3

مردم اشتباهات مصدق را فراموش نمی‌کنند/ نظر دعایی مخالف نظر امام است

  • کد خبر : 230415
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲

دبیرکل جمعیت فداییان اسلام گفت: آقای سیدمحمود دعایی باید در افکارش تجدیدنظر کند و افکار امام،‌ آیت‌الله طالقانی و نظریات مرحوم هاشمی رفسنجانی و تاریخ جریانات ۱۳۳۲ را مطالعه کند.

 

خبرگزاری فارس: مردم اشتباهات مصدق را فراموش نمی‌کنند/ نظر دعایی مخالف نظر امام است

محمدمهدی عبده خدایی دبیرکل جمعیت فداییان اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، در واکنش به پیشنهاد حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات درباره تغییر نام خیابان نفت به نام مصدق، اظهار داشت: من نقدم به آقای دعایی این است که ایشان که خود را شاگرد امام (ره) می‌دانند و در مراسمی مربوط به آیت‌الله رفسنجانی که ایشان هم نظرات منفی به آقای دکتر مصدق داشته‌اند در سخنرانی اعلام می‌کنند که خیابان نفت به نام دکتر مصدق تغییر نام پیدا کند.

وی افزود: اوایل انقلاب نهضت آزادی و جبهه ملی سعی داشت خیابان ولیعصر را مصدق نامگذاری کنند. طی سخنانی که آقای فلسفی در خطبه پیش از نماز جمعه داشتند این خیابان به نام خیابان ولیعصر نامگذاری شد. اگر قرار بود در این ۳۸ سال خیابانی به نام مصدق نامگذاری شود که خیلی‌ها معتقدند که یکی از عوامل کودتای ۲۸ مرداد اشتباهات این رجل سیاسی است که به ضرر ملت ایران تمام شده است و اگر این اشتباهات انجام نمی‌شد ملت ایران بسیار جلوتر استقلال سیاسی و اجتماعی خود را به دست می‌آورد.

عبده خدایی ادامه داد: مطابق استدلال فوق اشتباه شخصیت سیاسی که جریان مهم کشور را در اختیار دارد ملت اشتباه فاحش او را نمی‌پذیرد و این قضیه را باید آقای دعایی مورد توجه قرار می‌دادند. وقتی امام جبهه ملی را مرتد اعلام کند و در سخنرانی اعلام کند مصدق مسلم نبود ایشان در جلسه‌ای  یکی از نزدیکترین یاران امام (ره) که قصد داشتند شورای شهر خیابانی را به نام ایشان نامگذاری کنند این مسأله را مطرح نمی‌کردند.

عضو فداییان اسلام افزود: البته آقای دعایی گفتند استخاره کرده‌اند و استخاره خوب ‌آمده است و حالا نمی‌دانم چرا استخاره ایشان خوب آمده است دکتر مصدق دلش می‌خواست قهرمان بمیرد متأسفانه به مدد دوستان آقای مصدق که سعی در قهرمان‌سازی این رجل سیاسی داشته‌اند قهرمان شد. امام در دیداری که با فرزند آقای جهان پهلوان تختی داشته‌اند به او فرمودند نمی‌خواهد قهرمان شویم بلکه پهلوان شود.

وی با اشاره به برنامه مستند آقای نخست‌وزیر گفت: وقتی ابراهیم یزدی و دوستان او در آن مستند می‌گویند مصدق بسیار به آمریکا اعتماد داشت و یکی از اشتباهات بزرگ دکتر مصدق نیز اعتماد بیش از اندازه به آمریکا بود آقای دعایی باید در افکارش تجدیدنظر کند و افکار امام و نظریات مرحوم هاشمی رفسنجانی و تاریخ جریانات ۱۳۳۲ را مطالعه کند و همچنین نظرات آقای آیت‌الله طالقانی را نیز مطالعه کنند.

عبده‌خدایی ادامه داد: آیت‌الله طالقانی در سخنرانی که در ۱۴ آذر ۱۳۵۷ بر سر مزار مصدق داشتند و همه اعضای جبهه ملی، نهضت آزادی و اعضای حزب توده نیز حضور داشتند، فرمودند فداییان اسلام یک اقدام انقلابی کردند، وکلای مجلس به مجلس رفتند و در پی اقدام دوم انقلابی که ترور حاج‌علی رزم‌آرا بود نفت ملی شد یعنی این اقدام انقلابی نبود نفت ملی نمی‌شد و اگر قرار است قهرمان ملی بسازیم به جای دکتر مصدق از خلیل طهماسبی بسازید که مجلس دوره هفدهم قانونی وضع کرد و به مصوبه آن قانون کسی که خائنی مثل علی رزم‌آرا را به قتل رساند باید مورد عفو قرار بگیرد.

عضو فداییان اسلام افزود: اما آقای مصدق در بازجویی که در سال ۱۳۳۴ حضور داشتند صریح می‌گوید من با آزادی خلیل طهماسبی مخالف بودم و چون به صورت قانون در آمده بود و من مجبور به اجرای قانون بودم مخالفتی نکردم و دلیل مخالفت خود را دخالت قوه مقننه در قوه قضاییه دانستم در حالی که مجلس قانونی را تصویب کرده بود و در دادگاه دخالت نکرده بود.

وی افزود: در آن مجلس نزد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی نشسته بودم و به ایشان گفتم که چگونه مرحوم امام (ره) آقای مصدق را مسلِم نمی‌دانست و فردی خواستار نامگذاری خیابان نفت به نام مصدق است که ایشان به علت یکی از سخنران بعدی بودن سکوت کردند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=230415

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر