2

رای اعتماد چیست؟

  • کد خبر : 229667
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳

رئیس‏ جمهور پیش از آغاز کار رسمی دولت باید برای اعضای کابینه پیشنهادی خود از مجلس‏ رای‏ اعتماد بگیرد.

رای اعتماد چیست؟به گزارش افق نیوز/ براساس اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رییس‌جمهور موظف است وزیران پیشنهادی کابینه‌ خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند زیرا لزوم شروع فعالیت یک وزیر در کابینه دولت منوط به تایید از جانب رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی است.

اصل ۸۷ قانون اساسی هم با اشاره به نحوه رای اعتماد به وزرا در مجلس هم می‌گوید؛ «رئیس‏ جمهور برای‏ هیئت‏ وزیران‏ پس‏ از تشکیل‏ و پیش‏ از هر اقدام‏ دیگر باید از مجلس‏ رای‏ اعتماد بگیرد در دوران‏ تصدی‏ نیز در مورد مسائل‏ مهم‏ و مورد اختلاف‏ می‌تواند از مجلس‏ برای‏ هیئت‏ وزیران‏ تقاضای‏ رای‏ اعتماد کند.»

همچنین طبق ماده ۱۸۸ آئین‌نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف و یا بعد از استعفا یا سقوط دولت، کتبا اسامی وزرای پیشنهادی را به همراه شرح حال هر یک از وزیران و برنامه دولت تقدیم مجلس می‌کند و رئیس مجلس هم مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنی وصول معرفی نامه وزیران را اعلام و پس از قرائت دستور تکثیر آن را صادر کند.

شنبه (۱۴ مرداد ماه) مراسم تحلیف رئیس جمهور برگزار شد و سه روز بعد از آن در روز سه‌شنبه (۱۷ مرداد ماه) لیست وزرای پیشنهادی خود را از طریق نامه‌ای به لاریجانی رئیس مجلس تقدیم کرد و اعلام وصول آن از سوی پزشکیان نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی اداره ساعاتی از جلسه را برعهده گرفته بود، در صحن علنی قرائت شد.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس بعد از اعلام وصول، نمایندگان یک هفته فرصت دارند تا سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی را بررسی کنند و بعد از این زمان مشخص مجلس به صورت اختصاصی رای اعتماد را در دستور کار خود قرار می‌دهد. معمولاً زمان ارائه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس چندین روز به طول می‌انجامد. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات بصورت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد و مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت.

اصطلاح «رای اعتماد» معمولا در مجلس شورای اسلامی به کار گرفته می‌شود و به معنای تاکید و استوار ساختن رای یک نماینده به وزیر پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس است. البته گاهی وزیری در دوران ۴ ساله دولت بنا بر دلایلی استیضاح و عزل می‌شود لذا رئیس جمهور موظف است در آن زمان نیز یک وزیر دیگر به مجلس معرفی کند و بار دیگر مراحل رای اعتماد درباره وی طی خواهد شد.

وکلای ملت هم از روز سه‌شنبه بعد از معرفی وزرای پیشنهادی کار بررسی برنامه‌ها و سوابق آن‌ها را در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس با حضور وزرا مورد بررسی قرار داده‌اند.

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، از دو شیفته شدن جلسات رای اعتماد به وزرا در صحن علنی خبر داده و اعلام کرده بود که این جلسات به صورت پیوسته حتی در روز پنجشنبه و شنبه نیز ادامه داشته و  حداقل ۴ جلسه به طول می‌انجامد که احتمالا به روز پنجم هم کشیده شود.

رئیس جمهور به مدت دو ساعت و نیم فرصت دارد تا از کابینه پیشنهادی خود در مجلس دفاع کند و برای هر وزیر نیز نیم ساعت وقت دفاع دارد.

در اولین جلسه رای اعتماد به وزرا در صحن علنی مجلس، ۵ نفر موافق و ۵ نفر مخالف در مورد کلیات کابینه پیشنهادی دولت صحبت کرده و رای‌گیری در مورد کل انجام می‌شود سپس مخالفان و موافقان در مورد هر کدام از وزرا شروع به صحبت می‌کنند و در نهایت رای اعتماد جداگانه گرفته می‌شود.

این روزها شاهد ترافیک تردد وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی هستیم،  هر کدام از وزرا تلاش می‌کنند تا نمایندگان را نسبت به برنامه‌های کاری خود در دولت قانع کنند. بررسی وزرای پیشنهادی از سوی نمایندگان براساس قانون فردا (سه‌شنبه) به پایان می‌رسد و جلسه رای اعتماد به وزرا رسما با حضور رئیس‌جمهور آغاز می‌شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=229667

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر