1

هیچ بانکی مجاز نیست به سپرده گذاران بیش از ١۵ درصد سود پرداخت کند

  • کد خبر : 230772
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶

رئیس بانک مرکزی گفت: موسسه مالی غیرمجاز فعال در کشور نداریم و هیچ بانکی مجاز نیست به سپرده گذاران بیش از ١۵ درصد سود پرداخت کند.

خبرگزاری فارس: موسسه مالی غیرمجاز فعال در کشور نداریم/ هیچ بانکی مجاز نیست به سپرده گذاران بیش از ١۵ درصد سود پرداخت کند

به گزارش افق نیوز، ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهارداشت: موسسه مالی غیرمجاز فعال در کشور نداریم.

وی ادامه داد: هیچ بانکی مجاز نیست به سپرده گذاران بیش از ١۵ درصد سود پرداخت کند و بانک مرکزی درصدد این است که نرخ سود تسهیلات هم کاهش یابد.

ولی الله سیف اظهار داشت: روز گذشته ما بخشنامه‌ای را به بانک‌ها ابلاغ کردیم و دکتر قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی هم سعی کرد دلایل و شرایط آن را تشریح کند.

وی ادامه داد: ما چندماهی است در حال مقدماتی هستیم که وقتی این تصمیم اعلام می‌شود زمینه‌های اجرایی آن به خوبی فراهم باشد٬ یکی از اقداماتی که خیلی در این رابطه موثر خواهد بود بحث تعیین تکلیف موسسات غیر مجاز است و همانطور که می‌دانید ما موسسه فعال غیر مجاز در کشور نداریم.

سیف تصریح کرد: در گذشته با حضور موسسات غیر مجاز و رقابت غلطی که ایجاد می‌کردند باعث می‌شد تا سیاست‌های بانک مرکزی به درستی اجرا نشود.

رییس بانک مرکزی اضافه کرد: یکی دیگر از بحث‌هایی که در گذشته ایجاد اشکال می‌کرد بدهکاری بانک‌ها به خاطر فشار تسهیلاتی است که نرخ‌های جریمه بالایی را متحمل می‌شوند در نتیجه این امر باعث می‌شود بانک‌ها انگیزه جمع اوری منابع را با قیمت بالاتر پیدا کرده تا بتوانتد هزینه های خود را کاهش دهند.

سیف تاکید کرد: بانک مرکزی چند اقدام در این راستا انجام داد که فضا برای انجام نرخ تسهیلات مهیا شد از جمله حضور بانک مرکزی در بازار بین بانکی٬ تانین نیاز بانکها به نقدینگی و اضافه برداشت بانکها که نرخ های سود جریمه ای داشت به خطوط اعتباری تبدیل کرد در نتیجه تقاضا در بازار متعادل شد و اکنون شرایط مهیاست تا نرخ سود بانکی در دامنه قابل قبول قرار گیرد.

رییس بانک مرکزی پیرامون فلسفه بانکداری بدون ربا گفت: هیچ نرخ سود قطعی نمیتواند از قبل تعیین شود و نرخ سود بانک ها علی الحساب است به این معنی که رقمی کمتر از ان چیزی که در اخر سال میتواند محاسبه و پرداخت شود٬ رقابت های غلط در گذشته باعث شده بود که در پایان سال وقتی بانکها صورت های مالیشان را میبستند رقمی که به عنوان علی الحساب داده بودند از رقمی که محاسبه میشد بیشتر می شد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی بر اساس تصمیماتی که در شورای پول و اعتبار گرفته شد اعلام کرد که نرخ سود قطعی را که در پایان سال محاسبه میشود را ما تعیین نمی کنیم و آچیزی که تعیین خواهد شد علی الحسابی است که پرداخت می شود فلذا مقرر شدهیچ بانکی مجاز نیست به سپرده گذار بیشتر از ۱۵ درصد بدهد و البته آن هم منوط به این است که محقق شود.

رییس بانک مرکزی بیان کرد: در همین رابطه بانک مرکزی سقفی تعیین کرده که همان ۱۵ درصد است و بانک ها ملزم به رعایت آن هستند و این اقدام ما مقدمه ای است برای کاهش سود نرخ تسهیلات و انتظار بانک مرکزی این است که تحت تاثیر این اقدام نرخ تسهیلات پایین بیاید و در درجه اول ما اولویت را گذاشتیم بر تثبیت نرخ ۱۵ درصد برای سپرده ها.
وی ادامه داد: ما باتوحه به اهداف اقتصادی کلان مبنی بر رشد تولید اشتغال و رشد اقتصادی کشور است این اقدام٬ اقدام موثری است که میتواند منجر به کاهش تجهیز منابع برای بنگاه های اقتصادی و فعالیت های مثبت باشد.

سیف خاطرنشان کرد: آن طرحی را که در گذشته اعلام کردیم که ۵۰ هزار میلیارد تومان را با اولویت نیازهای سرمایه در گردش بنگاه های کوچک و متوسط و همچنین نو سازی خطوط تولید در نظر گرفتیم انشاالله میتواند زمینه ای را ایجاد کند که در سال ۹۶ که رشد نفت به مانند گذشته نیست بتوانیم در بقیه بخش های اقتصادی رشد داشته باشیم.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=230772

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر