3

عکسی که تاریخ را روایت کرد

  • کد خبر : 229551
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹

نگاه پرصلابت شهید محسن حججی در عکسی که این روزها تایم لاین شبکه های اجتماعی را تبدیل به مجلس روضه کربلا کرده ؛ انگار قهرمانی اسطوره ای در حال روایت خلاصه تاریخ است.

نگاه محسن حججی محور اصلی عکسی است که بار اول نوادگان شمر و خولی و حرمله منتشر کردند تا رعب افکنی کنند، بی خبر از آنکه این عکس، خود، حماسه ای مصور است؛ نمایشی همزمان از صلابت نگاه شیربچه ای ایرانی و حیدری در برابر شقاوت همراه با ترس داعشی. حتی خصوصیات فتوژنیک چهره های منفی و مثبتی که در فیلم ها و سریال های تاریخی بارها دیده ایم در این عکس در چهره ظالم و مظلوم مجسم است.
به هشتگ #محسن_حججی در شبکه های اجتماعی که مراجعه شود این سوال همچنان مطرح است که «ترس در کدام چهره نمایان است؟ این اسیر که انگار فاتح است! داعشی چرا ترسیده؟»
قهرمانی در وجدان بشر چارچوب و تعریفی دارد و روی هر دستاوردی، هر چند بزرگ، نمی توان نام اقدام قهرمانانه گذاشت. به همین دلیل در یک عکس، قهرمان این تعزیه کوتاه مثل واقعیتی طولانی که در عمق تاریخ بشر ریشه زده، خودنمایی می کند؛ شاید به همین دلیل است که وجدان بشریت واقعیت های تاریخ را از لابلای تحریف ها و سیاست بازی ها بیرون می کشد؛ از هابیل در برابر قابیل گرفته تا حسین (ع) در برابر یزید و…. انگار تاریخ یک بار دیگر در چند ساعت و این بار در قاب یک تصویر تکرار می شود.
محسن حججی یک بار دیگر تلنگری به همه ما زد تا بدانیم دعوای اصلی بر سر چیست و کجای معادله حق و باطل ایستاده ایم؟ کجای پهنه تاریخ بشریت چادر زده ایم و به کدام اردوگاه تعلق داریم؟ برای همین است که دل های حق طلب، صرف نظر از گرایش های سیاسی، این بار گرد حقیقت و حق طلبان جمع می شوند و از مظلومیتشان می گویند اما شجاعت و صلابتشان را هم می ستایند و آنان را قهرمان می دانند.
نگاه محسن حججی یک تصویر دیگر هم از شجاعت تاریخی ایرانیان ساخت و نشان داد ایرانی اگر از اسب بیفتد از اصل نمی افتد.
حججی ثابت کرد که ایرانی حتی اگر به اسارت درآید فاتحانه اسیر است و حتی اگر سر ببازد، عاشقانه شهید می شود.
—————————————————————————————-
کارشناس گروه فرآورده های نوین خبری- ایرنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=229551

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر