2

آمریکا و دُمل چرکین نژادپرستی

  • کد خبر : 230055
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

قتل سیاه پوستان از سوی نیروهای پلیس و عدم محکومیت قاتلین در مراجع قضایی آمریکا، حمله به مساجد و دیگر امکان مذهبی متعلق به اقلیت‌های دینی در ایالت متحده نمونه‌هایی بارز از نژادپرستی در این کشور هستند.

خبرگزاری فارس: آمریکا و دُمل چرکین نژادپرستی

 آمریکا سابقه‌ای طولانی با نژادپرستی دارد و تار و پود تاریخ این کشور با این پدیده تنیده شده و به همین دلیل همواره شاهد برخوردهای خشن و سرکوبگرانه از سوی سفیدپوستانی بوده که خود را مالک بی چون و چرای آمریکا می‌دانند. قتل سیاه پوستان از سوی نیروهای پلیس و عدم محکومیت قاتلین در مراجع قضایی آمریکا، حمله به مساجد و دیگر امکان مذهبی متعلق به اقلیت‌های دینی در ایالت متحده نمونه‌هایی بارز از نژادپرستی در این کشور هستند. در چنین سرزمینی و با چنین سابقه‎ای روی کارآمدن فردی که هرلحظه به آتش نژادپرستی می‎‌دمد موجب شده که شاهد افزایش ۲۰ درصدی جنایات ناشی از تنفر در آمریکا باشیم. در همین راستا چند شب پیش شهر «شارلوتسویل» در ایالت ویرجنیا صحنه برخورد «سفیدپوستان خودبرتربین» با معترضان به نژادپرستی در آمریکا بود و فقط در یک صحنه یک سفیدپوست خودبرتربین با اتوموبیل اقدام به زیرگرفتن معترضین کرد که در نتیجه آن یک نفر کشته و دست کم ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

فارس/به واسطه جوی که در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال گذشته میلادی به وجود آمده بود و مردم این کشور به صورت مرتب شاهد جنگ لفظی میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بودند و اقلیت های دینی نیز مورد انتقادات گسترده قرار می گرفتند، جرایم ناشی از تنفر در دست کم در۹ منطقه ایالات متحده به میزان ۲۰ درصد افزایش یافت.  بر همین اساس،  بعد از انتخابات هشتم نوامبر جنایات ناشی از تنفر به تدریج افزایش پیدا کرد که در سال جاری میلادی نیز شاهد وقوع آنها هستیم. مواردی همچون تهدید به بمب گذاری و هتک حرمت به اماکن مذهبی ادیان مختلف از جمله این جرایم است.

ترامپ مسئول اقدامات نژادپرستانه

در میان شهرهای آمریکا هر چند نیویورک با ثبت ۳۸۰ مورد جرم ناشی از تنفر بالاترین رتبه را در میان شهرهای دیگر کسب کرده است، اما این میزان در مقایسه با جرایم ناشی از نفرت در سال ۲۰۱۵ در این شهر ۲۴ درصد رشد را نشان می دهد. اما با این وجود در واشنگتن نیز ۱۰۸ مورد جرم به ثبت رسیده که در مقایسه با آمارهای سال گذشته ۶۲ درصد رشد نشان می دهد. بر همین اساس در نیویورک، واشنگتن، شیکاگو، فیلادلفیا، مریلند، کلمبیا، اوهایو، سیاتل، لانگ بیچ، کالیفرنیا، سین سیناتی و مونتگومری یک هزار و ۳۷ مورد جرم ناشی از تنفر رخ داده که در مقایسه با سال قبل ۲۳٫۳ درصد افزایش داشته است. در همین رابطه بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اظهارات وی علیه مسلمانان چند مورد حمله و به آتش کشیده شدن مساجد در ایالات مختلف آمریکا گزارش شد. نژادپرستان آمریکا گویا با روی کار آمدن ترامپ به یک پیروزی بزرگ دست یافته اند و اکنون بدون هیچ واهمه ای اقدامات خود را انجام می دهند و اظهارات و عملکرد شخص ترامپ نیز موجب شده تا نژادپرستی در آمریکا بغرنج تر از قبل شود به گونه ای که بعد از حوادث “شارلوتسویل “دادستانی ویرجینیا در بیانیه ای اعلام کرد: ترامپ مسئول اقدامات نژادپرستانه در آمریکاست زیرا رئیس جمهوری آمریکا مستقیما و به صراحت اقدامات نژادپرستان را محکوم نکرد.

انتقاد سینگر از سیاست‌های نژادپرستانه

علاوه بر آن «مایکل سینگر» شهردار شارلوتسویل ایالت «ویرجینیا» نیز اگرچه در پیامی توئیتری از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بابت محکوم کردن خشونت های نژادپرستانه قدردانی کرد اما نتوانست از بازگو کردن این حقیقت خودداری کند که در واقع رفتارهای آقای رئیس جمهور از جمله علل دامن زدن به این معضل انسانی است. سینگر از درگیری که ملی گرایان سفید پوست عامل آن بودند و دامن شهر وی را گرفت، ابراز ناامیدی کرد و مسئولیت دامن زدن به پیش داوری نژادی را به دوش ترامپ انداخت که در کارزار انتخاباتی خود بارها و بارها اظهاراتی تند علیه مسلمانان و لاتین تبارها ایراد کرده بود. وی در این باره گفت: قصد ندارم از موقعیت فعلی سوء استفاده کنم. اما من کاخ سفید و اطرافیان رئیس جمهور را مسئول بخش بزرگی از آنچه که امروز در آمریکا اتفاق می افتد، می دانم.

سابقه ای طولانی تر از جمهوریت

«استفان لندمن» از تحلیلگران مسائل آمریکا و دانش آموخته دانشگاه هاروارد در مورد نژاد پرستی در آمریکا می گوید: نژادپرستی در آمریکا سابقه ای طولانی تر از جمهوریت آن دارد. در نیم کره غربی زمین برده داری سابقه ای طولانی داشته و برای قرن ها تدوام داشته است حتی بعد از آنکه جریان برده داری در آمریکا توسط «جیم کرو» پایان یافت، برده داری و نژادپرستی در ایالات متحده ادامه داشت و حتی در مزارع جنوبی شاهد «برده داری کلاسیک» هستیم. در اغلب فرشگاه ها و رستوران ها این جریان وجود دارد و علاوه بر آن شاهد هستیم که اغلب دختران جوانی که به تن فروشی در آمریکا مشغول هستند به زور دیگران (برده داری جنسی) وارد این کار شده اند.

افسران پلیس در آمریکا با مصونیت آدم می کشند و تقریبا هیچگاه موردی نداشته ایم که پلیسی در آمریکا در این رابطه محکوم شده باشد و این امر اصلا مهم نیست که اقدام و جنایات پلیس تا چه حد شنیع است. با توجه به قدمت زیاد فرهنگ خشونت در آمریکا شاهد بروز این وضعیت در ایالات متحده هستیم. رنگین پوستان در آمریکا به طور وحشتناکی مورد سوءاستفاده قرار می گیرند و نه تنها در سطح فدرال ، بلکه در سطح ایالت و یا موارد محلی نیز اقدامی برای پایان این وضعیت انجام نمی شود. آمریکا بیشترین جمعیت زندانی جهان را دارد که دو سوم آنها را سیاه پوستان و لاتین تباران تشکیل می دهند و بیش از ۵۰ درصد آنها نیز بواسطه جرایم غیر خشن زندانی شده اند که در برخی از موارد امکان زندانی نشدن آنها وجود داشت. لندمن معتقد است: در آمریکا دموکراسی وجود ندارد چون این کشور بر اساس دموکراسی بنا نشده است. بنیانگذاران اصلی آمریکا معتقد به این امر بودند که کشور باید بوسیله مردمی که صاحب آن هستند یعنی گروه های خاص ثروتمند اداره شود. در این بین زندگی اغلب مردم را نیز می توان برای کسب ثروت بیشتر به هم زد.

تاریخ نژادپرستی در آمریکا

پروفسور «استوارت سیم» استاد دانشگاه نورث آمبریا انگلستان نیز درباره نژادپرستی در آمریکا می گوید: نژاد پرستی در آمریکا به زمان برده داری در این کشور در قرن های ۱۸ و ۱۹ بر می گردد و اگر چه امروز نژادپرستی در ظاهر در آمریکا ممنوع است اما در حقیقت به عنوان یک اصل مهم در زندگی آمریکائی ها مطرح است و به همین دلیل است که شاهد بروز مشکلاتی در فرگوسن میسوری و نیویورک هستیم. در ایالت های جنوبی جایی که برده داری تا زمان وقوع جنگ های داخلی رونق داشت هنوز این موضوع که سیاه پوستان دارای حقوق برابر با دیگران هستند به طور کامل به رسمیت شناخته نشده و نژاد پرستی هنوز جریان دارد البته این جریان به صورت غیر رسمی در آمریکا وجود دارد.

ساه پوستان( بویژه سیاهان افریقایی- آمریکایی) در ساختار سلسه مراتبی و یا هرم جامعه آمریکا در پائین ترین رده جای می گیرند، غلبه بر چنین تاریخ و فرهنگی مشکل است. بصورت کلی امریکایی-افریقایی تبارها در مقایسه با سایر هموطنان خود از سطح آموزشی و تحصیلی پائین تری برخوردار هستند و فرصت های شغلی پائین تری نیز به آنها اختصاص داده می شود. وجود چنین شرایطی باعث شده تا از لحاظ فرهنگی امیدواری کمی در میان سیاه پوستان وجود داشته باشد و آنها در برابر هر تغییری از خود مقاومت نشان دهند.

نژادپرستان قویتر از روسای جمهور

در میان روسای جمهور آمریکا «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق ایالت متحده به دلیل آنکه خود یک سیاه پوست بود و رفتار تبعیض آمیز سفیدپوستان آمریکایی را از نزدیک لمس کرده بود تلاش هایی را برای کاهش این پدیده انجام داد اما نتوانست بر نژادپرستان پیروز شود . بطوریکه در یک اظهار نظر تاریخی گفت:  نژادپرستی هنوز در حکم یک آفَت به حیات خود ادامه می‌دهد و آمریکا باید با آن مبارزه کند. وی همچنین در مصاحبه ای با انتقاد از وجود تبعیض نژادی در این کشور عنوان داشت که نژاد پرستی در «دی.ان.ای» (ژن) آمریکائی هاست. باراک اوباما در تبلیغات انتخاباتی خود در دور اول ریاست جمهوری‌اش مدعی شده بود که در صورت انتخاب او و نشستن بر کرسی ریاست جمهوری، رفتارهای خشن و نژادپرستانه پلیس آمریکا علیه اقلیت‌ها و رنگین پوستان خاتمه می‌یابد اما با وجود سیاه پوست بودن وی، نه تنها رفتارهای خشن و نژادپرستانه پلیس آمریکا علیه سیاه پوستان کمتر نشد، بلکه آمارها نشان می‌دهد که برخوردهای خشن و تبعیض‌آمیز نیروهای پلیس فدرال آمریکا علیه سیاه پوستان، مسلمانان، لاتین تبارها و شرقی تبارها در برخی از ایالت‌های آمریکا در پایان دوران ریاست جمهوری وی  ۸ الی ۲۰ درصد افزایش یافته است.

کاخ سفید مرکز ترویج نژادپرستی

همانطور که اشاره شد عملکرد ترامپ و اظهارات نژاد پرستانه وی موجب افزایش نژادپرستی در آمریکا شده است.  بسیاری ترامپ را عامل وقوع چنین حوادثی می‌دانند و می‌گویند او و مشاورانش، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از تحرکات نژادپرستانه حمایت ‌کرده و در اظهارات خود به صراحت عبارت‌های نژادپرستانه به کار ‌برده که نتیجه‌اش، حوادثی از قبیل حادثه پیش‌آمده در شارلوتسویل ویرجینیاست. عصبانیت‌ها از ترامپ بر سر این حادثه زمانی افزایش می‌یابد که اکثریت کسانی که در این تجمع شرکت کرده بودند، طرفداران او بودند. یکی از ایرادهایی که منتقدان می‌گیرند، این است که می‌گویند او با وجود اینکه از چنین تجمعی خبر داشته اما از طرفدارانش نخواسته است که در آن شرکت نکنند یا حداقل دست به کارهای خشونت‌آمیز نزنند. ترامپ در پیام‌های خود نیز حاضر نشد راست‌گرایان افراطی را عامل این حادثه بداند و آنها را محکوم کند. وی تنها گفته است که «بسیاری از طرف‌ها» را به خاطر این درگیری‌های خشونت‌آمیز سرزنش می‌کند.

آتش زیر خاکستر

جمعیت آمریکا بنا بر آخرین داده‌ها در سال ۲۰۱۵ تقریباً ۳۱۹ میلیون نفر است که از این میان حدود ۲۵ درصد را اقلیت ها تشکیل می دهند و البته در این میان نباید نقش بومیان اصیل آمریکا را نیز نادیده گرفت.  آمریکا کشوری است که مهاجرین زیادی در آن زندگی می کنند و بسیاری از مشاغل مهم این کشور نیز در اختیار مهاجرین است از همین رو تشدید اقدامات نژادپرستی و حمایت های پیدا و پنهان رئیس جمهور آمریکا از این روند می تواند ایالت متحده را وارد بحران کند و این در حالی است که آمریکا در هشت ماه گذشته یعنی از زمان روی کار آمدن ترامپ صحنه اعتراضات گسترده ای در خصوص فرمان مهاجرتی ترامپ و ممنوع شدن سفر شهروندان کشورهای عمدتا مسلمان به ایالات متحده بوده است.  سیاه پوستان آمریکایی در سال های اخیر نشان داده اند که قابلیت برگزاری اعتراضات گسترده و مداوم را دارند و در این میان اقداماتی از قبیل آنچه در شارلوتسویل رخ داد می تواند سایر اقلیت های حاضر در آمریکا را نیز با سیاه پوستان همراه کرده و ایالات متحده را به دیگ جوشانی از برخوردهای میان نژادپرستان و مخالفان آن تبدیل کند.

نویسنده:

عبدالحمید بیاتی: کارشناس مسائل اروپا و آمریکا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=230055

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. نکه تا الان دچارش نبود
    با اینکه کلی راهکار ارایه شده ولی این کار اونها از روی عمد هستش!!!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر