2

چگونگی درمان سم آزار دهنده دراکولا

  • کد خبر : 229416
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به خطرات گزش حشره دراکولا در مناطق شمال ایران، چگونگی درمان سم آزار دهنده دراکولا را تشریح کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان غذا و دارو، یسنا به‌منش، افزود: حشره دراکولا کاملا شبیه مورچه و کمی بلندتر و کشیده‌تر است و بدنش به‌طور یک درمیان به رنگ سیاه و مایل به قهوه‌ای است.
وی اضافه کرد: حشره دراکولا نیش نمی‌زند و گاز نمی‌گیرد بلکه ترکیبات سمی و محرکی را ترشح می‌کند که باعث ایجاد زخم در محل عبور خود از روی پوست شده و منجر به صدمات بافتی، زخم و تاول می‌شود.
وی درباره نشانه های ترشح ناشی از حشره دراکولا بر روی بدن، گفت: ترکیبات سمی و محرک ترشحات این حشره روی پوست ایجاد قرمزی به همراه تاول یا جوش‌های کوچک همراه با خارش می کند که در انتها ورقه ورقه و پوسته می شود.
دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو ادامه داد: با وجود آنکه این حشره نیش نمی زند و فاقد گزیدگی است اما زخم ناشی از سم حشره، آزاردهنده است.
به منش افزود: این حشره در نقاط شمالی ایران زندگی کرده و در فصل تابستان با شروع گرمای هوا شیوع پیدا می‌کند. نام محلی حشره « بند» است و مسیر حرکت حشره یا موضعی که آغشته به سم و ترشحات حشره می‌شود و اغلب در نواحی سر، صورت و یا دست است.
وی به مسافران مناطق شمال کشور توصیه کرد تا هنگام توقف در فضای آزاد لباس آستین دار بپوشند و موقع خواب از پشه بند و وسایل دورکننده حشره استفاده کنید.
به منش تاکید کرد: از کشتن حشره بر روی پوست باید جدا خودداری شود. اگرچه زخم ناشی از سم این حشره خودبخود بهبود می‌یابد ولی می‌تواند بسیار آزاردهنده و همراه با درد باشد.
دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو درباره اقدامات و کمک‌های اولیه برای گزش دراکولا گفت: درمان قطعی برای سم حشره دراکولا یا بند وجود ندارد و عارضه بعد از مدتی خودبخود خوب می‌شود.
وی افزود: له شدن حشره دراکولا یا بند روی پوست یا خاراندن پوست، موجب انتشار سم و تشدید زخم‌های روی پوست خواهد شد.
به منش افزود: برای کاهش عارضه پوستی سم حشره دارکولا، می‌توان در ساعات ابتدایی با آب و صابون معمولی محل عارضه را شستشو داد و با الکل سفید، ضدعفونی و سپس خشک کرد.
به گفته وی، با تمیز نگه داشتن محل عارضه می‌توان از بروز مشکلات ثانویه از جمله عفونت‌های باکتریایی جلوگیری کرد همچنین هرچه پوست مرطوب‌تر باشد شدت عارضه بیشتر است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=229416

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر