش صنعتی تجربه چندانی ندارد.

وی افزود: نبود مجید انصاری در کابینه جای سؤال دارد چراکه آقای انصاری برای دولت کار کرده و اینکه چرا از سیستم حذف شده، جای سؤال است.

رأی دادن صرف به برنامه وزرا حرف است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگزینی بیطرف به جای چیت‌چیان در وزارت نیرو، ادامه داد: بیطرف سابقه حضور و سکانداری وزارت نیرو را دارد، اما چیت‌چیان نیز اقدامات خوبی در این وزارتخانه داشته و اینکه چرا برکنار شده و بیطرف به جای او انتخاب شده، جای سؤال است.

پزشکیان با بیان اینکه شناخت خوبی از آقای آذری جهرمی ندارم و نمی‌توانم نظر خاصی درباره ایشان ارائه کنم، مطرح کرد: رأی دادن صرف به برنامه حرف بوده و منطقی نیست، چراکه ممکن است حرف‌های خوبی زده شود، اما شاید نتوان در عمل آن را اجرایی کرد، بنابراین باید دید که در نهایت در عمل چه می‌شود.

کابینه دولت دوازدهم الزاماً نباید از یک گروه یا جریان خاص باشد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرازی از سخنان حضرت علی(ع) افزود: حضرت علی(ع) در ویژگی‌های کارگزاران ذکر می‌کنند که کارگزار باید فردی باتجربه، امتحان پس داده، خوش سابقه و مبری از هرگونه تهمت باشد.

وی با بیان اینکه الزاماً نباید کابینه از یک گروه یا جریان خاص باشد، ادامه داد: هر شخصی که کارشناس‌تر باشد باید در کابینه حضور داشته باشد، البته طبیعی است که شخصی که از لحاظ تفکرات سیاسی با دولت همفکر است در بخش های سیاسی به کار گرفته شود، اما در وزارتخانه‌هایی که سیاسی نیستند باید مهارت و تجربه فرد ملاک انتخاب قرار گیرد.

بیشتر وزارتخانه‌های دولت سیاسی شده است

پزشکیان با انتقاد از اینکه متأسفانه بیشتر وزارتخانه‌های دولت، سیاسی شده و حتی به نیروی خدمات یک مجموعه سیاسی نگریسته می‌شود، یادآور شد: در حالی که در دنیا نیز دولت‌ها و وزرا تغییر می‌کنند و مابقی کارشناسان در جایگاه خود حضور دارند، اما در ایران با تغییر یک استاندار بیشتر فرمانداران و رؤسای ادارات نیز به ترتیب تغییر می‌کنند و به همین نحو نیز تمام سیستم تغییر می‌کند.

وی بیان کرد: دیگر در سیستم اداری و اقتصادی عنوان کارشناس وجود ندارد، پست کارشناسی موجود است، اما فرد منتخب کارشناس نیست و اسمش کارشناس بوده، اما در واقع کارشناس واقعی نیست، فردی که دو ماه آمده چه تجربه‌ای دارد، حتی اگر اسم کارشناس روی آن گذاشته شود.

جوان و پیر از لحاظ مدیریتی محلی از اعراب ندارد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جوان و پیر از لحاظ مدیریتی محلی از اعراب ندارد، ادامه داد: آیا شخصی که کاردان‌تر و باتجربه‌تر است باید کنار گذاشته شود و شخص جوان در کابینه حضور یابد؟ به چه علت در کجای دنیا اینگونه رفتار می‌کنند؟ البته اگر شخصی کاردان، باتجربه و باسابقه بوده، طبیعی است که جوان بودن بهتر از جوان نبودن است.

پزشکیان با اشاره به اینکه علم و مهارت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، اظهار کرد: در ابتدای انقلاب که جوان‌ها روی کار آمدند به این دلیل بود که مسن‌ها با حکومت همراه نبودند و گفته می‌شد که افراد باتجربه ضد انقلاب و جاسوس هستند، به همین دلیل کنار گذاشته شدند، اما اکنون که ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد، اگر حرف گذشته زده شود مشخص می‌شود که هیچ رشدی صورت نگرفته است.

کشور به دلیل اینکه به تجربه احترام نمی‌گذارد،  دچار مشکل می‌شود

وی افزود: بنده اگر هم‌اکنون موردی را در سیستم بهداشت و درمان مشاهده کنم، متوجه می‌شوم که تا آخر چه اتفاقی می‌افتد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور به دلیل اینکه به تجربه احترام نمی‌گذارد، دچار مشکل می‌شود، توضیح داد: در ابتدای انقلاب اسلامی نیز انقلاب فرهنگی به دلیل عدم مهارت کافی و مبانی علمی نتوانست با موفقیت پشت سر گذاشته شود.

حافظان قرآن چرا الگوهای مدیریتی، اقتصادی و سیاسی نیستند؟

پزشکیان تصریح کرد: علم داشتن، علم را درک کردن و درک علم را توانستن هر کدام یک دهه زمان نیاز دارد، صرف اینکه ۴ کتاب حفظ شود، نمی‌توان اسم آن را علم گذاشت.

وی افزود: حافظان قرآن چرا الگوهای مدیریتی، اقتصادی و سیاسی نیستند، آیا قرآن بد است و قرآن رهنمود نمی‌دهد؟ خیر چون قرآن را نمی‌فهمیم و نمی‌توانیم به آن عمل کرده و از آن بهره ببریم.

اگر من جای دولت بودم به این راحتی چنین تغییراتی اعمال نمی‌کردم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر وزیری اشتباهات و نکات مثبتی در کارنامه خود داشته است، ادامه داد: اگر وزیری در حال حاضر اشتباهی داشته، آیا تضمینی وجود دارد که نفر بعدی اشتباه نکند، به نظر بنده باید اشتباه هر فردی به وی گوشزد و با آموزش رفع شود تا این اشتباه بار دیگر تکرار نشود و این فرد برای کشور سرمایه شود.

پزشکیان اظهار کرد: اگر من جای دولت بودم به این راحتی چنین تغییراتی اعمال نمی‌کردم، بنابراین اگر افراد دولتی خلاف قوانین عمل می‌کردند، باید به آنها گوشزد می‌شد که نباید خلاف قانون عمل می‌کردند و با مجلس در چارچوب قانون تعامل می‌شد که آنچه مبنای قانونی داشته، اجرا شود و اگر اشتباهی بوده قول داده می‌شد که تکرار نشود.

اگر دولت بپذیرد قانون را اجرا کند، مشکلی به وجود نمی‌آید

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل آنجا بوده که وزیری جناحی، سیاسی و خلاف قانون عمل می‌کند و دولت به جای رفع مشکل، افراد را تغییر می‌دهد، بنابراین اگر دولت بپذیرد قانون را اجرا کند و مجلس بپذیرد که بر قانون نظارت کند مشکلی به وجود نمی‌آید و اگر ضعفی در اجرای قانون وجود دارد باید کمک کرد که اصلاح شود.

پزشکیان با بیان اینکه انسان‌ها منابع باارزش و قیمتی هستند، ادامه داد: برخورد با انسان‌ها برخورد ساده‌ای نیست و اگر به یک شخصی میدان و امکانی داده شود و این فرد در این میدان تمرین کند و به یکباره رها شود، مشخص نیست چه سرانجامی پیدا می‌کند.

۴۰ سال است که افراد انتخاب می‌شوند و پس از مدتی زیرپای آنها کشیده می‌شود

 وی  یادآور شد: هنر کسی که این فرد را انتخاب کرده، این است که فرد را تقویت کرده و بالا بکشد و هنر این نیست که زیر پای فرد خالی شده و به زمین زده شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۴۰ سال است که افراد انتخاب می‌شوند و پس از مدتی زیرپای آنها کشیده می‌شود، افزود: اگر به طول این ۴۰ سال نگاه شود چند فرد علمی و باتجربه را می‌توان نام برد که نامش برده شود و انگ‌های مختلف به آن نچسبانند.

نمی‌توان با تغییر وزرا، سیستم را اصلاح کرد

پزشکیان ادامه داد: هیچ گاه در کشور نتوانستند ضعف‌ها را اصلاح کنند، بلکه ضعف‌ها همیشه بزرگ شده تا بزرگان به زمین زده شوند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس دهم با بیان اینکه براساس تجربه و واقعیت‌ها نمی‌توان با تغییر وزرا، سیستم را اصلاح کرد، تصریح کرد: آیا جلسه‌ای به عظمت تحلیف ریاست جمهوری در این حد بود که تنها یک نقطه ضعف آن بزرگ شود؟ آیا نقاط قوت آن نمی‌توانست بزرگ‌نمایی شود؟ درست است که نقطه ضعف قابل قبول نبود، اما متأسفانه نقاط قوت رها شده و تنها به نقاط ضعف پرداخته شده است.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=229216

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر